Evolve. 9 gier, które błyskawicznie straciły graczy
- Sieciowe katastrofy - 9 gier, które błyskawicznie straciły graczy
- Anthem
- Artifact
- Evolve
- Battleborn
- The Elder Scrolls: Legends
- WildStar
- Paragon
- LawBreakers
Evolve

- Data premiery: 10 lutego 2015
- Przyczyny porażki: kiepski model biznesowy na premierę i szybko nudząca się rozgrywka
- Obecny status: brak wsparcia i wyłączone serwery
Co to za gra?
Wydane w 2015 roku Evolve to kooperacyjna strzelanka, w której czwórka graczy będąca łowcami potworów polowała na bestię, w jaką wcielał się piąty gracz. Założenia zabawy były całkiem proste – zespół miał za zadanie wytropić monstrum i pozbawić je życia. Natomiast gracz w ciele potwora zmuszony był bezpiecznie przeczekać początek rozgrywki, urosnąć w siłę i następnie wyeliminować przeciwników. Za powstanie gry odpowiedzialni byli twórcy serii Left 4 Dead. Należy tu zaznaczyć, że pierwotnie Evolve zostało wydane w modelu buy-to-play, by następnie przejść na free-to-play i funkcjonować pod nazwą Evolve Stage Two.
Co poszło nie tak?
Na papierze Evolve wydawało się bardzo dobrą grą. Pomysł na zabawę rozbudził wyobraźnię graczy, a doświadczenie deweloperów nastrajało optymistycznie. Co więcej, pozycja ta otrzymała całkiem niezłe oceny od branżowych dziennikarzy, co pokazuje, jak wyjątkowo trudno było przewidzieć tak spektakularną porażkę. Pierwszym problemem tego tytułu okazał się model biznesowy – Evolve dostępne było w cenie topowej gry AAA, ale nie oznaczało to, że od razu będzie można w pełni cieszyć się rozgrywką. W dniu premiery do nabycia była dodatkowa zawartość (np. nadprogramowe potwory i klasy postaci), co po prostu nie spodobało się graczom, którzy już i tak na dzieło studia Turtle Rock nieco wydali. Ostatecznie doprowadziło to do tego, że Evolve w 2016 roku przeszło na model free-to-play, aczkolwiek nie rozwiązało to problemów trapiących ten tytuł.
Chociaż nowy model biznesowy na początku przyciągnął wiele osób, te jednak szybko odchodzili od tej produkcji. Powodem takiego stanu rzeczy była po prostu bardzo mała różnorodność rozgrywki, co sprawiało, że zabawa szybko się nudziła. Gracze narzekali również na nieprzemyślane zasady, przez które granie bez paczki znajomych bywało niezwykle uciążliwe, a większość meczów kończyła się żmudnym bieganiem po mapie w poszukiwaniu ukrywającego się przez gros czasu monstrum. Problemem był też słaby balans dostępnych postaci.
JAK SKOŃCZYŁO EVOLVE?
Już w 2016 roku twórcy zapowiedzieli zaprzestanie prac nad Evolve, a w 2018 wyłączono serwery wersji free-to-play. Gracze, którzy zakupili ten tytuł, wciąż mogą bawić się w kilku wariantach multiplayera.
