Wprowadzająca w błąd mapa i brak szybkiej podróży. Najbardziej irytujące mechaniki w RPG-ach

Marek Jura

89

Wprowadzająca w błąd mapa i brak szybkiej podróży

Lionheart: Legacy of the Crusader, 2003, Black Isle Studios, Interplay Entertainment - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
Lionheart: Legacy of the Crusader, 2003, Black Isle Studios, Interplay Entertainment
  1. Gry, w których to irytowało: Arx Fatalis, Lionheart
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: seria The Elder Scrolls, Wiedźmin 3
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: tak

Choć część graczy woli sama znajdować drogę do celu, zamiast ślepo podążać za wskazaniami questowego kompasu, nikt nie chce być wprowadzany w błąd. A niestety, mapa w kilku starszych produkcjach potrafi wyprowadzić w pole nawet najbardziej czujnych globtroterów.

Dzieje się tak na przykład w Arx Fatalis. Przemierzając podziemną krainę, często trafiamy na ściany tam, gdzie nie powinno ich być, oraz na szerokie korytarze w miejscach, gdzie zgodnie ze wskazaniami mapy powinniśmy ujrzeć tylko formację skalną. Brak szybkiej podróży doskwiera zaś szczególnie mocno, gdy musimy kilka razy pokonywać tę samą trasę w celu przekazania jednej informacji następnej osobie w questowym łańcuszku, a potem wracać do zleceniodawcy długimi i źle oznaczonymi drogami.

Błyskawiczne przemieszczanie się pomiędzy częścią odkrytych lokacji stało się jednym ze znaków rozpoznawczych cyklu The Elder Scrolls Bethesdy, jeszcze zanim okazało się to branżową normą. Niektórzy narzekają jednak, że twórcy za bardzo prowadzą ich za rączkę. Idealnie balansować poziom trudności i grywalności wydaje się flagowa produkcja „Redów” – Wiedźmin 3, pozwalając na szybką podróż z każdego miejsca, ale oznaczając na mapie tylko część zadań.

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl