Sztywny podział klasowy. Najbardziej irytujące mechaniki w RPG-ach

Marek Jura

89

Sztywny podział klasowy

Divinity: Original Sin II, 2017, Larian Studios - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
Divinity: Original Sin II, 2017, Larian Studios
  1. Gry, w których to irytowało: Vampire Masquerade: Bloodlines, Lionheart
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: Divinity: Original Sin 2, Pathfinder: Wrath of The Righteous
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: tak

Słynne studio Black Isle pogrzebała między innymi porażka Lionhearta. Gra, w której mogliśmy podróżować po XVI-wiecznej alternatywnej wersji Barcelony i spotkać się z Leonardem da Vinci, Galileuszem czy Szekspirem, zawiodła na całej linii nieintuicyjnymi rozwiązaniami mechanicznymi. Co z tego, że samo uniwersum było ciekawe, skoro sztywny wybór klasowy w niektórych przypadkach wręcz uniemożliwiał wygrywanie kolejnych walk.

A to wciąż tylko jedna z wad tego systemu. Niemożność „przebranżowienia” bohatera wpływa też przecież często na brak dostępu do dużej części contentu gry. W przypadku Vampire Masquerade: Bloodlines było to może uzasadnione fabularnie (w końcu ograniczenia klasowe wynikały z przynależności do konkretnego wampirzego klanu), ale mało praktyczne. Aby doświadczyć choć połowy zawartości gry, trzeba było przejść ją od nowa.

I choć całej historii nie poznamy podczas jednej rozgrywki również w Divinity: Original Sin 2, nasza ścieżka rozwoju nie jest uzależniona od jednego wyboru na początku. Świetnie sprawdza się to również w walce – w produkcji Larianu możemy uczyć się umiejętności z nieograniczonej liczby klas, co pozwala na dostosowanie stylu gry do osobistych preferencji. W takim Pathfinderze: Wrath of the Righteous można z kolei dowolnie łączyć awans na kolejny poziom w poszczególnych specjalizacjach. W jednym i drugim przypadku na każdym etapie gry da się jeszcze sporo zmienić.

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl