Konieczność grindowania. Najbardziej irytujące mechaniki w RPG-ach

Marek Jura

89

Konieczność grindowania

Earthlock: Festival o Magic, 2016, Snowcastle Games - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
Earthlock: Festival o Magic, 2016, Snowcastle Games
  1. Gry, w których to irytowało: Earthlock, Elden Ring
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: Tower of Time, Disco Elysium
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: nie

Grind wcale nie musi być udręką – w niektórych przypadkach satysfakcja ze zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia wynagradza trudy związane z walką. Aby jednak tak się stało, gracze powinni być wcześniej przygotowani na to, że produkcja, w której biorą się za bary z nieprzebranymi hordami wrogów, nie jest możliwa do przejścia w inny sposób.

Najgorzej rzecz się ma, gdy gry, w przypadku których twórcy obiecali graczom skupienie się na zawartości fabularnej, znienacka zmieniają się w tytuły sztucznie nabijające godziny, potrzebne do ich ukończenia, powtarzalnymi walkami. Problem ten dotyczy zarówno niedużych, niezależnych produkcji, takich jak np. norweski Earthlock, jak i wielkich hitów AAA – jak choćby Elden Ring.

Za przykład współczesnej gry niezmuszającej do grindowania niech posłuży Disco Elysium. Produkcja ta popada jednak z jednej skrajności w drugą, ponieważ jest całkowicie pozbawiona systemu walki i przeciwników w klasycznym wydaniu, a czas i środki przeznacza się tu tak naprawdę na przyswajanie konkretnych doktryn światopoglądowych, filozoficznych i politycznych. To wszystko jednak twórcy zamknęli w bardzo przemyślanym i sprawnym systemie internalizacji myśli.

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl