Anthem. 9 gier, które błyskawicznie straciły graczy
- Sieciowe katastrofy - 9 gier, które błyskawicznie straciły graczy
- Anthem
- Artifact
- Evolve
- Battleborn
- The Elder Scrolls: Legends
- WildStar
- Paragon
- LawBreakers
Anthem

- Data premiery: 22 lutego 2019
- Przyczyny porażki: nieprzemyślany endgame i plan rozwoju gry oraz wewnętrzne problemy studia
- Obecny status: trwa przerabianie gry od podstaw
Co to za gra?
Anthem to kooperacyjny looter shooter z elementami RPG, w którym gracze wcielają się w tzw. „wolnych strzelców” (z ang. freelancers) wyposażonych we wspomagane pancerze (javeliny). W produkcji tej znalazła się kampania fabularna (którą można oczywiście przejść w kooperacji) oraz system endgame’u (który miał zatrzymać graczy na dłużej). Ikoną Anthem stały się wspomniane pancerze, dzięki którym potyczki prezentują się charakterystycznie i są nad wyraz satysfakcjonujące. Tytuł ten stworzył oddział studia BioWare, co jeszcze przed premierą pozwalało wierzyć, że gra okaże się przynajmniej udana.
Co poszło nie tak?
Anthem miało być looter shooterem z krwi i kości, a założeniem twórców było wspieranie swego dzieła długo po premierze, na podobieństwo wielu współczesnych gier-usług. Pomysł sam w sobie nie był zły, a pierwsze szczegóły i trailery napawały optymizmem. Niestety, ładna otoczka i udane elementy rozgrywki w postaci mechaniki latania oraz walki z użyciem javelinów nie wystarczyły, by Anthem odniosło sukces. To, co powinno być siłą napędową gry – endgame oraz system rozwoju i zdobywania nowej broni – zawiodło na całej linii. Graczom trudno było uwierzyć, że po sześciu latach deweloperzy przygotowali tak nieprzemyślany produkt; bez konkretnego pomysłu na zapewnienie dłuższej zabawy. Całkiem szybko wyszło jednak na jaw, co właściwie było tego przyczyną.
Na początku kwietnia 2019 roku znany dziennikarz branżowy Jason Schreier ujawnił prawdę kryjącą się za wieloletnią pracą nad Anthem. Okazało się, że wersja gry, która trafiła na rynek, powstała w niecały rok. Wielu anonimowych pracowników BioWare przyznało, że projekt był źle zarządzany od samego początku i nikt nie wiedział, czym faktycznie ma być ten tytuł, a wizja jego finalnej wersji zmieniała się nadzwyczaj często, co ostatecznie doprowadziło do wydania dość „nijakiej” produkcji. Wśród problemów wymieniano także m.in. przymus korzystania z silnika Frostbite. Więcej na temat całej tej sytuacji przeczytacie tutaj.
JAK SKOŃCZYŁO ANTHEM?
W oryginalne Anthem wciąż da się grać, chociaż nie pojawiają się żadne aktualizacje. Warto jednak wiedzieć, że w lutym ubiegłego roku deweloperzy zdradzili, iż planują całkowicie przerobić grę, zmieniając podstawowe elementy rozgrywki, takie jak system progresji, nagród czy ekwipunku. Na razie nie wiadomo, kiedy można spodziewać się wprowadzenia tychże zmian, aczkolwiek twórcy zaznaczyli, że jest to dość odległa przyszłość.
