W najnowszym przeglądzie modów omawiamy projekty do takich gier, jak Thief: Deadly Shadows, Half-Life 2, Medieval II: Total War – Kingdoms, Amnesia: The Dark Descent, Freespace 2, Men of War; Assault Squad, Operation Flashpoint: Dragon Rising, Age of Empires: Rise of Rome. Empire Earth II czy Grand Theft Auto III.
Witajcie w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.

Nie da się ukryć, że wydana kilka miesięcy temu nowa odsłona cyklu Thief okazała się sporym rozczarowaniem. Podobnie było zresztą z poprzednią częścią, czyli Thief: Deadly Shadows, tyle że w jej przypadku fanom udało się naprawić większość błędów deweloperów. Niedawno ukazały się nowe wersje trzech najważniejszych modów, które doprowadzają grę do stanu, który powinien zadowolić większość miłośników pierwszych dwóch produkcji z cyklu:

Warto też wrócić do gry Thief II: The Metal Age, która w opinii wielu fanów pozostaje najlepszą skradanką w historii. Dobrym pretekstem do ponownego zainstalowania tego klasyka może być nowy projekt zatytułowany po prostu Thief 2 HD Texture Mod. Poprawia on grafikę poprzez podmienienie praktycznie wszystkich tekstur na te o znacznie wyższej rozdzielczości oraz dodanie wielu nowych obiektów na mapach, w tym zwłaszcza roślinności. Dzięki temu produkcja prezentuje się wyraźnie ładniej niż w oryginalnej wersji.
W ostatnich tygodniach obrodziło nam również ciekawymi projektami do Half-Life 2 oraz Half-Life 2: Episode Two.
Najciekawszym z tych modów jest Hopeless Night do Half-Life 2: Episode Two. To utrzymana w klimacie horroru kampania, pozwalająca na wcielenie się w bezimiennego bohatera, który po wypadku samochodowym budzi się w ponurym szpitalu opanowanym przez zombiaki. Naszym zadaniem jest przeżycie i znalezienie drogi ucieczki z tego miejsca.
Mod oferuje masę nowych elementów graficznych, świetnie zaprojektowane poziomy oraz przekonującą atmosferę grozy. Całość kładzie duży nacisk na fabułę i elementy survival horroru. Często lepiej jest unikać zombiaków lub, w razie wykrycia, uciec przed nimi niż próbować bezpośredniej konfrontacji.

Z kolei Experior to mod do Half-Life: Episode Two, będący małą przygodą dla pojedynczego gracza, której akcja toczy się w środku fabuły drugiego epizodu, na terenach jednego z odwiedzanych w nim lasów. Wcielamy się w wieźnia, któremu udaje się wydostać z transportu zorganizowanego przez siły Combine i naszym zadaniem staje się ucieczka. Twórca nie silił się na rozbudowaną fabułę, ale projekt wynagradza to wyśmienicie dopracowanymi mapami.
Natomiast Mystery Combat Man 3 do Half-Life 2 to kompletnie zwariowana przygoda dla pojedynczego gracza nastawiona głównie na dynamiczne wymiany ognia, podczas których towarzyszą nam sterowani przez sztuczną inteligencję sojusznicy. Całość przypomina sen szaleńca – fabuła nie trzyma się kupy, a od niektórych poziomów można dostać oczopląsu, ale za to zabawy jest tutaj co niemiara.

Fani taktycznych strzelanek powinni rozważyć ponowne zainstalowanie Operation Flashpoint: Dragon Rising, aby móc pobawić się w finalną wersję moda Squad Level Tactics Endgame. Jest to nowa obszerna misja, w której obejmujemy dowództwo nad niewielkim oddziałem wysłanym na terytorium wroga, a naszym zadaniem jest wypełnianie serii dynamicznie zmieniających się zadań.
Mapa obejmuje całą wyspę Skirinka, a dużo elementów rozgrywki, takich jak pogoda, czy rozmieszenie przeciwników ustalana jest losowo, więc misję możemy przechodzić wielokrotnie bez uczucia znużenia.
Pecetowcy wciąż czekają z zapartym tchem na własną wersję Grand Theft Auto V, ale nie wszyscy zapomnieli o wcześniejszych odsłonach. Grupa fanów XR Productions wypuściła właśnie pierwszą betę projektu City Nights do gry Grand Theft Auto III. Znacząco ulepsza on oprawę graficzną, podmieniając masę tekstur i dodając sporo nowych efektów wizualnych. Mod kładzie nacisk na aspekt wyścigowy, pozwalając brać udział nielegalnych nocnych rywalizacjach między posiadaczami sportowych aut. W tym celu przygotowano liczne nowe misje i zawody, a odpowiedni klimat zapewnia również to, że w mieście nigdy nie wschodzi słońce. W sumie to chyba najlepszy mod wyścigowy do tej gry.

Ukazała się także nowa wersja Vegas 2 Realism Mod do Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2. Zgodnie z tytułem celem projektu jest zwiększenie realizmu rozgrywki, a konkretnie sposobu funkcjonowania uzbrojenia. Po jego zainstalowaniu każdy pistolet i karabin zachowuje się jak w rzeczywistości. Ponadto na ruchy postaci wpływa ciężar broni oraz amunicji. Wszystko to oczywiście czyni grę znacznie trudniejszą, ale jednocześnie każde zwycięstwo jest bardziej satysfakcjonujące.
Warto zwrócić uwagę na nową wersję Hazard: The Plague. Jest to modyfikacja do pierwszego Half-Life, która przerabia grę na survivalową strzelankę, w której jako jeden z niewielu ocalałych musimy odpierać ataki hord żywych trupów. Mod oferuje trzy duże mapy oraz nowych przeciwników w postaci kilku typów zombiaków. Ponadto autorzy rozszerzyli listę uzbrojenia o kilka dodatkowych pozycji.

Doczekaliśmy się także nowej wersji projektu GMDX. Jest to modyfikacja do Deus Ex, której celem jest ogólne ulepszenie i upiększenie gry. Poprawiono mechanikę korzystania z uzbrojenia oraz jakość sztucznej inteligencji i dodano nowe typy wrogów. Przerobiono system RPG, tak aby oferował więcej opcji i był lepiej zbalansowany. Usunięto także liczne błędy, zwiększono poziom trudności oraz przerobiono tekstury. Ponadto wzmocniono konsekwencje wyborów fabularnych.
Sporą i bardzo miłą niespodzianką okazała się premiera Legend of the Frozen Empire. Jest to ambitna modyfikacja gry Rune, która wprowadza do tej produkcji sieciowy tryb kooperacyjny z nową kampanią obracającą się wokół władającego mocami mrozu złego czarnoksiężnika imieniem Frostma. Dokonał on potwornych zniszczeń w jednej z dolin, a następnie zaszył się w zamku. Naszym zadaniem jest przebicie się przez hordy jego sługusów i zabicie maga.
Autorzy przygotowali nowe mapy (aż czterdzieści), uzbrojenie, tekstury, typu przeciwników oraz przedmioty. Wszystko to wykonano w jakości nie ustępującej oryginalnej grze.

Dużo dobrej zabawy zapewnia także projekt Spelunky SD czyli mod do oryginalnej darmowej wersji tej popularnej platformówki (a nie komercyjnego remake’a). Projekt dodaje tryb multiplayer, pozwalający na kooperację dwóm osobom. Ponadto autor wprowadził do gry sporo poprawek i ulepszeń.
Doczekaliśmy się także premiery Pirate Doom, czyli modyfikacji do Doom II, która przenosi akcję w realia opowieści o piratach. Jest to tzw. totalna konwersja, która podmienia praktycznie każdy element oryginału, poczynając od grafiki, przez uzbrojenie i potwory, aż po poziomy kończąc. Całość utrzymana jest w mocno humorystycznych klimatach, ale nie znaczy to, że przechodzenie map jest łatwe.

Chyba najważniejszą premierą modową ostatnich tygodni okazało Europa Barbarorum 2 do Medieval II: Total War – Kingdoms. Projekt przenosi akcję w czasy starożytne, w praktyce rekonstruując realia znane z Rome: Total War na znacznie lepszym silniku kolejnej odsłony cyklu. Wbrew nazwie modyfikacja nie koncentruje się wyłącznie na plemionach barbarzyńskich i pozwala pokierować każdą z ówczesnych potęg, w tym także Imperium Rzymskim.
Autorzy podmienili wszystkie mapy, jednostki, frakcje i technologie. Jednocześnie całość jest znacznie bardziej realistyczna niż Rome: Total War. Usunięto błędy historyczne, poprawiono zbalansowanie rozgrywki i znacząco ulepszono sztuczną inteligencje Pierwsza część projektu to już prawdziwa legenda i wiele wskazuje na to, że kontynuacja ma spore szanse na uzyskanie podobnego statusu.

Posiadacze Medieval II: Total War – Kingdoms, którzy preferują klimaty fantasy powinni zainteresować się projektem Westeros: Age of Petty Kings. Przenosi on akcję gry w realia krainy znanej z serialu Gra o Tron oraz cyklu powieściowego Pieśń Lodu i Ognia. Kampania rozpoczyna się na tysiące lat przed wydarzeniami znanymi z książek oraz telewizji, pozwalając wziąć udział w konflikcie, który ukształtował przyszłość całego kontynentu.
Autor podmienił praktycznie wszystko, poczynając od mapy i frakcji, poprzez jednostki, a na technologiach kończąc. Mod jest wspaniale wykonany i świetnie odtwarza klimat krainy Westeros.

Wielu fanów klasycznego cyklu studia Ensemble mocno zasmuciła zapowiedź Age of Empires: Castle Siege, które ma niewiele wspólnego z poprzednimi odsłonami serii i jest przeznaczonym głównie na rynek mobilny klonem Clash of Clans. Na szczęście ukazały się trzy duże mody, które powinny polepszyć humor fanom historycznych RTS-ów.
Pierwszym z nich jest UPatch HD do Age of Empires: The Rise of Rome. Projekt pełni rolę nieoficjalnej aktualizacji, poprawiającej grę i dopasowującą ją do współczesnych sprzętów. Twórcy zapewnili wsparcie dla rozdzielczości szerokoekranowych (do 1920x1200), usunęli ponad 150 błędów, zwiększyli skalę starć multiplayer, poprawili zbalansowanie oraz ulepszyli oprawę graficzną.
Wszystko to sprawia, że w produkcję da się przyjemnie grać nawet dzisiaj i tym samym również żółtodzioby mogą odkryć dlaczego Age of Empires: The Rise of Rome stało się takim klasykiem. Wartko zagrać, zwłaszcza, że firma Microsoft zgubiła gdzieś kod źródłowy gry i oryginalne materiały graficzne, więc szanse na oficjalną wersję HD są praktycznie zerowe.

Drugim projektem jest Enhancement Mod do Age of Empires III: The Asian Dynasties, który również pełni funkcję potężnej nieoficjalnej aktualizacji. Autorzy skoncentrowali się na ulepszaniu bazowej gry, a nie wprowadzaniu drastycznych zmian. Poprawiono grafikę, usunięto błędy pozostawione przez oryginalnych deweloperów oraz mocno podreperowano zbalansowanie rozgrywki. Dodano także spory zestaw nowych jednostek dla każdej z frakcji.
Wszystko to skierowane jest dla osób, które chcą uzyskać efekt bliski do oryginału, tyle, że lepiej dopracowany.

Trzecim i ostatnim modem, który polecamy fanom historycznych RTS-ów jest Unofficial Patch do Empire Earth II. Projekt ulepsza grafikę i dodaje wsparcie dla wysokich rozdzielczości szerokooekranowych (nawet do 4096x2304) oraz zapewnia kompatybilność ze współczesnymi konfiguracjami i systemami operacyjnymi.
Autorzy naprawili także błędy, zoptymalizowali kod, dodali sporo nowych efektów i gruntownie przerobili interfejs. Nie zabrakło także nowych budynków i technologii. Dla fanów gry, to pozycja obowiązkowa, ale mod może być także dobrą okazją do rozpoczęcia przygody z Empire Earth II, gdyż to jeden z najlepszych RTS-ów tego typu.

Firestorm over Kaurava to jedna z najlepszych i najpopularniejszych modyfikacji do Warhammer 40,000: Dawn of War. Projekt wreszcie doczekał się wersji dopasowanej do dodatku Soulstorm. Modyfikacja wprowadza dwie wspaniale opracowane nowe frakcje w postaci Inkwizycji oraz Mrocznych Eldarów i zasila pozostałe armie dodatkowymi jednostkami. Przerobiono także mechanizmy rozgrywki i jej zbalansowanie, tak aby było bardziej logiczne, wiec np. pistolety nie wystarczą do zburzenia budynku. Poprawiono również interfejs.
Wszystko to przygotowano tak, aby jak najwierniej oddawało klimat i reguły stołowego pierwowzoru.

Drugim wartym uwagi modem do Warhammer 40,000: Dawn of War-Soulstorm, który otrzymał nową wersję, jest Galaxy in Fire Reloaded. Projekt przerabia frakcje, zbalansowanie jednostek i mechanizmy rozgrywki, w sposób, który rozbudowuje elementy strategiczne, w tym zwłaszcza kontrolowanie mapy oraz zarządzanie surowcami.
Autorzy tak zmodyfikowali frakcje, aby każda wymagała odmiennego stylu rozgrywki, a nowy system uzbrojenia wymusza dopasowywanie taktyki do konkretnych wrogów. Ponadto najpotężniejsze jednostki są teraz nieporównywalnie bardziej kosztowne, co zwiększyło znaczenie słabszych oddziałów – bez nich nie da się już wygrać bitwy. Twórcy nie zapomnieli także o nowych jednostkach, modelach, teksturach i dźwiękach.

Na kilka dni przed targami gamescom studio Eugene ujawniło RTS-a Act of Agression, będącego duchowym spadkobiercom debiutanckiego dzieła zespołu, czyli gry Act of War. Ten rugi tytuł, pomimo prawie dekady na karku wciąż jest wyśmienitą strategią, więc warto ją sobie przypomnieć. Pomocne przy tym powinny okazać się oczywiście mody. Najważniejszym z nich jest Proper Windows 7 Fix , który gwarantuje bezproblemową współpracę gry z systemem Windows 7.
Drugim ważnym modem jest wydany niedawno Resolution Patch, który wprowadza kompatybilność z nowoczesnymi wysokimi rozdzielczościami szerokoekranowymi, dzięki czemu na współczesnych monitorach nie męczą już naszych oczu brzydkie czarne paski.

Gra nigdy nie zgromadziła wokół siebie dużej społeczności moderskiej, ale kilka ciekawych projektów mimo to powstało. Jednym z nich jest Battle of the Alamo, wprowadzające nową misję, w której musimy jak najdłużej wytrzymać przeciwko coraz potężniejszym falom wrogów. Nie można tutaj wygrać i cała zabawa polega na próbach odwleczenia klęski.
Natomiast Navy Inaders wprowadza do gry nową misję koncentrującą się wyłącznie na jednostkach morskich, w której musimy jak najdłużej wytrzymać przeciwko coraz potężniejszym falom wrogów. Nie można tutaj wygrać i cała zabawa polega na próbach odwleczenia klęski.

W ostatnich tygodniach nie próżnowali również fani serii Men of War: Assault Squad. Z wydanych projektów przeznaczonych dla pierwszej części warto polecić:

Natomiast spośród nowych modów do Men of War: Assault Squad 2, szczególnie warte uwagi są:

Star Trek: The Picard Era to modyfikacja do gry Distant Worlds: Universe, która zgodnie z tytułem przenosi akcję w realia znane z serialu Star Trek: Następne Pokolenie. Podmieniono praktycznie każdy element wirtualnego uniwersum, poczynając od frakcji, poprzez mapy, statki i technologie. Mocno przerobiono także mechanizmy rozgrywki tak, aby lepiej oddawały charakter tego świata.

Doczekaliśmy się także premiery nowej wersji Ultimate Mod do Knights of Honor. Projekt stanowi rozwinięcie wcześniejszego moda nazwanego Dusk of Glory. W sumie całość mocno rozbudowuje grę oraz urozmaica jej zawartość. Dodano kilkadziesiąt nowych budynków oraz ulepszeń struktur oraz miast. Wprowadzono także liczne małe zmiany rozgrywki, zwiększono realizm bitew oraz poprawiono błędy pozostawione przez oryginalnych deweloperów.

Ukazał się również mod A Quest for Heaven 3 - Deep Blue do Fallout 3. To trzecia osłona potężnej fanowskiej kampanii, jednej z najlepszych, jakie opracowano do gry. Kończy ona główny wątek fabularny i aby zrozumieć o co chodzi powinniście wpierw zagrać w część pierwszą i drugą. Nie będziemy tutaj spoilerowali scenariusza, gdyż warto go poznać osobiście. Stwierdzimy jedynie, że wszystkie trzy odsłony są bardzo dobrze opracowane i zbudowane przy wykorzystaniu wielu nowych elementów graficznych.

New Unique Weapons to mod do Fallout: New Vegas, który. dodaje do gry kilkanaście nowych typów uzbrojenia. Wszystkie te zabawki są mocno nietypowe, ale jednocześnie twórca nie przesadził z ich siłą rażenia.

Z kolei Nova Aetas to mod do Mount & Blade: Warband, który przenosi akcję kilka stuleci w przyszłość krainy Calradia, w czasy, gdy przypominająca średniowiecze epoka powoli odchodzi w przeszłość. Poza zmienionymi mapami, frakcjami i postaciami projekt mocno zwiększa także realizm rozgrywki i czyni ją trudniejszą, kładąc dużo mocniejszy nacisk na aspekt strategiczny rozwoju i zarządzania królestwem.

Jak zwykle dopisali fani Amnesia: The Dark Descent tworząc kilka spory zestaw ciekawych modów:

Aktualizację trzymał również projekt The Procyon Insurgency, czyli jedna z najlepszych i najbardziej obszernych modyfikacji do gry FreeSpace 2. To potężna kampania dla pojedynczego gracza, której akcja zaczyna sie kilkanaście miesięcy po wydarzeniach z głównej gry. Wcielamy się w żółtodzioba zaczynającego swoją karierę w siłach GTVA i przydzielonego do krążownika GVD Sekham. Nasza jednostka zostaje wysłana przez Przymierze w celu zneutralizowania tytułowej Autonomicznej Konfederacji Procyon, która próbuje wybić się na niepodległość.
Kampania rozłożona jest na siedemnaście dopracowanych misji o wysokiej jakości graficznej i bardzo dużej różnorodności zadań.
0

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.