The Last of Us 2. Literackie inspiracje gier, które można przeoczyć
- Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć
- Assassin’s Creed
- Bloodborne
- The Last of Us 2
- Disco Elysium
- Spec Ops: The Line
- Planescape: Torment
- STALKER – inspiracje znane i te mniej oczywiste
- Death Stranding
- ...i cała reszta
The Last of Us 2

- Premiera gry: 2020
- Producent: Naughty Dog
- Baza literacka: City of Thieves
- Autor książki: David Benioff
- Gatunek gry: przygodowa gra akcji
Neil Druckmann, scenarzysta odpowiedzialny za stworzenie fabuły do pierwszej i drugiej części The Last of Us, wyznał w jednym z wywiadów, że jedną z najważniejszych inspiracji była dla niego powieść Davida Benioffa – Miasto złodziei. Niektóre z literackich założeń wykorzystał już w pierwszej grze, w drugiej natomiast zdecydował się na nawet bardziej bezpośrednie odniesienie – w jednej ze scen Abby czyta właśnie City of Thieves.
Książka jednego z twórców serialowej Gry o tron pozornie ma z dziełem Naughty Dog mało wspólnego. Nie występują tam zombie, a akcja toczy się na terenie Rosji – konkretnie w oblężonym Leningradzie z 1942 roku. W jednym i drugim przypadku mamy jednak do czynienia z izolacją, która powoduje umocnienie się rządów twardej ręki i zmusza do walki o kurczące się zasoby.
Głównym bohaterem powieści jest nastoletni Lew Beniow (podobnie nazywa się bohater TLoU2). Chłopak, chcąc zdobyć prowiant lub pieniądze, dzięki którym mógłby przeżyć kilka kolejnych dni, przeszukuje zwłoki niemieckiego żołnierza. Proceder ten jest jednak nielegalny, a bohater daje się złapać. Karą za taki występek jest natychmiastowa egzekucja, jednak pułkownik, z którym w ostatniej chwili styka się chłopiec, postanawia go oszczędzić w zamian za zdobycie tuzina jajek na tort urodzinowy dla jego córki. Zadanie to okazuje się śmiertelnie trudne, podobnie jak podróż głównych bohaterów pomiędzy izolowanymi schronami.
