Źle zoptymalizowane skalowanie przeciwników. Najbardziej irytujące mechaniki w RPG-ach

Marek Jura

89

Źle zoptymalizowane skalowanie przeciwników

The Elder Scrolls V: Skyrim, 2011, Bethesda Softworks - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
The Elder Scrolls V: Skyrim, 2011, Bethesda Softworks
  1. Gry, w których to irytowało: The Elder Scrolls V: Skyrim, Battle Chasers: Nightwar
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: Horizon: Zero Dawn, Divinity: Original Sin 2
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: nie

Skalowanie poziomu przeciwników to jedna z mechanik, która została wprowadzona po to, by zrównoważyć rozgrywkę i pozwolić czerpać z niej przyjemność zarówno początkującym, jak i doświadczonym graczom. Dzięki temu niskopoziomowy użytkownik może eksplorować niemal każdy region, a mający za sobą setki godzin rozgrywki nie będzie mógł liczyć na łatwą walkę również wówczas, gdy powróci do odwiedzonych wcześniej lokacji.

Tyle teorii. W praktyce często doprowadza to do absurdów. Zmorą nawet doświadczonych graczy w Skyrimie są na przykład wilki. Zdarzyć się może, że stworzenia, które z łatwością pokonujemy na początku, potem stają się bestiami nie do powalenia. Oczywiście wszystko zależy od ścieżki rozwoju bohatera – skupienie się na ciężkiej zbroi i/lub bloku może rozwiązać problem. Niemniej trudno w tym przypadku mówić o dobrze zoptymalizowanym skalowaniu.

Jeszcze gorzej zrobili to twórcy Battle Chasers: Nightwar. W tym mniej znanym RPG mechanika teoretycznie działa bez zarzutu – im potężniejsza jest drużyna, tym potężniejsi stają wrogowie. Niestety, brak tu miejsca na poczucie, że dzięki kolejnym potyczkom bohaterowie zyskują odpowiednią moc. Jakikolwiek postęp w grze jest iluzoryczny – pokonanie wroga wymaga dokładnie tyle samo czasu i energii tak na poziomie pierwszym, jak i piętnastym. A szkoda, bo choćby delikatne zachwianie tej równowagi (albo niestosowanie skalowania w stosunku do wszystkich przeciwników) dałoby znacznie większą satysfakcję z levelowania przy jednoczesnej minimalizacji znużenia.

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl