Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. ZA/UM
i
Publicystyka 3 października 2022, 15:35

autor: Marek Jura

Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć

Gier „filmowych” (niestety często marnej jakości) zrobiono w ostatnich latach na pęczki. Nie brakuje też tych, które dla odmiany zostały potem zekranizowane. A jak rzecz się ma z tymi, które powstały na bazie dla odmiany literackiej?

Spis treści

Disco Elysium

Disco Elysium, ZA/UM, 2019 - Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć - dokument - 2022-10-04
Disco Elysium, ZA/UM, 2019
  1. Premiera gry: 2019
  2. Producent: ZA/UM
  3. Baza literacka: Sacred and Terrible Air
  4. Autor książki: Robert Kurvitz
  5. Gatunek gry: RPG

Robert Kurvitz, karelsko-estoński pisarz, twórca powieści Sacred and Terrible Air, a potem scenariusza do Disco Elysium, długo nie mógł się przebić do mainstreamu. Mimo pozytywnych recenzji jego książka sprzedała się w nakładzie zaledwie... tysiąca egzemplarzy. Kompletnie załamało to autora, który utrzymywał się przede wszystkim z pisania oraz okazjonalnego tworzenia muzyki. Rozwijany kilkanaście lat świat nie zainteresował niemal nikogo.

Zupełnie inaczej stało się z grą Disco Elysium. Oryginalne, modernistyczne uniwersum, mnóstwo ciekawych, głębokich historii i odważne, a przy tym niebanalne wywody polityczne sprawiły, że RPG sprzedało się lepiej, niż ktokolwiek mógłby to sobie wyobrazić. Zebrało nie tylko bardzo pozytywne recenzje krytyków i graczy, ale zostało też porównane do kultowego Planescape’a: Tormenta (którym zresztą bardzo silnie inspirowali się deweloperzy).

Akcja książki Kurvitza nie pokrywa się z główną osią fabularną Disco Elysium. Oba te wybitne tytuły łączy natomiast owo oryginalne uniwersum, zawierają też podobne rozważania prowadzone przez bohaterów i oferują podobnie ciężki klimat, w którym jest jednak miejsce na małe zwycięstwa i trochę nadziei na lepszą przyszłość. Książki do dziś nie można przeczytać nawet w języku angielskim – fani uniwersum są tym mocno zawiedzeni.

  1. Więcej o grze Disco Elysium

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy grałeś kiedyś w adaptację książki lepszą od samej książki?

Tak, zdarzyło mi się.
66,7%
Nie, nigdy.
33,3%
Zobacz inne ankiety
Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry
Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry

Co ma wspólnego automat do Coca-Coli z NieR-em i Pac-Man z serią GTA? Czym było Stray przed pomysłem z kotem? Przedstawiamy najciekawsze inspiracje stojące za powstaniem słynnych gier.

Filmowe ekranizacje, po których sięgniecie po książki
Filmowe ekranizacje, po których sięgniecie po książki

Macie tak, że po obejrzeniu dobrego filmu rodzi się w Was potrzeba dowiedzenia się czegoś więcej o jego fabule czy postaciach? Ja mam – zwykle w przypadku udanych ekranizacji. Dlatego po seansie lubię sięgnąć do źródła.

Najlepsze filmowe ekranizacje książek
Najlepsze filmowe ekranizacje książek

Są książki, których zekranizować się nie da. Nawet jeśli się da, kinowy seans pozostawia uczucie niedosytu, a często i rozczarowania. Istnieją jednak takie dzieła literackie, które na ekranie wyglądają tak samo dobrze albo i lepiej niż na papierze.