W najnowszej odsłonie naszego przeglądu modów omawiamy fanowskie projekty do takich gier jak Half-Life 2: Episode Two, Freelancer, Max Payne 2, Grand Theft Auto: San Andreas, Rome: Total War, Men of War: Assault Squad, Homeworld 2, Diablo II: Lord of Destruction, Amnesia: Mroczny Obłęd czy System Shock 2.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.

Ukazała się nowa wersja korzystającego z gry Half-Life 2: Episode Two projektu Grey, dopasowana do zmienionego systemu plików na usłudze Steam i oferująca także kilka innych poprawek. Modyfikacja utrzymana jest w klimacie grozy. Wcielamy się w tytułowego mężczyznę, który pewnej nocy budzi się w tajemniczym mieście, nie pamiętając jak się tam znalazł. Szybko okazuje się, że miejsce to kryje odpowiedzi na pytania o przeszłość Graya, ale dostępu do nich bronią krwiożercze potwory.
Mod jest tzw. totalną konwersją, co oznacza, że prawie wszystkie elementy są nowe. Autorzy wykorzystali po prostu silnik Half-Life 2: Episode Two do stworzenia nowego FPS-a. Podczas zabawy większość czasu spędzamy na walce z monstrami, ale nie zabrakło również ciekawych zagadek logicznych. Całość jest wyśmienicie wykonana i potrafi autentycznie przestraszyć gracza.

Payne Evolution to modyfikacja do gry Max Payne 2, której zadaniem jest odtworzenie rozwiązań z trzeciej części cyklu. Zmieniono więc sposób funkcjonowania funkcji bullet time, ograniczono ilość noszonego uzbrojenia do trzech sztuk, jak również wprowadzono dodatkowe mechanizmy pojedynków strzeleckich i umiejętność dobijania wrogów z bliskiego dystansu. Nie zapomniano także o pokaźnym zestawie nowych modeli postaci, animacji oraz typów broni. Ten mod to dobry pretekst, aby przypomnieć sobie jedną z najlepszych strzelanek minionej dekady.

Inną ciekawą premierą okazało się Rainbow Six: Zombies, czyli modyfikacja do taktycznej strzelanki Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield. Zgodnie z nazwą wprowadza ona do gry nowy tryb (dostępny zarówno w rozgrywkach samotnych, jak i wieloosobowych), w którym musimy zmierzyć się z hordami nieumarłych. Żywe trupy atakują falami i między każdą z nich mamy chwilę oddechu na uzupełnienie zapasów oraz zaplanowanie dalszej obrony.
Autorzy wzorowali się na podobnych trybach z serii Call of Duty, ale natura Raven Shield znacząco zmienia charakter rozgrywki, gdyż gra ta stawia na realizm, zarówno pod względem obrażeń, możliwości ruchowych bohaterów, jak i zachowania uzbrojenia. Daje to w sumie intrygujący projekt, który potrafi zapewnić dużo dobrej zabawy.

Otrzymaliśmy również nową wersję Pripyat Reborn, czyli modyfikacji do gry S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat. Stanowi ona starannie dobrany zestaw poprawek i mniejszych modów, które głównie ulepszają różne aspekty sztucznej inteligencji oraz usuwają błędy z silnika, bez jednoczesnego drastycznego zmieniania wizji zaprezentowanej przez oryginalnych deweloperów. Po zainstalowaniu modyfikacji postacie sterowane przez SI zachowują się bardziej realistycznie, prowadzą własne życia niezależne od poczynań graczy, pomagają kompanom, skuteczniej wykorzystują otoczenie, formują lepsze plany taktyczne oraz sprawniej posługują się ekwipunkiem.

Aktualizacji doczekał się także mod Real Cars do gry Grand Theft Auto: San Andreas. Podmienia on obecne w grze samochody na autentyczne. W podstawowej wersji tego brakuje, gdyż studio Rockstar nie nabyło potrzebnych licencji. Z tego powodu auta jedynie przypominają pierwowzory. Modyfikacja nadaje im właściwe nazwy oraz zmienia ich modele, tak aby odpowiadały rzeczywistym. Jednocześnie wszystkie one prezentują wyraźnie wyższy poziom szczegółowości niż te z podstawki.
Total War: Rome II trafiło do sprzedaży już ponad cztery miesiące temu, a mimo to fani nie przestają rozwijać modów do wcześniejszej, już dziesięcioletniej, odsłony cyklu. W ostatnich tygodniach otrzymaliśmy nowe wersje trzech dużych projektów.

Po wielu latach prac ukazała się wreszcie pełna wersja Genghis Khan: Total War, czyli modyfikacji do Rome: Total War - Barbarian Invasion, która zgodnie z tytułem odtwarza w grywalnej formie okres rozwoju i świetności tytułowego władcy. Sercem projektu jest nowa kampania. Rozpoczyna się ona w roku 1206, w momencie, gdy Temudżyn otrzymuje tytuł Czyngis-chana i obejmuje kontrolę nad wszystkimi plemionami mongolskimi. Błyskawicznie tworzy on zręby systemu politycznego dla własnego ludu i rozpoczyna wielkie podboje.
Kampania obejmuje zasięgiem większą część Azji i pozwala pokierować jedną z dwudziestu frakcji. Wszystkie one są kompletnie nowe i opracowane od podstaw przez autorów. Każda posiada własne jednostki specjalne oraz unikalne technologie. Autorzy włożyli w ten projekt masę pracy i widać to na każdym kroku. Nie tylko dodano spory zestaw nowych elementów graficznych, ale również przerobiono wiele z istniejących, a całość opracowano z ogromnym przywiązaniem do detali historycznych. Sprawia to, że rozgrywka w Genghis Khan: Total War jest niezwykle satysfakcjonująca, a mod przypomina jakością bardziej oficjalny dodatek niż fanowską produkcję.

Kolejnym projektem, jaki po długich latach doczekał się wreszcie wersji 1.0 jest Napoleonic: Total War II, który przenosi akcję z czasów antycznych do epoki wojen napoleońskich. Podmieniono praktycznie każdy element – tekstury, modele, mapy, jednostki, frakcje i dźwięki. Wprowadzenie broni palnej dramatycznie zmienia przebieg bitew, a każdy typ oddziałów oraz uzbrojenia opracowano w oparciu o przekazy historyczne.
Modyfikacja pozwala rozegrać samodzielne starcia, jak również bawić się w trybie kampanii jedną z kilku grywalnych frakcji. Tutaj również nie zapomniano o realizmie historycznym, zarówno pod względem władców poszczególnych państw, jak i ich charakteru.

Z kolei The Crusades przenosi akcję z okresu starożytnego Rzymu do średniowiecza. Zgodnie z tytułem projekt koncentruje się na wyprawach krzyżowych, pozwalając graczom na rozegranie dwóch kampanii - Trzeciej Krucjaty lub Podbojów Saladyna. Dostępnych jest też tuzin samodzielnych bitew historycznych.
Tak jak w poprzednich dwóch wymienionych projektach, autorzy podmienili prawie wszystkie elementy gry. Wprowadzili ponad 150 nowych jednostek, gruntownie przerobili mapę i głęboko zmodyfikowali mechanizmy rozgrywki. Nie zabrakło także poprawionej sztucznej inteligencji, nowych tekstur, modeli i dźwięków.

Second Sino-Japanese War to obszerny mod do gry wojennej Men of War: Assault Squad. Projekt przenosi akcję w okres drugiej wojny chińsko-japońskiej, czyli konfliktu toczonego w latach 1937-1945. Autorzy wprowadzili nowe jednostki, uzbrojenie, pojazdy i mapy oraz zmodyfikowali lekko mechanizmy zabawy. Możemy pokierować zarówno siłami chińskimi, jak i japońskimi. Każda z tych stron otrzymała własny zestaw siedmiu misji opartych na prawdziwych potyczkach historycznych.
W ostatnich tygodniach dopisali również moderzy zajmujący się kosmicznym RTS-em Sins of a Solar Empire: Rebellion, oferując nowe wersje dwóch dużych projektów:

Star Trek Armada 3 przenosi akcję gry w realia serii Star Trek. Projekt pozwala objąć dowództwo nad jedną z czterech frakcji – Federacją, Imperiami Kligonów i Romulan oraz Kolektywem Borg. Wszystkie te armie otrzymały zupełnie nowe jednostki, technologie oraz drzewka rozwoju. Przerobiono także większość planet oraz wprowadzono głębokie zmiany do zbalansowania rozgrywki. Wszystko to zostało wykonane z imponującym przywiązaniem do detali wizualnych oraz w sposób, który pozostaje wierny przebiegowi konfliktów na ekranach telewizyjnych.

Sins of a Solar Empire: Rebellion to produkcja, która została zaprojektowana jako kosmiczny RTS wzbogacony elementami zaczerpniętymi ze strategii 4X. Ten drugi aspekt został jednak potraktowany po macoszemu i to właśnie zmienia modyfikacja Enhanced 4X. Znacząco rozbudowuje ona aspekt zarządzania imperium galaktycznym, w sposób, który upodabnia efekt końcowy do tytułów pokroju Master of Orion II czy Galactic Civilization II.
Cel ten osiągnięto przez daleko idące modyfikacje mechanizmów rozgrywki. Znacząco zwiększono różnice pomiędzy poszczególnymi frakcjami i dodano jednostki bohaterów oraz zdarzenia losowe. Wprowadzono także nowe planety, artefakty i technologie. Wzmocniono rolę dyplomacji oraz szpiegostwa oraz wymuszono na graczu zajmowanie się potrzebami ludności cywilnej, zarówno tymi podstawowymi, jak i kulturowymi.

Doczekaliśmy się wreszcie premiery pierwszej grywalnej wersji projektu Babylon 5: War Without End. Ta modyfikacja do Homeworld 2 przenosi strategię studia Relic Entertainment w realia znane z serialu telewizyjnego Babylon 5. W obecnej fazie mod oferuje dwie grywalne frakcje - Przymierze Ziemskie oraz Imperium Minbari. Obie strony otrzymały pokaźny zestaw własnych jednostek oraz unikalny osprzęt i technologie. Zmieniono również lekko mechanizmy zabawy, tak aby lepiej oddawały specyficzny klimat tego uniwersum. Wszystko to możemy wykorzystać w starciach multiplayer przeciwko innym graczom lub też zmierzyć się ze sztuczną inteligencją w samodzielnych bitwach. Kolejne frakcje oraz kampania fabularna zostaną dodane w późniejszych wersjach moda.

Aktualizacji doczekała się również Contra, czyli potężna modyfikacja do RTS-a Command and Conquer Generals: Zero Hour. Projekt zaplanowano jako fanowski dodatek, który poważnie rozszerza zawartość pierwowzoru, ale jednocześnie nie zmienia drastycznie mechanizmów rozgrywki.
Mod dodaje nowych generałów dla wszystkich stron konfliktu i znacząco ulepsza sztuczną inteligencję. Wprowadza system rang, w którym dostęp do części budynków jest zablokowany dopóki nie rozwiniemy odpowiednio generałów. Ponadto rozgrywkę wzbogaca pokaźny zestaw dodatkowych technologii, budynków oraz jednostek, w tym mega jednostki (po jednej na gracza) pełniące rolę bohaterów. Poprawiono także kod sieciowy, grafikę oraz zbalansowanie rozgrywki.

Jonny's Superior AI to modyfikacja do gry Command & Conquer: Red Alert 3. Zwiększa ona poziom trudności poprzez ulepszenie sztucznej inteligencji. Po zainstalowaniu moda komputer znacznie sprawniej buduje bazy, dobiera jednostki oraz przeprowadza ataki. Co więcej, autor wprowadził aż 108 różnych osobowości SI, z których każda stosuje odmienne taktyki. Dzięki temu każde starcie jest inne i dostarcza świeżych wrażeń.

Ukazała się nowa wersja Median XL Ultimative, czyli jednej z największych i najbardziej popularnych modyfikacji, jakie powstały z myślą o Diablo II: Lord of Destruction. Jej zadaniem jest wzbogacenie zawartości gry i uczynienie jej ciekawszą dla weteranów. W tym celu rozszerzono listę umiejętności dla każdej z klas i jednocześnie dodano setki przedmiotów, których wykorzystywanie wymaga posiadania konkretnych talentów. Ponadto świat gry zapełniono licznymi tzw. uberquests, czyli długimi i bardzo wymagającymi przygodami, przeznaczonymi dla bohaterów na maksymalnym poziomie doświadczenia. Wszystkie one posiadają ciekawe tło fabularne zgodne z historią przedstawioną przez ludzi z Blizzard Entertainment. Twórcy przerobili także potwory, zmieniając ich statystyki, poprawiając animację i sztuczną inteligencję.

Ukazała się także pierwsza funkcjonalna wersja Dungeon Siege Legendary Pack. Jest to modyfikacja, która umożliwia rozegranie całej kampanii pierwszej części gry oraz dodatku Legends of Aranna na znacznie lepszym silniku Dungeon Siege II. Poza ładniejszą grafiką oraz bardziej funkcjonalnym interfejsem mod zbliża te gry, powodując, że możemy przejść je obie jedną drużyną oraz przenieść ekwipunek z pierwszej kampanii do drugiej.

Premierę miała także pierwsza od ponad roku się wersja Wings of the Federation, czyli obszernej modyfikacji do kosmicznego symulatora Freelancer, która wprowadza od gry nową kampanię dla pojedynczego gracza. Wcielamy sie w pilota żółtodzioba, latającego w barwach gwiezdnej armady Federacji Orin. Modyfikacja zainspirowana została cyklem Colony Wars i koncentruje się na wielkich kosmicznych bitwach, a nie swobodnej eksploracji galaktyki.
Projekt zawiera dwanaście obszernych misji wypełnionych po brzegi dynamicznymi starciami z różnorodnymi celami do wykonania. W potyczkach potrafi brać udział nawet kilkanaście krążowników i dziesiątki myśliwców. Ponadto mod oferuje ulepszoną grafikę i realistyczne rozmiary planet.

Nie zawiedli również fani gry Amnesia: Mroczny Obłęd, dzięki czemu otrzymaliśmy pokaźny zestaw nowych i bardzo dopracowanych przygód:

Ukazało się także FTL-Star Wars, czyli modyfikacja, która zgodnie z nazwą przenosi grę FTL: Faster Than Light w realia uniwersum Gwiezdnych Wojen. Twórcy wyrzucili wszystkie statki kosmiczne z podstawowej wersji i na ich miejsce wprowadzili klasyczne jednostki znane ze srebrnego ekranu, takie jak np. Sokół Milenium, X-Wing czy Tie Fighter. Każdy model otrzymał nie tylko własne wnętrze, ale również unikalne uzbrojenie i wyposażenie. Wszystko to jednocześnie zostało bardzo dobrze zbalansowane, więc zabawa na pokładzie tych statków daje masę radości.

Life Career to modyfikacja do gry wyścigowej Race Driver: Grid, która znacząco przerabia tryb kariery, tak by w bardziej naturalny i ciekawszy sposób oddać niuanse profesji profesjonalnego kierowcy. Po zainstalowaniu projektu przeciwnicy zyskują wyraźniejsze unikalne osobowości, podczas zabawy musimy zmagać się z niedoborem funduszy, a plany często krzyżują nam zdarzenia losowe. Zwiększono także realizm jazdy, systemu awarii oraz cen samochodów. Ponadto podkręcono poziom trudności driftingu oraz kompletnie przerobiono wyścig Le Mans 24.

Ze starszych produkcji chcemy Wam polecić Triptych, czyli przygodówkowy mod do gry Crysis. Projekt utrzymany jest w klimacie horroru i opowiada historię dwóch braci związanych z plugawym kultem mrocznych bóstw. Jeden z nich zdradza drugiego skazując go na przerażającą klątwę. Modyfikacja ukazuje późniejsze losy obu mężczyzn, które kształtowane są nie tylko przez ich własne decyzje, ale także knowania nekromantów oraz wpływ prastarego zła imieniem Hadad. Triptych koncentruje się na przedstawieniu w subtelny sposób intrygującej interaktywnej historii, natomiast rozgrywka ogranicza się do eksploracji oraz okazjonalnych prostych zagadek.

Początek roku to w branży gier tradycyjnie okres dużej posuchy, co pozwala na przypomnienie sobie starszych produkcji. Warto, aby znalazło się wśród nich kultowe System Shock 2, które dzięki fanowskim projektom można doprowadzić do całkiem atrakcyjnego poziomu graficznego. Przygodę z modyfikowaniem tego tytułu należy zacząć od zainstalowania SS2Tool. Jest to narzędzie, które uaktualnia grę i dodaje do niej pełne wsparcie dla nieoficjalnych przeróbek. Nie wszystkie mody wymagają tej aplikacji, ale większość nowych bez niej się nie obędzie. Następnie warto pobrać SS2 Blue Mod Manager, czyli program umożliwiający łatwą instalację oraz aktywację modów. Po takich przygotowaniach można przejść do konkretnych projektów:

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.