Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. ZA/UM
i
Publicystyka 3 października 2022, 15:35

autor: Marek Jura

Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć

Gier „filmowych” (niestety często marnej jakości) zrobiono w ostatnich latach na pęczki. Nie brakuje też tych, które dla odmiany zostały potem zekranizowane. A jak rzecz się ma z tymi, które powstały na bazie dla odmiany literackiej?

Spis treści

...i cała reszta

Stygian: Reign of the Old Ones, Cultic Games, Fulqrum Games / 1C Entertainment, 2019 - Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć - dokument - 2022-10-04
Stygian: Reign of the Old Ones, Cultic Games, Fulqrum Games / 1C Entertainment, 2019

Poza grami, w przypadku których literackie inspiracje nie wydają się tak oczywiste, wymienić można całe mnóstwo tych, które kojarzą się z konkretnymi książkami od razu. Na podstawie Alicji w Krainie Czarów powstała słynna dylogia American McGee’s Alice o losach bohaterki dorosłej, zmuszonej do krwawej walki o przetrwanie. Znacznie bardziej optymistyczny fantastyczny świat przedstawili z kolei twórcy Kingdom of Amalur (uniwersum i opowiedzianą w nim historię stworzył Robert Salvatore).

Gry inspirowane prozą Lovecrafta to zaś w zasadzie osobny gatunek. Wśród tytułów, które ukazały się na rynku w ostatnich latach, na szczególną uwagę zasługuje Stygian: Reign of the Old Ones. To oldskulowe RPG może na początku odstraszać topornością walki, niewielkimi lokacjami czy wreszcie dość specyficzną oprawą graficzną. Póki co do właściwego odbioru gry wymagana jest również znajomość angielskiego na poziomie więcej niż podstawowym – dialogi są bowiem stylizowane na wypowiedzi mieszkańców przedwojennego Zachodu, a narracja to po prostu Lovecraft w najwyższej formie. Ale klimatu jest tu nawet więcej niż w skądinąd równie genialnym Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth z 2005 roku.

Zostało jeszcze 54% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy grałeś kiedyś w adaptację książki lepszą od samej książki?

Tak, zdarzyło mi się.
66,7%
Nie, nigdy.
33,3%
Zobacz inne ankiety
Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry
Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry

Co ma wspólnego automat do Coca-Coli z NieR-em i Pac-Man z serią GTA? Czym było Stray przed pomysłem z kotem? Przedstawiamy najciekawsze inspiracje stojące za powstaniem słynnych gier.

Filmowe ekranizacje, po których sięgniecie po książki
Filmowe ekranizacje, po których sięgniecie po książki

Macie tak, że po obejrzeniu dobrego filmu rodzi się w Was potrzeba dowiedzenia się czegoś więcej o jego fabule czy postaciach? Ja mam – zwykle w przypadku udanych ekranizacji. Dlatego po seansie lubię sięgnąć do źródła.

Najlepsze filmowe ekranizacje książek
Najlepsze filmowe ekranizacje książek

Są książki, których zekranizować się nie da. Nawet jeśli się da, kinowy seans pozostawia uczucie niedosytu, a często i rozczarowania. Istnieją jednak takie dzieła literackie, które na ekranie wyglądają tak samo dobrze albo i lepiej niż na papierze.