Respawnujący się co chwilę wrogowie. Najbardziej irytujące mechaniki w RPG-ach

Marek Jura

89

Respawnujący się co chwilę wrogowie

Septerra Core: Legacy of the Creator, 1999, Valkyrie Studios, TopWare Interactive / Zuxxez - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
Septerra Core: Legacy of the Creator, 1999, Valkyrie Studios, TopWare Interactive / Zuxxez
  1. Gry, w których to irytowało: Septerra Core, Vampyr
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: The Outer Worlds, Pillars of Eternity
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: tak

Stareńką Septerrę Core i świeżego Vampyra dzieli praktycznie wszystko: rok produkcji, sposób prowadzenia narracji, tematyka i średnia ocena graczy. Łączy w zasadzie tylko jedno – respawnujący się co chwilę przeciwnicy.

W pierwszym przypadku czyni to backtracking (czyli konieczność wracania tą samą drogą do raz odwiedzonej lokacji) niesamowicie irytującym, w drugim uniemożliwia skupienie się na fabularnej zawartości. Nie żeby ta w przypadku wampirzej produkcji stała na najwyższym poziomie; po prostu pod względem mechaniki gra okazała się jeszcze słabsza.

Doskonale za to udało się wyważyć to chociażby twórcom The Outer Worlds – przeciwnicy wprawdzie pojawiają się w tych samych miejscach, ale nie na tyle szybko, byśmy nie zdążyli wrócić tam, skąd chwilę temu wyruszyliśmy. Dodatkowo algorytm rozmieszcza ich na mapie za każdym razem trochę inaczej. Dzięki temu można się obok nich przekraść, spróbować przebiec (co wiąże się oczywiście z pewnym ryzykiem) albo wybrać otwartą walkę. Słowem – dla każdego coś miłego.

O tym, że skrajności rzadko się sprawdzają, przekonali się wszyscy, którym do awansu na kolejny poziom zabrakło kilku punktów doświadczenia, a tych nie można już było w żaden sposób zdobyć. Wrogowie respawnujący się za rzadko albo wcale okazali się sporym problemem dla fanów Neverwinter Nights, Divinity: Original Sin, a nawet Morrowinda.

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl