Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCX360PS3
Okładka The Bureau: XCOM Declassified (PC)

The Bureau: XCOM Declassified

Taktyczna strzelanina z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPS), stanowiąca spin-offową odsłonę cyklu XCOM. Tytuł wyprodukowany został przez studio 2K Marin, znane przede wszystkim z gry BioShock 2. Akcja The Bureau: XCOM Declassified toczy się w latach 60.

Akcji | TPP | science fiction | taktyczne | TPS | lata 60. i 70. XX wieku

The Bureau: XCOM Declassified to nieco odmienne spojrzenie na popularną markę gier strategicznych, w której kierowaliśmy elitarną jednostką do walki z obcymi. Tym razem mamy do czynienia z trzecioosobową strzelaniną taktyczną. W ten sposób twórcy chcieli przenieść graczy z fotela wszechwiedzącego dowódcy w buty pojedynczego żołnierza. Grę zrealizowało studio 2K Marin, czyli zespół odpowiedzialny m.in. za Bioshock 2.

Tytuł ukazuje początki organizacji XCOM, która pierwotnie nosiła nazwę Biuro. Została ona powołana przez rząd amerykański w 1962 roku, gdy cały świat drżał w obliczu wiszącej na włosku wojny nuklearnej. Głównym zadaniem protoplastów XCOM-u była ochrona obywateli USA przed szkodliwymi informacjami napływającymi z ZSRR. Zmieniło się to w chwili, gdy zagrożeniem numer jeden stała się cywilizacja pozaziemska.

Głównym wrogiem XCOM-u, jak i całej ludzkości, jest rasa kosmitów zwanych zudjari. By przetrwać, żerują oni na różnych planetach – w końcu ich uwagę przykuła Ziemia. Ponieważ zudjari są bliscy wymarcia, do walki z ludźmi wysyłają zniewoloną rasę kosmitów, znanych z gry XCOM: Enemy Unknown, choć sami też pojawiają się na polach bitwy w postaci jednostek elitarnych.

Gracz rusza na ratunek ludzkości w skórze Williama Cartera, który osobiście prowadzi do akcji trzyosobowy zespół. Jego zadaniem jest dotarcie do miejsc, gdzie odnotowano obecność kosmitów i pozbycie się zagrożenia przy pomocy siłowych rozwiązań. Choć w grze zajmujemy się przede wszystkim strzelaniem do obcych, duże znaczenie ma dobranie odpowiedniej taktyki. Pomocna w tym jest kamera zawieszona nad ramieniem postaci, system wydawania poleceń oraz osłony terenowe. Zawsze warto rozglądać się za zaawansowaną bronią obcych, którą można śmiało użyć przeciw byłym właścicielom. Nierzadko efekty takich pukawek daleko odbiegają od technologii ludzkiej i stanowią nieocenioną pomoc w boju.

Przed wyruszeniem na misję wybieramy dwóch członków drużyny, podzielonych na cztery klasy: zwiadowca skupia się na zadawaniu obrażeń, technik zajmuje się sprzętem bojowym (takim jak wieżyczki, czy miny), żołnierz wsparcia poprawia statystyki obronne kolegów, a komandos koncentruje na sobie uwagę wroga. Podczas starć możemy spowolnić czas i wydawać kompanom szczegółowe rozkazy dotyczące ruchu, ataku, bądź użycia zdolności specjalnych. Należy przy tym pamiętać, że wirtualni towarzysze nie są nieśmiertelni. Gdy zostaną powaleni, trzeba szybko im pomóc, inaczej umrą na dobre. Jest to dotkliwa strata, ponieważ członkowie zespołu awansują na kolejne poziomy doświadczenia i zyskują nowe zdolności.

Po każdej misji trafiamy do siedziby XCOM-u. Tam rozmawiamy z pracownikami biura i wybieramy misje, w których chcemy wziąć udział. Operacje podzielono na fabularne, poboczne oraz takie, na które wysyłamy członków zespołu. W czasie zadań należących do głównego wątku bywają sytuacje, w których Carter musi zdecydować o czyimś losie lub dokonać innego, niełatwego wyboru.

The Bureau: XCOM Declassified  działa na silniku Unreal Engine 3.0. W oczy rzuca się sporo elementów charakterystycznych dla lat 60-tych ubiegłego wieku, kontrastujących z motywami rodem z science fiction.

Wbrew popularnym trendom, The Bureau: XCOM Declassified skupia się w całości na rozgrywce solowej i tym samym, pozbawiona jest jakiejkolwiek formy trybu wieloosobowego, czy kooperacji.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7,7 / 10 na podstawie 426 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,1 / 10 na podstawie 349 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 129,90 PLN

Klasyfikacja PEGI The Bureau: XCOM Declassified

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe The Bureau: XCOM Declassified

PC Windows

Rekomendowane: Core i5 2.8 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 560 lub lepsza), 12 GB HDD, Windows Vista/7

Recenzja gry The Bureau: XCOM Declassified - UFO bliżej Mass Effect

Recenzja 20 sierpnia 2013, 10:11

Na tle fabuły dużo lepiej wypada właściwa rozgrywka, zwłaszcza w pierwszej fazie zmagań, gdy rywale są prawdziwym utrapieniem i bez taktycznego podejścia trudno odnieść sukces. Skuteczność Cartera w eliminowaniu przeciwników jest oczywiście kluczowa, ale umiejętne zarządzanie kompanami ma tu wcale nie mniejsze znaczenie. Co prawda towarzyszący nam agenci cechują się pewną dozą inicjatywy i potrafią samodzielnie poruszać się po placu boju, ale tylko po wydaniu odpowiednich komend wykazują maksymalną efektywność. Oponenci zawsze dysponują przewagą liczebną, na dodatek chętnie wprowadzają do akcji elitarne jednostki (w tej roli doskonale znane mutony), zmuszając drużynę do skomasowania ognia na konkretnym celu. Nie bez znaczenia są również umiejętności specjalne partnerów, których garnitur sukcesywnie powiększa się wraz ze wzrostem doświadczenia. Na przykład dobrze ustawiona tarcza pozwala osłonić grupę przed gradem pocisków, a wezwanie wsparcia artyleryjskiego w kilka sekund kładzie pokotem cały wrogi oddział. W tej kwestii The Bureau stwarza spore pole manewru – kompani mogą reprezentować aż cztery różne klasy bojowe, a każda z nich dysponuje innym zestawem zdolności.

PC
X360
PS3