„Przynieś, wynieś, pozamiataj” – fetch questy. Najbardziej irytujące mechaniki w RPG-ach

Marek Jura

89

„Przynieś, wynieś, pozamiataj” – fetch questy

Planescape: Torment, 1999, Black Isle Studios, Interplay Entertainment - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
Planescape: Torment, 1999, Black Isle Studios, Interplay Entertainment
  1. Gry, w których to irytowało: Mass Effect 2, The Elder Scrolls IV: Oblivion
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: Planescape: Torment, Baldur’s Gate 2
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: nie

Generyczne, niewnoszące nic do fabuły questy to dla odmiany bolączka wielu nowych produkcji. Oczywiście nie znaczy to, że problem ten nie występował kiedyś. Niestety, postęp technologiczny nie spowodował, iż twórcy gier zrezygnowali z zapełnienia tytułów AAA setkami powtarzalnych fetch questów (czyli zadań polegających na dostarczeniu zleceniodawcy określonej liczby tak samo zdobywanych przedmiotów).

Producenci gier, często naciskani przez wydawców, by zwiększyć czas potrzebny na wymaksowanie danej produkcji, decydują się na ograniczenia jakościowe questów. I tak dostajemy zadań wprawdzie więcej, ale za to takich, które sprowadzają się do przysłowiowego „przynieś, wynieś, pozamiataj”. Czy raczej: „idź, zabij, wróć”.

Wzorem dla wielu nowych produkcji może być pod tym względem erpegowa klasyka. Choć na przejście Baldur’s Gate 2 trzeba przeznaczyć bez mała kilkadziesiąt godzin, różnorodność questów nie pozwala ani przez chwilę się nudzić. Jeszcze lepiej z tego zadania wywiązuje się Planescape: Torment. Kultowe dzieło Black Isle rozbudowuje niemal każdy quest poboczny do rozmiarów, cóż.. na przykład głównej kampanii z Obliviona.

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl