STALKER – inspiracje znane i te mniej oczywiste. Literackie inspiracje gier, które można przeoczyć
- Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć
- Assassin’s Creed
- Bloodborne
- The Last of Us 2
- Disco Elysium
- Spec Ops: The Line
- Planescape: Torment
- STALKER – inspiracje znane i te mniej oczywiste
- Death Stranding
- ...i cała reszta
STALKER – inspiracje znane i te mniej oczywiste

- Premiera gry: 2007
- Producent: GSC Game World
- Baza literacka: Piknik na skraju drogi i inne dzieła tych samych autorów
- Autorzy książek: bracia Strugaccy
- Baza filmowa: Stalker
- Reżyser filmu: Andriej Tarkowski
- Gatunek gry: strzelanka
Choć S.T.A.L.K.E.R. bez wątpienia należy do grona serii oryginalnych – wiele pomysłów technicznych i fabularnych zrodziło się w głowach jego autorów – jako jedną z największych inspiracji wymieniają oni Piknik na skraju drogi braci Strugackich. Ta przełomowa powieść nie koncentrowała się co prawda na Czarnobylu (i nie mogła, bo wydano ją w 1972, a więc wiele lat przed katastrofą), ale wprowadzała termin stalkerów i niemożliwych do zrozumienia przez ludzi artefaktów pozostawionych przez obcą cywilizację.
W 1979 na motywach książki powstał fantastycznonaukowy film Andrieja Tarkowskiego. Trudno porównywać zawartość fabularną obu dzieł – tej ekranowej było znacznie mniej. Tarkowski umiejętnie porozrzucał tropy, nie dając widzom jednoznacznej odpowiedzi na niemal żadne z pojawiających się w trakcie seansu pytań. Mimo to udało mu się wpasować w trudną do porównania z czymkolwiek innym atmosferę powieści.
Wtedy nikt jeszcze nie spodziewał się, że niemal trzy dekady później ukraińskie studio zdoła dodać do tej historii coś więcej. Tymczasem GSC Game World nie tylko nawiązało do klimatu powieści i filmu, ale też połączyło wątki stalkerów, artefaktów i katastrofy w Czarnobylu. Tak naprawdę to jeden z nielicznych przykładów motywu, który w każdym z trzech mediów (literatura, film, gra komputerowa) trafia do kanonu. Czy S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla powtórzy sukces pierwszych gier? O tym przekonamy się w przyszłości.
