Dune II: Battle for Arrakis – „gra strategiczna jednogłośnie uznana przez nie-strategów za najlepszą”. 10 najlepszych gier 1992 roku

Dariusz Matusiak

15

Dune II: Battle for Arrakis – „gra strategiczna jednogłośnie uznana przez nie-strategów za najlepszą”

Data premiery: grudzień

Producent: Westwood Studios

Gatunek: strategia czasu rzeczywistego

Platformy: PC DOS, Amiga, Mega Drive

Dune 2 to gra strategiczna jednogłośnie uznana przez nie-strategów za najlepszą. Stratedzy też mają o niej jak najlepsze zdanie. Świadczy to o tym, że producent zadbał nie tyko o ciekawy scenariusz i dobre algorytmy, ale zdawał sobie sprawę z wymogów estetycznych graczy. [...] Gra jest tak pomyślana, że niepowodzenia nie powodują typowego zniechęcenia, jakie występuje po bezskutecznych próbach ogrania komputera.

Recenzja gry Dune II: Battle for Arrakis, „Secret Service” nr 9, ocena 90/95/100 (grafika/dźwięk/miodność)

Dune II nie było pierwszym RTS-em w historii gier, ale było tytułem, który wyznaczył standardy dla tego gatunku. Stał się wzorcem, na którym oparto późniejsze, jeszcze większe hity, takie jak Warcraft, StarCraft, Command & Conquer czy Age of Empires. Chodzi tu nie tylko o podstawowe mechaniki rozgrywki, ale nawet o takie detale jak interfejs ekranowy z panelem głównym z boku. Tę całą RTS-ową esencję umiejętnie wpleciono w uniwersum książek Franka Herberta. Niezależnie od tego, czy grało się wcześniej w strategie lub czy słyszało w ogóle o Diunie, gra wciągała każdego prostym do opanowania i satysfakcjonującym gameplayem oraz niezwykłym klimatem.

Z komputerową Diuną wiąże się ciekawa i dość skomplikowana historia, bo w 1992 roku wydawca Virgin Games zaserwował aż dwie gry o tytule Dune. Pierwsza z nich jest strategiczną przygodówką studia Cryo Interactive, inspirowaną także filmem Davida Lyncha. Zaczęła powstawać wcześniej, ale decydenci z Virgin nie byli przekonani do „francuskiej stylistyki” oraz połączenia przygodówki ze strategią. Zagrozili skasowaniem projektu i dobili targu ze studiem Westwood, widząc istotę gry osadzonej w uniwersum Diuny w samych bitwach o przyprawę. Rozgrywką miała przypominać RTS-a z 1989 roku zatytułowanego Herzog Zwei. Cryo kontynuowało jednak prace nad swoim dziełem i w wyniku różnych przetasowań zdołało wydać je jako pierwsze – stąd szybka decyzja o zmianie tytułu RTS-a na Dune II. Okazało się, że w tamtym okresie obie produkcje odniosły duży sukces, choć niewątpliwie większy wpływ na całą branżę miała „dwójka”.

  1. Więcej o grze Dune II: Battle for Arrakis
Wolfenstein 3D

Wolfenstein 3D

PC PlayStation Xbox Mobile Nintendo
Data wydania: 5 maja 1992
Wolfenstein 3D - Encyklopedia Gier
7.6

Gracze

9.3

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Najważniejsza gra 1992 roku to...

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl