W najnowszym przeglądzie omawiamy takie projekty jak MISERY do STALKER: Call of Pripyat, remake map z pierwszego Far Cry, totalne konwersje Underhell i Alchemia na silniku Source, The Great War do Napoleon: Total War, fanowski dodatek do Anno 2070 oraz nieoficjalne łatki do Supreme Commander i Age o Empires III.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.

Przegląd zaczynamy od wersji 2.0 MISERY. Jest to olbrzymia modyfikacja do STALKER: Call of Pripyat, która zmienia praktycznie każdy elementy gry. Zwiększono trudność rozgrywki i jednocześnie uczyniono ją bardziej survivalową oraz realistyczną. Przykładowo, rzadziej znajdujemy amunicję w dobrym stanie, ożywione trupy można zabić tylko strzałem w głowę lub rdzeń kręgowy, a każdy typ uzbrojenia wymaga teraz oddzielnego tłumika. Poprawiono również sztuczna inteligencję, dzięki czemu pokonanie jej stanowi większe wyzwanie, a jednocześnie mieszkańcy wirtualnego świata żyją własnym życiem.
Praktycznie do kosza wyrzucono oryginalny interfejs i zastąpiono go nowym, bardziej minimalistycznym i pozbawionym sztucznych ułatwień oraz podpowiedzi. Przerobiono również całą ekonomię, przez co zarządzanie funduszami i zapasami staje się kluczowe. Dodano także kilkadziesiąt typów uzbrojenia i trzy grywalne postacie o różnych cechach. Znacznemu ulepszeniu uległa również oprawa graficzna. Wszystko to jest jedynie skromnym wycinkiem wszystkich zmian, których jest prawie tysiąc.
Misery przeobraża STALKER: Call of Pripyat w produkcję znacznie brutalniejszą i bardziej realistyczną, jednocześnie sprawiając, że podczas zabawy mamy wrażenie autentycznego przebywania w Zonie.
Kolejną wielką premierą okazał się pierwszy rozdział Underhell. Projekt współpracuje z każdą grą opartą na silniku Source (również tymi darmowymi, wystarczy, że będziecie mieli na Steam bazę Source SDK 2007). Jego akcja toczy się w naszym świecie. Gracze wcielają się w agenta jednej z agencji wywiadowczych, którego żona w podejrzanych okolicznościach popełniła samobójstwo. Opowieść rozpoczyna się, gdy zostajemy wezwani do szpitala, który został opanowany przez ciężko uzbrojonych przestępców. Szybko okazuje się, że nie są to zwykli kryminaliści i cała sprawa jest powiązana ze śmiercią ukochanej bohatera.
Mod stawia na dynamiczną akcję i rozwiązywania zagadek. Dodatkową atrakcją są rozbudowane sekcje skradankowe oraz dopracowana oprawa graficzna, która nie wykorzystuje prawie żadnych elementów z gier studia Valve.

Natomiast Far Cry Remake to projekt, który odtwarza w Far Cry 3 mapy z pierwszej odsłony cyklu. Autor drobiazgowo zrekonstruował oryginalne lokacje i zapełnił je licznymi wrogami do pokonania oraz skarbami do odszukania. Co godne pochwały twórca nie poprzestał na tym i zamiast tego wprowadził również pokaźny zestaw własnych terenów. Wszystko to zostało wykonane z imponującym przywiązaniem do detali i potrafi dostarczyć przynajmniej kilkanaście godzin dobrej zabawy.

Smod: CryLife to modyfikacja do Half-Life 2, która wprowadza do gry mechanizmy walki znane z serii Crysis. Gordon Freeman zostaje odziany w nanokombinezon, zapewniający nadludzką prędkość, wytrzymałość na obrażenia i siłę. Do naszej dyspozycji oddano również dwanaście dodatkowych typów uzbrojenia, które możemy w dużym stopniu modyfikować. Kampania została odpowiednio przerobiona tak, aby pasowały do niej nowe możliwości bojowe bohatera. Ponadto twórcy ulepszyli trochę oprawę graficzną, zwiększając efektowność akcji. Wszystko to w sumie daje ciekawego moda, który dodaje atrakcyjności bitwom i sprawia, że nabierają one większej dynamiki.

Największym strategicznym modem ostatnich tygodni stało się The Great War, które przenosi grę Napoleon: Total War w czasy I wojny światowej. Autorzy podeszli do tematyki w sposób realistyczny i kompletnie przebudowali wiele elementów pierwowzoru. Zmieniono sposób funkcjonowania formacji, podmieniono wszystkie jednostki i uzbrojenie oraz dodano nowe elementy, takie jak ostrzał artyleryjski, okopy, miotacze ognia, pojazdy wojskowe (w tym czołgi) i gazy bojowe. Podobne zmiany objęły bitwy morskie oraz tryb strategiczny.
W praktyce przerobiono prawie każdy aspekt gry, poczynając od mechanizmów zabawy, a na modelach i teksturach kończąc. Dodatkową atrakcją jest świetna kampania, w której możemy objąć dowództwo nad większością państw biorących udział w konflikcie, a rozgrywkę podczas niej wzbogacają liczne wydarzenia historyczne.

Fanów cyklu studia Related Designs zainteresować powinno Anno 2170 A.R.R.C. Jest to obszerny mod, który pełni rolę nieoficjalnego, fanowskiego dodatku do strategii ekonomicznej Anno 2070. Zamiast wprowadzać rewolucyjne rozwiązania autorzy skoncentrowali się znaczącym rozszerzeniu zawartości gry. Została ona wzbogacona o ponad 30 typów budynków, z których wiele produkuje nowe przedmioty i surowce. Modyfikacja pozwala na budowanie skomplikowanych miast portowych, bez żadnych ograniczeń znanych z podstawowej wersji. Usunięto również wszystkie limity związane z konstruowaniem podwodnych metropolii.
Znacznie wzbogacono też opcje rozwoju. Nowe laboratorium reliktów umożliwia własnoręczne opracowywanie artefaktów, a zmodyfikowana wersja akademii pozwala na odkrycie ponad 400 dodatkowych ulepszeń technologii. Ponadto pojawiło się pół tysiąca obiektów dekoracyjnych, dzięki którym każdy gracz dopasuje wygląd miasta do własnych upodobań. Autorzy kompletnie przebudowali również zbalansowanie rozgrywki, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i militarnym.

Hegemonia City States to potężny mod do gry Rome: Total War, który do działania wymaga posiadania również dodatku Barbarian Invasion. Projekt oferuje nową kampanię, która z olbrzymim przywiązaniem do detali odtwarza sposób funkcjonowania antycznych greckich miast- państw oraz ich największych wrogów, w tym Persji. Rozgrywka rozpoczyna się w 514 roku p.n.e. Do wyboru jest dwadzieścia frakcji, które prezentują znacznie wyższy poziom szczegółowości i realizmu historycznego niż nacje z podstawowej wersji gry. Kompletnie przerobiono również mapę strategiczną. Ponadto autorzy wycisnęli ostatnie soki z silnika graficznego, dzięki czemu mod robi spore wrażenie poziomem detali oprawy wizualnej, poczynając od jednostek, po mapy i budynki, a na mapie strategicznej kończąc.

Ukazała się również nowa wersja Improvement Mod, którego zadaniem jest rozbudować i ulepszyć każdy element gry Age of Empires III oraz dodatków do niej. Autorzy usunęli wszystkie znane błędy pozostawione przez deweloperów oraz wprowadzili wiele nowych elementów. Wśród nich znalazło się rozszerzenie listy dostępnych cywilizacji m.in. o Stany Zjednoczone. Dodano również liczne nowe jednostki, budynki oraz technologie, jak również przerobiono całe zbalansowanie rozgrywki pod kątem uczynienia trybu multiplayer bardziej miodnym i sprawiedliwym. Listę zmian dopełniają setki małych modyfikacji, takich jak np. opcja zamykania i otwierania bram.

Podobną rolę pełni BrewLAN, czyli modyfikacja do RTS-a Supreme Commander: Forged Alliance, która pełni rolę fanowskiej aktualizacji poprawiającej tryb multiplayer. Autorzy przygotowali pokaźny zestaw nowych jednostek dla każdej ze stron konfliktu oraz mocno przebudowali zbalansowanie rozgrywki. Wszystkie dodatkowe maszyny opracowano z dużym przywiązaniem do detali oraz w sposób, który sprawia, że pasują one do oryginalnych sił oraz wzbogacają rozgrywkę, zamiast dominować na polu bitewnym.

Aktualizacji doczekał się również BuB, czyli jeden z największych i najbardziej ambitnych modów, jakie kiedykolwiek opracowano z myślą o strategii wojennej Blitzkrieg 2. Modyfikacja wprowadza aż 20 nowych frakcji, w tym Czechosłowację, Chiny, Finlandię, Francję, Węgry, Japonię, Włochy, Polskę, Rumunię, Szwecję, Bułgarię, Kanadę, Danię, Grecję, Hiszpanię oraz Norwegię. Każda otrzymała własny unikalny zestaw jednostek i oddziałów. Towarzyszą im nowe elementy graficzne oraz efekty dźwiękowe. Poprawiono również wygląd otoczenia i dodano kilka nowych opcji taktycznych.

Operation Basis Robbe to opracowana przez fanów dodatkowa misja do wojennej strategii Men of War: Assault Squad. Autorzy przygotowali pokaźnych rozmiarów mapę, na której bitwę toczą oddziały niemieckie i amerykańskie. Poziom można rozegrać samotnie przeciwko sztucznej inteligencji, w trybie kooperacji lub deathmatcha.
Podczas starcia zmianie ulegają pory dnia i nocy, nie można wskrzeszać jednostek, a każda śmierć jest ostateczna. Dodatkową atrakcją jest spory zestaw nowych utworów muzycznych towarzyszących bitwie.

Warto jeszcze wspomnieć o modyfikacji The Historical Plausibility Project do Hearts of Iron III: Their Finest Hour. Jej celem jest zwiększenie realizmu historycznego, ale jednocześnie dokonanie tego w sposób, który nie ogranicza sandboksowej natury rozgrywki. Autorzy mocno ulepszyli sztuczną inteligencję i przebudowali wewnętrzne stosunki polityczne każdej z nacji. Przerobiono system dowodzenia, wprowadzono doktryny wzorowane na tych z Hearts of Iron II oraz dodano ponad 6000 zdjęć oraz ikon dla jednostek i postaci historycznych.

Ukazało się pierwsze demo projektu Alchemia. Jest to utrzymana w klimacie grozy modyfikacja do gier działających na silniku Source. Projekt wykorzystuję tę technologię do odtworzenia atmosfery horroru znanej z serii Silent Hill. Nie jest to jednak fanowska kontynuacja tego cyklu, ani nie korzysta z tych samych lokacji. Zamiast tego całość można określić jako duchowego spadkobiercę tej marki.
Akcja toczy się w tonącym w mgle sennym miasteczku. Miejsce to opanowały siły ciemności i to zadaniem gracza będzie ich powstrzymanie. Alchemia koncentruje się głównie na eksploracji i rozwiązywaniu zagadek. Walki jest tu niewiele, a każde starcie stanowi olbrzymie wyzwanie. Projekt jest wyśmienicie wykonany. Grafika i klimat robią niesamowite wrażenie, a podczas zabawy można się autentycznie przestraszyć. Do tego autorzy wykazali się sporą pomysłowością przy tworzeniu łamigłówek.
Z kolei Onirica to nietypowa modyfikacja do pierwszej części cyklu Far Cry. Proponuje ona krótką przygodę, która opowiada o koszmarach kryjących się w podświadomości bohatera. Całość utrzymana jest w atmosferze horroru, którą wzmaga niepokojąca czarnobiała stylistyka graficzna. Mod jest eksperymentem narracyjnym, więc zabawa polega głównie na eksplorowaniu świata i chłonięciu fabuły.

W ostatnich tygodniach obrodziło nam ciekawymi przygodami do horroru Amnesia: Mroczny Obłęd. Szczególnie warte uwagi są

Ukazała się również nowa wersja The Hell. Jest to obszerna modyfikacja do Diablo: Hellfire, która poprawia większość błędów i niedociągnięć pozostawionych w tym dodatku przez oryginalnych deweloperów. Ponadto mod znacząco podbija poziom trudności, dodaje większą różnorodność w kwestii potworów, przedmiotów, zaklęć, bossów oraz lokacji. Nie zapomniano również o ulepszeniu grafiki, w tym zwłaszcza animacji, oraz sztucznej inteligencji przeciwników. Dodatkową zaletą są zmiany w kodzie sieciowym oraz silniku, dzięki czemu gra nie sprawia problemów na współczesnych komputerach.

July Anarchy Prologue to fanowska kampania do gry Neverwinter Nights. Modyfikacja jest o tyle nietypowa, że przenosi akcję z Zapomnianych Krain do czasów współczesnych, które dodatkowo doprawiono elementami fantastycznymi tworząc mieszankę znaną jako urban fantasy. Gracze wcielają się w Nomada, legendarnego wojownika próbującego obronić ludzkich mieszkańców amerykańskiego miasta San Antonio przed armiami istot z mitów.
Projekt podmienia większość elementów graficznych i wprowadza głębokie modyfikacje w mechanizmach rozgrywki. Obecność broni palnej drastycznie zmienia przebieg starć. Ponadto bitwy w July Anarchy Prologue są znacznie większe, niż cokolwiek, co oferowała podstawowa wersja gry.
0

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.