Wróg straszy/oszałamia bohaterów, zanim ci zadadzą cios. Najbardziej irytujące mechaniki w RPG-ach

Marek Jura

89

Wróg straszy/oszałamia bohaterów, zanim ci zadadzą cios

Darkest Dungeon, 2016, Red Hook Studios - Najbardziej irytujące mechaniki i elementy w grach RPG - dokument - 2022-09-23
Darkest Dungeon, 2016, Red Hook Studios
  1. Gry, w których to irytowało: Darkest Dungeon, Stygian: Reign of Chaos
  2. Gry, w których zrobiono to dobrze: Iratus: Lord of The Dead, Lords of the Fallen
  3. Czy uczynienie tego elementu bardziej przyjaznym graczom stało się branżową normą: po części

Na pewno nieraz zdarzyło Wam się powtarzać walkę z wrogiem w nieskończoność i nawet nie mieć możliwości zadania ciosu. A to bywa irytujące. Oczywiście wiele zależy od poziomu trudności i wcześniejszego zaopatrzenia drużyny w odpowiednie zwoje i eliksiry, ale w niektórych grach i to może nie wystarczyć.

W starszych produkcjach często wykorzystywaną mechaniką było długotrwałe oszałamianie bohaterów przez wrogów – zanim otrząsnęli się oni po jednym zastosowaniu tej techniki ataku, znów zostawali nią potraktowani. W takim przypadku częstokroć należało wczytać zapis gry na długo przed walką, aby na przykład użyć ataku z zaskoczenia.

W Darkest Dungeon, skądinąd grze dosłownie pożerającej dusznym, lovecraftowskim klimatem, nasi bohaterowie mogą w wyniku stresu odmówić atakowania wroga. Niestety, czasami doprowadza to do tego, że nie są w stanie choćby zranić nawet słabszego przeciwnika, zanim ten wykona kilka ataków. Podobnie irytujący mechanizm strachu pojawia się w izometrycznym (i niemal tak samo klimatycznym!) Stygian: Reign of Old Ones. Z problemem tym świetnie poradził sobie natomiast nazywany czasem klonem Darkest Dungeon Iratus: Lord of The Dead czy polskie Lords of The Fallen, gdzie wrogowie stosują cały wachlarz technik uprzykrzających graczowi życie, jednak nie na tyle, by nie był on w stanie choćby nawiązać walki.

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl