Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 lipca 2011, 09:23

autor: Adrian Werner

XCOM - główny projektant opuścił zespół produkcyjny

Nad projektem XCOM zebrały się czarne chmury. Okazało się bowiem, że zespół produkcyjny opuściły dwie kluczowe osoby - główny projektant oraz dyrektor artystyczny.

XCOM to gra budząca sporo kontrowersji. Kompletne zerwanie z tradycjami serii w połączeniu z niezbyt imponującymi prezentacjami sprawiły, że sporo osób nie wierzy w powodzenie tego projektu. Najnowsze wieści zapewne utwierdzą ich w tym przekonaniu, ponieważ zespół deweloperski opuścił główny projektant. Co gorsza, zabrał ze sobą również dyrektora artystycznego.

XCOM - główny projektant opuścił zespół produkcyjny - ilustracja #1

To nie pierwszy problem, jaki pojawił się podczas cyklu produkcyjnego XCOM. Gra po raz pierwszy ujawniona została w kwietniu zeszłego roku. Następnie gościła na E3 2010, a potem słuch o niej zaginał. Dopiero w zeszłym miesiącu twórcy odważyli się ponownie pokazać swoje dzieło szerokiej publiczności. Okazało się, że przez te dwanaście miesięcy ciszy medialnej w mechanizmach zabawy wprowadzono spore zmiany, mające uczynić całość bardziej taktyczną. To były zdecydowanie dobre wieści. Dlatego szkoda, że najnowsze doniesienia mogą ostudzić nasz nowo nabyty optymizm.

Główny projektant Ed Orman oraz dyrektor artystyczny Andre James odgrywali kluczowe role w projekcie XCOM. Wcześniej maczali palce w tytułach takich jak Fallout: Tactics, Freedom Force, Tribes: Vengance oraz dwóch odsłonach serii BioShock. Pierwszym ruchem wykonanym po opuszczeniu zespołu, w którym przepracowali ponad dekadę, było założenie niezależnego studia Uppercut. Zajmie się ono tworzeniem mniejszych gier przeznaczonych do dystrybucji elektronicznej, głównie na smartfony. Debiutanckim dziełem tej ekipy będzie tworzona w oparciu o silnik Unreal 3 zręcznościówka Epoch.

W grze wcielimy się robota bojowego, który zostaje ponownie uruchomiony po wielu latach nieaktywności. Jego sensorom optycznym ukazuje się zniszczony świat opanowany przez mordercze maszyny. Zadaniem graczy będzie odkrycie, jaki los spotkał cywilizację ludzką i odnalezienie osoby, do ochrony której zaprogramowany jest główny bohater. Premiera Epoch planowana jest na końcówkę tego roku. Na razie zapowiedziano jedynie wersję na iOS, czyli system napędzający iPhone’a oraz iPada.

Oczywiście rodzi się pytanie o to, jaki wpływ odejście tych dwóch ludzi będzie miało na kształt XCOM. Warto zauważyć, że w rzeczywistości opuścili oni zespół produkcyjny na początku roku, a teraz po prostu ujawnili swój pierwszy niezależny projekt. Wiele z pozytywnych zmian widocznych na tegorocznym E3 zostało zapewne wprowadzonych już bez ich udziału. Istnieje zatem szansa, że decyzja Eda Ormana i Andre Jamesa nie spowoduje kolejnych opóźnień premiery XCOM.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej