Ograniczone miejsce w ekwipunku. Najbardziej irytujące mechaniki w RPG-ach

Marek Jura

89

Ograniczone miejsce w ekwipunku

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, 2001, Troika Games, Sierra - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, 2001, Troika Games, Sierra
  1. Gry, w których to irytowało: Arcanum, Wiedźmin (w pierwszej wersji)
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: seria Mass Effect, Pathfinder: Kingmaker
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: po części

Nie zliczę, ile godzin spędziłem w różnego rodzaju RPG na zastanawianiu się, jakie elementy wyposażenia powinienem wyrzucić, a jakie zostawić. Wszystko to, rzecz jasna, miało miejsce w grach, w których ekwipunek był ograniczony ilościowo lub wagowo. A najczęściej na dwa sposoby.

Źle radziły sobie pod tym względem szczególnie tytuły fantasy. Specyfika science fiction pozwoliła na wprowadzenie tej mechaniki z minimalnym uszczerbkiem na wewnętrznej logice świata przedstawionego. Małej rewolucji dokonał w tej materii Mass Effect 2, rezygnując z ograniczenia slotów, limitu obciążenia, a nawet z konieczności podnoszenia ekwipunku po walce, przy okazji nie dzieląc go pomiędzy towarzyszy.

Inną drogą poszli chociażby twórcy Pathfindera (zarówno pierwszego, jak i drugiego). Gry te nie ograniczają miejsca w ekwipunku, wprowadzając jedynie limit obciążenia. Na szczęście jest on wystarczająco wysoki, by nie trzeba było co chwilę wyrzucać niepotrzebnego oręża i opancerzenia. A jeśli uda nam się go jakimś cudem przekroczyć, postać wciąż może się poruszać – odczuwa jedynie efekty przeciążenia w walce i w skrajnym przypadku nie ma szansy skorzystania z opcji szybkiej podróży.

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl