Mortal Kombat – „Street Fighter 2 zmarł”. 10 najlepszych gier 1992 roku

Dariusz Matusiak

Mortal Kombat – „Street Fighter 2 zmarł”

Data premiery: sierpień (arcade)

Producent: Midway

Gatunek: bijatyka

Platformy: Arcade, PC DOS, Amiga, SNES, Mega Drive

Najgłośniejsza gra automatowa ostatnich miesięcy. Wycofana z salonów w USA za zbyt brutalne sceny i zastąpiona złagodzoną wersją. W Warszawie dotąd dostępna w kilku salonach automatowych, od niedawna też na Amidze i PC. Mortal Kombat. [...]

Kolorowe scenerie ukrytej wyspy Shang Tsung, fontanny krwi obficie zraszającej klepisko. Urwane z kręgosłupem głowy, wyrwane pulsujące serca. Energetyczne wyładowania wokół stóp wojownika. Umięśniony Amerykanin. Grubo okutany Arab. Szczupła, śmiercionośna Sonya. Street Fighter 2 zmarł.

Recenzja gry Mortal Kombat, „Secret Service” nr 10, ocena 100/90/100 SUPER (grafika/dźwięk/miodność)

W 1992 roku jeszcze nie mogliśmy zagrać w Mortal Kombat na swoich komputerach, ale trudno zaprzeczyć, że to właśnie wtedy narodziła się jedna z najbardziej kontrowersyjnych gier w historii – najpierw na automatach arcade. Bijatyki z motywem turnieju były wówczas niezwykle popularnym gatunkiem – na komputerach zagrywaliśmy się w Inter Karate+, Budokana czy Full Contact. Mortal Kombat wyróżniało się zdigitalizowanymi postaciami wojowników, co dodawało grafice autentyczności, oraz sporą dawką kontrowersyjnej brutalności. Przesadzone efekty wylewania się pikselowej, zbyt dużej w stosunku do ciał krwi wyglądały wprawdzie mocno kiczowato, niemniej nie przeszkodziło to w rozpoczęciu medialnej nagonki na brutalność gier. Trzeba też przyznać, że towarzyszące mocnym scenom odgłosy „Finish Him” czy „Flawless Victory” tworzyły świetny klimat i nie bez powodu stały się kultowe.

Mortal Kombat miało powstać bardzo szybko, w niespełna rok, by rywalizować z odnoszącym sukcesy Street Fighterem II, i było rezultatem dwóch odrzuconych projektów, jakie planowali twórcy z Midway. Pierwszy z nich to bijatyka w klimatach wojowników ninja, a drugi miał opierać się na licencji filmu Uniwersalny żołnierz ze zdigitalizowaną postacią Jeana-Claude’a Van Damme’a. Aktor odrzucił jednak tę ofertę, bo negocjował już z innym studiem grę, która zresztą nigdy nie powstała. W efekcie twórcy Mortal Kombat trochę zabawili się kosztem słynnego Belga, parodiując go w postaci Johna Cage’a. Jest on narcystyczną, hollywoodzką gwiazdą o inicjałach J.C., a jeden z ciosów z idealnym rozkrokiem nawiązuje do sceny z filmu Krwawy sport.

Gra miała wyróżniać się głównie motywami fantasy, strzelaniem fireballi, łańcuchów z dłoni – krwawe sceny gore’u nie były w ogóle planowane. Zaczęły się pojawiać stopniowo, wraz z ewolucją pomysłów podczas tworzenia. Autorzy mieli też trudności z tytułem – początkowo gra miała się nazywać „Kumite”, „Death Blow” lub „Fatality” – a ostateczny tytuł zasugerowano, gdy ktoś na tablicy pomysłów celowo błędnie napisał słowo „kombat” (zamiast „combat”). Gra miała mieszane recenzje, bo według krytyków gameplayem nie dorastała do pięt Street Fighterowi II – grafika i gore zrobiły jednak swoje. Jedna ze współczesnych recenzji po latach stwierdza, że MK jest przykładem tego, iż „nie trzeba dobrych mechanik rozgrywki, by gra stała się popularna”. Mortal Kombat jest również uważane za jedną z najlepszych pozycji arcade w historii.

Wspomina Zbigniew „Canaton” Woźnicki

Tej serii chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Pierwszy Mortal był moją pierwszą bijatyką i wraz z młodszym bratem spędzaliśmy masę czasu na odkrywaniu kolejnych combosów postaci. O internecie mogliśmy jedynie pomarzyć, a wśród znajomych nie było nikogo obeznanego z tą serią. Losowy wybór przycisków był tu więc normą, a gdy już udało się odkryć fajny atak, to potem trzeba było sobie przypomnieć, jaka kombinacja pozwoliła go wykonać.

  1. Więcej o grze Mortal Kombat
Wolfenstein 3D

Wolfenstein 3D

PC PlayStation Xbox Mobile Nintendo

Data wydania: 5 maja 1992

Informacje o Grze
7.6

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Najważniejsza gra 1992 roku to...

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-06-27
13:32

MatKus Centurion

Takie to były czasy, że dało się stosunkowo łatwo zrobić świetną i oryginalną grę.

Popularność komputerów mocno rosła. Już nie tylko garstka wybrańców w coś grała lub w ogóle miała dostęp do komputera, by móc coś zrobić nowego. a im więcej osób, tym więcej pomysłów.
Sam sprzęt też szybko się rozwijał i te zmiany robiły dużą różnicę, więcej pozwalał i tworzenie gier było coraz łatwiejsze.

Stworzenie gry wiązało się ze znacznie mniejszymi kosztami. Grę tworzyło zwykle kilka osób, więc i ryzyko finansowe było stosunkowo małe. Dziś grę topową tworzą setki ludzi, ktoś musi wyłożyć grube miliony, więc ten ktoś nie ma ochoty utopić tej kasy. Woli zarobić w miarę pewne 100mln w ciągu roku robiąc 10 część gry wydawanej od lat, niż być może 150 mln w 15 lat tworząc coś ponadczasowego i oryginalnego, ale ze sporym ryzykiem wtopienia kasy.

Wiele rzeczy było jeszcze do wymyślenia. Dziś już powstało tyle gier, że coraz trudniej coś nowego wymyślić. A i sprzęt rozwijający się wówczas pozwalał na zrobienie czegoś, co wcześniej było niemożliwe. Na pewnym etapie podwojenie mocy pozwala na zrobienie 3D, które wcześniej nie było możliwe. Dziś różnica, czy coś chodzi w FHD, czy 4k jest mało istotna. Czy będzie 100k poligonów, czy milion też aż takiej różnicy nie robi, czy będzie 100fps, czy 200 też. Ale wówczas czy to będzie niegrywalne 5fps, czy grywalne 20 (bo tak często gierki miały) robi różnicę, czy jest sens to robić, czy nie. Dziś co najwyżej można zrobić ładniej, szybciej itd. chyba, że wchodzi całkiem nowa technologia typu VR (chociaż w sumie VFX1 to też lata 90), AR itp.

Ale jak ktoś szuka nowości i świeżości, to trzeba szukać indyków. Po przekopaniu się przez wiele raczej nieciekawych tytułów znajdzie się też kilka perełek. Tyle, że wymyślenie czegoś to jedno, a oprogramowanie to drugie, a do mainstreamu przechodzi głównie to, co ładne i nowoczesne (choć oczywiście są wyjątki), które wymagają kasy.

Poza tym wielu z nas było wówczas młodymi ludźmi i gry były dla nas czymś nowym i świeżym. Dziś już grałem pewnie w tysiące gier, o jeszcze większej ich liczbie słyszałem i ciężko mnie zaskoczyć, wówczas, kiedy widziałem pierwszego FPSa w życiu, pierwszego RTSa itd to nawet, jeśli to nie była pierwsza w historii gra tego typu, to ja tego jeszcze nie widziałem, więc dla mnie była pierwsza, a więc i nowa. A młodsze pokolenie po prostu urodziło już się ze smartfonem w ręku, niektórzy w gry grali, zanim nauczyli się mówić i chodzić, więc i dla nich to coś zupełnie normalnego.

Komentarz: MatKus
2024-06-28
10:02

polskigrac2 Junior

Ale street fighter nie umarł całkowicie

Komentarz: polskigrac2
2024-06-29
13:09

vfc Junior

Indie obie części to dla mnie top point and click (jak i ten gatunek :) ).
Lata 90 to przepiękne czasy dla gracza, super dziś wracać do tych tytułów np. na Steam Decku.

Komentarz: vfc
2024-07-03
09:18

denali001 Centurion

idiana jones to byłą dopiero gra :)

Komentarz: denali001
2024-11-20
00:04

Veselar Generał

Veselar

No i to są poczytne artykuły. Nie śmierdzące nierzetelnością "recenzje" i wtręty światopoglądowe, o które nikt nie prosi.

Komentarz: Veselar

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl