W najnowszym przeglądzie omawiamy mody do takich gier jak Duke Nukem 3D, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover i Medieval II: Total War oraz serii Mount & Blade i Men of War.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody i wieści z nimi związane.
Kilka tygodni temu udostępniono edytor Redkit do gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów. Jedną z pierwszych wartych uwagi przygód fanowskich stworzonych w oparciu o te narzędzia jest Lykanon. Projekt jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie produkcji, ale autor udostępnił już testową wersję alfa, w którą da się całkiem przyjemnie grać, zwłaszcza że akcja toczy się w nowych lokacjach, a na wypełnienie czeka spory zestaw zadań. W przyszłych wersjach pojawią się liczne misje poboczne, a całość zostanie znacznie bardziej dopracowana. Mimo to już dzisiaj warto pobrać Lykanon, gdyż daje on pojęcie o tym, co fani będą mogli osiągnąć przy użyciu Redkita.
Jedną z najciekawszych premier ostatnich tygodni okazało się Duke Nukem Forever 2013. Jest to potężny mod odtwarzający tytułową grę na silniku Duke Nukem 3D: Atomic Edition. Autorzy nie wzorowali się jednak na produkcji, która ostatecznie wylądowała na półkach sklepów. Zamiast tego stworzyli projekt oparty na tym, co można było zobaczyć na zwiastunie Duke Nukem Forever z 2001 roku. Rezultat mocno odbiega od oficjalnej gry, ale dzięki temu daje masę radości i z przymrużeniem oka pokazuje jak mógłby wyglądać ten tytuł, gdyby studio 3D Realms spełniło swoje obietnice.

Ukazał się również projekt Station 51, czyli krótki, ale dopracowany mod do Half-Life 2: Episode Two, który oferuje nową mini-kampanię dla pojedynczego gracza. Akcja toczy się w tym samym uniwersum, co podstawowa wersja gry. Tytułowa Stacja 51 to baza ruchu oporu. Niestety, jej lokacja została wykryta przez siły Combine. Naszym zadaniem jest ewakuacja z tego miejsca, nim wojska obcych kompletnie odetną wszystkie drogi ucieczki.
Z kolei Silent Hill-Heather to rzadki przypadek utrzymanego w atmosferze horroru moda do Max Payne 2. Wykorzystuje on silnik tej produkcji do odtworzenia klimatu z cyklu Silent Hill. Wcielamy się w tytułową Heather (bohaterkę trzeciej części), która musi przedrzeć się przez opanowane przez potwory poziomy. Mechanizmy rozgrywki mocno odbiegają od standardowych rozwiązań z Max Payne 2. Nie ma tutaj spowalniania czasu, a amunicji jest jak na lekarstwo. Autorzy nie zapomnieli również o umieszczeniu na mapach licznych nowych elementów graficznych, dzięki którym niektóre lokacje potrafią wywołać ciarki.
Ukazała się nowa otwarta beta The Cold War Rearmed 2. Jest to modyfikacja do ArmA II, która przenosi do tej gry zawartość Operation Flashpoint, w tym jednostki, uzbrojenie, pojazdy, przedmioty, mapy i misje. Na razie sporo elementów wciąż nie została jeszcze ukończona, ale i tak projekt oferuje sporo dobrej zabawy. W przyszłości powinien wyjść z tego pełny remake debiutanckiego dzieła studia Bohemia.

Pierwszej od wielu miesięcy nowej wersji doczekał się projekt Fortress Forever. Jest to modyfikacja, która jest duchowym spadkobiercą pierwszego Team Fortress, opracowanego jeszcze z myślą o grze Quake. W przeciwieństwie do Team Fortress 2, które poszło w stronę kreskówkowych klimatów, autorzy Fortress Forever pozostali wierni poważniejszej stylistyce pierwowzoru. Zabawa sprowadza się do starć dwóch drużyn. Do wyboru jest dziewięć klas postaci, a mechanizmy rozgrywki kładą nacisk na ścisłą współpracę z kolegami z zespołu. Dla początkujących przewidziano tryb treningowy.
Warto dodać, że modyfikacja powstała z myślą o Half-Life 2, ale obecnie do jej uruchomienia wystarczy darmowe konto na Steam z zainstalowanym pakietem Source SDK Base 2006.
Do wersji 1.1 zaktualizowano moda Dilapidation, zawierającego jedne z najlepszych fanowskich map, jakie stworzono z myślą o Portal 2. To długa na siedem misji mini-kampania osadzona po wydarzeniach z podstawowej wersji gry. Wcielamy się w anonimowego uciekiniera, który budzi się z trwającego kilka stuleci snu w stazie. Naszym zadaniem jest oczywiście ucieczka z laboratoriów Aperture Science. Dilapidation oferuje nie tylko doskonale zaprojektowane zagadki, ale również świetną oprawę graficzną. Wszystkie poziomy osadzone są bowiem w mocno zniszczonych fragmentach laboratoriów, które w dużej części we władanie wzięła już dzika roślinność.
Społeczność zgromadzona wokół serii Mount & Blade również nie spoczęła na laurach i dzięki pracy fanów otrzymaliśmy nowe wersje modów:

Wypuszczono także nową wersję moda The Team Fusion. Projekt ten to pozycja obowiązkowa dla posiadaczy IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover. Przeobraża on tę produkcję z rozczarowującej porażki w coś, co przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom symulatorów. Projekt podbija limit maksymalnej ilości graczy na serwerze do 128 osób i co najważniejsze, taka liczba nie powoduje problemów z połączeniami. Dzieje się tak za sprawą nowego kodu sieciowego, znacznie lepszego niż to, co oferowała oryginalna gra. Ogromne zmiany zaszły również w mechanizmach rozgrywki. Autorzy pousuwali większość błędów i przerobili model fizyczny tak, aby lepiej odpowiadał prawdzie historycznej. Poprawiono także optymalizację, dzięki czemu całość działa znacznie płynniej i co godne pochwały - nie odbywa się to kosztem jakości grafiki. Zmian oraz poprawek są w sumie setki i wszystkie one kompletnie zmieniają jakość IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover, czyniąc z gry jeden z najlepszych symulatorów dostępnych na rynku.

Doczekaliśmy się pierwszej od wielu miesięcy nowej wersji Planetwar Total War, czyli zwariowanego moda do strategii Medieval II: Total War - Kingdoms. Jego historia rozpoczyna się w roku 2500, w czasach gdy ludzkość została doprowadzona na skraj wymarcia przez agresywną obcą rasę. Pewnego dnia statek kosmitów, z uwięzionymi resztkami naszego gatunku ląduje awaryjnie na dziwnej planecie. Szybko okazuje się, że na pokładzie były również inne rozumne rasy podbite przez obce imperium. Przez następne pięćset lat każdy gatunek rozwijał się na własną rękę. Teraz na planecie zaczęło jednak brakować miejsca, co doprowadza do wojny.
Planetwar Total War wprowadza kilka nowych frakcji, wśród których znajdziemy takie dziwne nacje jak olbrzymie małpy czy humanoidalne jaszczurki. Również mapa strategiczna nie przypomina tego, co oferowała podstawowa wersja gry, a zabawę dodatkowo wzbogacają silne elementy science-fiction. Wszystko to utrzymane jest w klimacie groszowych powieści typu pulp.

Nie próżnowali również fani serii Men of War. Z wypuszczonych ostatnio modów najbardziej godne polecenia są:

Nową wersję swojego dzieła wypuścili również autorzy Black ICE. Jest to imponujący mod do strategii Hearts of Iron III, który skierowany jest do weteranów tej gry mających ochotę na świeże doznania. Po jego zainstalowaniu rozgrywka zostaje wzbogacona o kilkaset nowych wydarzeń historycznych. Pojawia się również 80 dodatkowych technologii i jednostek. Twórcy przerobili także zbalansowanie rozgrywki oraz usunęli liczne błędy i niedociągnięcia z podstawowej wersji.

Wersji 2.0 doczekał się projekt Rise of the Crime Lords. Jest to modyfikacja do Star Wars: Empire at War: Forces of Corruption, która wprowadza dwie nowe grywalne frakcje - syndykat Czarne Słońce oraz Kartel Huttów. Każda z nich posiada własne oddziały, bohaterów, technologie i umiejętności specjalne. Co godne pochwały, armie te nie zastępują żadnego stronnictwa z podstawowej wersji, dzięki czemu gracze mogą bawić się pięcioma frakcjami. Autorzy zmodyfikowali również kampanie, tak aby umożliwić rozegranie ich nowymi armiami. Ponadto wprowadzono liczne zmiany w zbalansowaniu jednostek.

Wypuszczono również nową aktualizację moda Extermination do Warhammer 40,000: Dawn of War. Projekt jest o tyle nietypowy, że nie wprowadza żadnych nowych ras ani rewolucyjnych zmian w mechanizmach rozgrywki. Zamiast tego celem autorów było dopracowanie tego, co przygotowali ludzie ze studia Relic i uczynienie gry bardziej dostosowaną do wymogów weteranów. W tym celu przerobiono zbalansowanie wszystkich frakcji oraz usunięto większość błędów pozostawionych przez oficjalne aktualizacje. Wyraźnie podkręcono również tempo rozgrywki i zwiększono rolę dokładnego nadzorowania każdego ruchu jednostek.
Fani Minecrafta lubią odtwarzać słynne sceny ze srebrnego ekranu za pomocą swojej ulubionej gry. Najnowszym owocem takiej aktywności jest przezabawna przeróbka sekwencji początkowej z filmu Gwiezdne wojny: część IV – Nowa nadzieja.
Firma Ubisoft wypuściła aktualizację do edytora Far Cry 3. Pozwala ona na tworzenie poziomów osadzonych w retro-futurystycznym świecie znanym z samodzielnego dodatku Far Cry 3: Blood Dragon.
Natomiast studio Born Ready Games udostępniło narzędzia potrzebne do tworzenia modyfikacji do kosmicznego strzelanki Strike Suit Zero. Mechanizmy rozgrywki w tej produkcji idealnie nadawają się do odtworzenia kilku znanych japońskich serii animowanych, więc mamy nadzieję, że znajdą się chętni do opracowanie tego typu projektów.
Z kolei studio Valve wypuściło nową aktualizację Team Fortress 2, która wprowadza do gry 57 nowych przedmiotów Łatka ta jest o tyle nietypowa, że cała jej zawartość została opracowana przez samych fanów.

NProject to potężny mod ulepszający dodatek Command & Conquer Generals: Zero Hour. Autorzy usunęli większość błędów, przerobili całe zbalansowanie rozgrywki, poprawili sztuczną inteligencję oraz dodali masę własnych elementów. Do tej ostatniej kategorii należy 35 dodatkowych jednostek i 15 nowych map. Na pola bitewne zawitał również boss w postaci chińskiego generała. Wszystko to sprawia, że po zainstalowaniu modyfikacji ma się wrażenie, że wreszcie otrzymujemy rozszerzenie, którym Zero Hour powinno być od samego początku.

L.U.R.K. to jeden z najważniejszych modów ulepszających postapokaliptycznego FPS-a S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. W przypadku tego projektu autorzy nie ograniczyli się jedynie do poprawiania błędów pozostawionych przez studio GSC. Zamiast tego wprowadzili wiele nowych elementów, z których wiele miała pierwotnie znaleźć się w grze, ale została porzucona z powodu zbyt długiego cyklu deweloperskiego. Przede wszystkim, mod znacznie ulepsza aspekt skradankowy rozgrywki. Przerobiono również zbalansowanie całej gry, czyniąc ją trudniejszą. Zwłaszcza wymiany ognia są teraz wyraźnie bardziej wymagające, dzięki skuteczniejszej SI i zmodyfikowanej balistyce. Wprowadzono też liczne ulepszenia grafiki oraz dodano sporo nowych typów uzbrojenia. L.U.R.K. nie nadaje się do pierwszego kontaktu z S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Zamiast tego jest to propozycja dla ludzi, którzy przeszli podstawową wersję gry i teraz szukają nowych wyzwań.
The Witcher 2: Assassins of Kings
Data wydania: 17 maja 2011
GRYOnline
Gracze
Steam
3

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.