Assassin’s Creed. Literackie inspiracje gier, które można przeoczyć

Marek Jura

Assassin’s Creed

Assassin’s Creed, Ubisoft, 2007 - Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć - dokument - 2022-10-04
Assassin’s Creed, Ubisoft, 2007
  1. Premiera gry: 2007
  2. Producent: Ubisoft
  3. Baza literacka: Alamut i seria powieści Assassin’s Creed
  4. Autorzy książek: Vladimir Bartol, Anton Gill, Andrew Holmes, Christie Golden, Matthew Kirby, Gordon Doherty
  5. Gatunek gry: gra akcji

Assassin’s Creed czerpie ze współczesnej literatury w trochę inny sposób niż pozostałe gry z tej listy. Pierwszą i chyba najważniejszą inspiracją była powieść Bartola z 1938 roku – Alamut. To tam pojawia się pomysł tajnej organizacji asasynów sprzed kilku wieków (choć ci, jako nizaryci, żyli naprawdę i to w tytułowej twierdzy), stamtąd pochodzą też niektóre, kultowe już, teksty z gry pokroju: „Nic nie jest prawdziwe, wszystko jest dozwolone”. Ale to wciąż nie adaptacja. Równolegle względem niektórych części powstawały z kolei książki, adaptujące scenariusze do konkretnych gier. Takową adaptację części pierwszej zablokowały co prawda protesty izmailitów, przez co nie została wydana, ale ukazała się chociażby adaptacja scenariusza do „dwójki” wzbogacona o parę nowych bądź zmodyfikowanych wątków.

Taki los spotkał między innymi relację Ezia z Cristiną Vespucci. Pomysły Olivera Bowdena (a tak naprawdę Antona Gilla i Andrew Holmesa, bo pod takim pseudonimem wydawali kolejne książki z serii) z pierwszej części sagi zostały zrealizowane później w Assassin’s Creed: Brotherhood.

Assassin’s Creed: Unity napisane przez Andrew Holmesa opowiedziało całą historię z perspektywy Arna Doriana i jego partnerki Elisy de la Serre. I znów niektóre z pomysłów twórcy trafiły do kolejnej gry. W tym przypadku trudno więc mówić o jednostronnej inspiracji serią Ubisoftu. Owszem, każda kolejna gra otrzymuje swój książkowy odpowiednik. Nie ma przy tym wątpliwości, że pierwszeństwo w wymyślaniu kluczowych wątków mają scenarzyści z Ubisoftu. Tyle że w przeciwieństwie do wielu innych tego typu projektów oni sami też bardzo często czerpią inspiracje z książek zainspirowanych napisanymi przez nich historiami. Skomplikowane? Może. Ale co z tego, skoro sprawdza się jak do tej pory naprawdę świetnie – rewelacyjne wyniki sprzedaży dotyczą bowiem nie tylko gier, ale i powieści.

  1. Więcej o grze Assassin’s Creed
Disco Elysium

Disco Elysium

PC PlayStation Xbox Mobile Nintendo

Data wydania: 15 października 2019

Informacje o Grze
9.4

GRYOnline

8.4

Gracze

9.3

Steam

8.9

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

32

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

Czy grałeś kiedyś w adaptację książki lepszą od samej książki?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl