Wszystkie gry Frictional Games (Penumbra, Amnesia, SOMA). 10 dobrych gier inspirowanych mitologią Lovecrafta

Marek Jura

Wszystkie gry Frictional Games (Penumbra, Amnesia, SOMA)

  1. Rok premiery: 2007–2020
  2. Platformy: PC, PS4, Switch, XOne
  3. Gatunek: survival horror, przygodówka FPP
  4. Inspiracje dziełami Lovecrafta: projekty postaci, klimat
  5. Co powiedzieliby o tym Wielcy Przedwieczni: „Ep bug syha’hnyth, f’uaaah ep nahai h’Dagon ya sgn’wahl naee mnahn’ y’hahnyth”

Ze wszystkich gier Frictional Games najbardziej w pamięć zapadła mi pierwsza Penumbra. To jedna z tych produkcji, w których lovecraftowskie jest wszystko – pomysł na fabułę, sposób opowiadania historii, styl pisania w znajdowanych notatkach, odległe dźwięki wydawane przez tajemnicze istoty i klimat kompletnego zaszczucia, samotności oraz beznadziei. Już w pierwszym akcie Penumbry dosłownie bałem się wejść do następnego pomieszczenia. Kiedy jednak to robiłem, najczęściej okazywało się, że nic mi nie grozi. Przynajmniej fizycznie. Bo widok rozszarpanych zwłok i ślady wielkiego oślizgłego cielska na podłodze raczej nie napawały optymizmem.

Akcja Somy z penumbrowskich okolic polarnych przenosi gracza do głębin morza, gdzie budzi się on w tajemniczych okolicznościach, nie mając pojęcia, co się stało. Na początku wydaje się, że więcej tu BioShocka i Obcego niż Lovecrafta, ale z czasem samotnik z Providence również odciska swoje piętno na rozgrywce. W grze znajdziemy dużo filozoficznych rozważań, trochę mniej typowych straszaków. I to wcale nie jest wada produkcji szwedzkiego studia.

Choć nieznacznie wyżej oceniam Penumbrę, Frictional Games podbiło świat dzięki Amnesii. To horror o obłędzie. Nie tylko jednak bohatera, ale również i gracza. Bo jeżeli zdecydujecie się odpalić leciwą już Amnesię, najpewniej po niedługim czasie udzieli Wam się stan protagonisty. Sprzyjają temu zaburzenia w postrzeganiu – nigdy nie wiadomo, czy spowodowane przez grę, czy przez gracza, oraz psychodeliczna fabuła. W Amnesii nieraz złapiecie się na tym, że pół godziny spędziliście ukryci w szafie przed wrogiem, którego tylko sobie wyobrażacie. Prawdziwy pozbawi Was życia dopiero wtedy, kiedy spokojnie z niej wyjdziecie. Taka jest Amnesia. A ile w niej Lovecrafta? Dość powiedzieć, że spokojnie mógłby być on scenarzystą tej gry, gdyby tylko dożył do naszych czasów. Jest opuszczony zamek, zagadka do rozwiązania, pradawne zło czyhające w mrokach podziemi i ładnych kilka stron dobrze napisanego horroru.

Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

PC PlayStation Xbox Mobile Nintendo

Data wydania: 19 stycznia 2016

Informacje o Grze
8.0

GRYOnline

8.2

Gracze

9.2

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

51

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

Którego autora horrorów cenisz bardziej?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl