W najnowszym przeglądzie modów omawiamy m.in. projekt oparty na kanwie filmu Prometheus, The Elder Scrolls w wydaniu strategicznym, platformówkową modyfikację do Half-Life 2 oraz zombiakowy sandbox korzystający z silnika CryEngine 2.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody i wieści z nimi związane.

Here There Be Monsters to doskonale wykonany mod do The Elder Scrolls V: Skyrim, który wprowadza do gry osiem gigantycznych potworów. Zamieszkują one wody Morza Duchów i swoimi rozmiarami przekraczają wszystko z czym musieliśmy się zmierzyć w ramach oryginalnej kampanii. Zadaniem gracza jest oczywiście zapolowanie na te stwory. Bestie oparto na wierzeniach różnych kultur, a ich tropienie oraz ostateczna konfrontacja z nimi są prawdziwym wyzwaniem.
Ukazał się wreszcie mod Prometheus mod do gry Doom 3. Projekt oparty jest na kanwie filmu science-fiction Prometeusz w reżyserii Ridleya Scotta z 2012 roku. Fabuła opowiada o wyprawie na obcą planetę, gdzie mają być ukryte odpowiedzi na pytania o pochodzenie gatunku ludzkiego. Modyfikacja oferuje kampanię dla pojedynczego gracza na którą składa się 22 poziomów. Dostępnych jest również 5 map do trybu multiplayer. Autor podmienił większość modeli i tekstur, tworząc w gruncie rzeczy zupełnie nową grę.
Szerokiej publiczności swój projekt udostępnili wreszcie autorzy Dead Matter. Jest to masywna modyfikacja do gry Crysis 2, która przeobraża FPS-a studia w Crytek w survivalowego sandboxa osadzonego w otwartym świecie opanowanym przez zombie. Całość przeznaczona jest do samotnej zabawy. Gracze wcielają się w ocalałych, których zadaniem jest głównie przeżycie. Modyfikacje jest całkiem realistyczna i odtwarza takie aspekty jak głód, pragnienie, zakażenia czy utrata krwi. Istnieje również opcja wybudowania własnej bazy i otworzenia jej dla innych ludzi. Postacie niezależne napędzane są rozbudowanym modułem SI, który powoduje, że nigdy do końca nie wiemy jak dużym ryzykiem jest przygarnięcie nowej osoby.
Ukazała się również pierwsza od wielu miesięcy aktualizacja projektu Blitzkrieg, czyli jednego z najlepszych modów do Company of Heroes. Modyfikacja wprowadza m.in. bardziej realistyczny system zniszczeń oraz zastawiania zasadzek, który pozwala oddziałom chować się w lasach i za krzakami. Znacznej rozbudowie uległo drzewko rozwoju dowódców oraz mechanizmy gromadzenia doświadczenia przez jednostki. W bitwach bierze udział ponad sto nowych jednostek. Ulepszono również grafikę i wprowadzono nowe umiejętności.
Najnowsza wersja (4.6.4.0) przynosi głównie poprawki błędów oraz liczne zmiany w zbalansowaniu rozgrywki. Warto dodać, że projekt działa zarówno z podstawową wersją gry, jak dodatkami Opposing Fronts i Tales of Valor.

Po długich miesiącach produkcji doczekaliśmy się premiery moda Polish Army 1939-1945 do Men of War. Zgodnie z nazwą projekt pozwala pokierować polskimi oddziałami. Modyfikacja wprowadza do gry dodatkowe jednostki, tekstury i obiekty, którymi możemy się bawić w trakcie jedenastu nowych misji. Wszystkie bitwy zostały świetnie opracowane i oferują całkiem wysoki poziom realizmu.
Ukazała się pierwsza od kilkunastu miesięcy nowa wersja (1.2) Kreedz Climbing, czyli platformówkowego moda do gry Half-Life 2. Na każdym poziomie zadanie gracza jest takie samo - dotrzeć od punkty startowego do mety w jak najkrótszym czasie. Trasy są trudne i wymagają często wykonywania szalonych akrobacji, w czym pomaga ulepszony system poruszania. Poza standardowymi wyzwaniami modyfikacja oferuje również kilkadziesiąt oddzielnych trybów rozgrywki, takich jak wyścig śmierci czy multiplayerowe maratony. Kreedz Climbing cieszy się sporą popularnością i zajęcie dobrego miejsca w rankingach stanowi nie lada sztukę. Ponadto mod ma liczną społeczność, która regularnie wypuszcza nowe mapy – obecnie jest już ich grubo ponad setka.
Warto dodać, że choć mod powstał z myślą o Half-Life 2, to obecnie do jego uruchomienia wystarczy puste konto na Steam z zestawem SDK Base 2006.

Zadebiutował również mod Elder Kings do strategii Crusader Kings II. Przenosi on grę ze średniowiecza do fanatycznej krainy Tamriel, czyli świata znanego z serii cRPG The Elder Scrolls. Akcja modyfikacji toczy się w chaotycznych czasach po upadku Drugiego Imperium. Jedność między nacjami, państwami oraz plemionami została złamana i rządy rozpoczęła anarchia. Zadaniem gracza jest pokierowanie jedną z frakcji w sposób, który ostatecznie zaprowadzi jego dynastię na tron Imperatora. Autorzy podmienili większość elementów pierwowzoru. Rozgrywka toczy się na pełnej detali mapie z ponad 1000 prowincjami, 25 rasami oraz 30 religiami. Zabawę urozmaicają wydarzenia historyczne oraz nowe rodzaje plag, w tym wampiryzm.

Wypuszczono ostateczną wersję (3.0) The Lord of the Rings - Total War, czyli jednego z najbardziej ambitnych projektów fanowskich stworzonych z myślą Rome: Total War. Teraz autorzy zajmą się innymi przedsięwzięciami. Zgodnie z nazwą mod odtwarza wojny znane z Władcy Pierścieni. Modyfikacja oferuje pełną detali strategiczną mapę Śródziemia i pozwala pokierować jedną z czternastu frakcji. Każda z nich posiada własne unikalne jednostki oraz umiejętności specjalne. Polem rozgrywek są oczywiście lokacje odtworzone na podstawie informacji z książek i filmów. Poza swobodną kampanią dostępne są również bitwy historyczne oraz scenariusz, w którym musimy przenieść pierścień z Hobbitonu do Mordoru.

Po wielu miesiącach intensywnych prac ukazała się wersja 2.0 projektu Vampire Slayer, czyli moda do Max Payne 2, który pozwala na wcielenie się w łowców wampirów. Do wyboru są cztery postacie, każda z własnym stylem walki i ekwipunkiem. Głównym uzbrojeniem są różnego rodzaju miecze, ale niektórzy bohaterowie potrafią również wykorzystywać magię. Modyfikacja zawiera także zupełnie nową kampanię fabularną. Jej akcja toczy się we współczesnych czasach, a scenariusz powiązany jest z filmową serią Blade.

Nie próżnowali również autorzy Star Trek: Sacrifice of Angels 2, czyli totalnej konwersji do gry Sins of a Solar Empire: Diplomacy, która przenosi gracza w uniwersum marki Star Trek. Fabuła opowiada o tzw. Drugiej Wojnie Dominum, w której bierze udział Federacja, Dominium oraz Imperia Klingonów i Romulan. Przebieg konfliktu zostaje przerwany przez powrót rasy Borg. Gracze mogą pokierować każdą z tych frakcji. Autorzy podmienili wszystkie jednostki i wprowadzili liczne zmiany w mechanizmach rozgrywki, tak aby oddać specyfikę uniwersum Star Trek.
Najnowsza wersja poprawia zbalansowanie rozgrywki, usuwa błędy i przebudowuje system obrony planet. Ponadto wprowadzono losowe wydarzenia fabularne, które potrafią drastycznie wpłynąć na przebieg rozgrywki.

Ukazała się pierwsza grywalna wersja World War 1 Mod. Jest to projekt, który przenosi grę Hearts of Iron III w czasy I wojny światowej. W trakcie tego konfliktu możemy pokierować Niemcami, Wielką Brytanią, Rosją lub Imperium Osmańskim. Autorzy postawili na realizm. Odtworzono ówczesną sytuację geopolityczną, poziom technologiczny, realia ekonomiczne oraz sposób prowadzenia wojny. Rozgrywkę urozmaicają wydarzenia historyczne, takie jak np. zabójstwo Franciszka Ferdynanda Habsburga.

Jak zwykle dopisali twórcy modów do Mount & Blade: Warband wypuszczając potężne aktualizacje do dwóch wysokiej jakości projektów:
Zaskakująco aktywni w ostatnich tygodniach byli twórcy modów do pierwszej części serii Portal. Ukazały się nowe wersje dwóch bardzo dobrych fanowskich kampanii:

Nie zawiodła również społeczność zgromadzona wokół gry Amnesia: Mroczny Obłęd. W ostatnich tygodniach ukazało się wiele wartych uwago fanowskich przygód, z których najciekawsze to:

Kosmiczny symulator Freelancer ukazał się dekadę temu, ale gra wciąż ma fanów tworzących do niej modyfikacje. Właśnie ukazała się nowa wersja Genesis - A New Beginning, czyli moda, który przeznaczony jest samotnej rozgrywki. Jego akcja toczy się zaraz po zakończeniu kampanii z podstawowej wersji gry. Istniejące systemy planetarne zostały gruntownie przerobione i doszło do nich sporo nowych układów. Autorzy przygotowali też zatrzęsienie dodatkowych statków oraz towarów. Znacząco poprawiono również oprawę graficzną.

Imponującym oddaniem wykazał się autor Jurassic Park Hunter, czyli moda do czternastoletniego już symulatora myśliwego Carnivores 2. Projekt oparty jest na motywach serii filmowej Park Jurajski. Akcja toczy się 20 lat po incydencie na wyspie Nublar. Firma Ingen wysyła w to miejsce agenta (w tej roli my) z misją zdobycia próbek DNA konkretnych gatunków dinozaurów, aby potem za ich pomocą wyhodować mieszkańców najwspanialszego parku rozrywki na Ziemi. Rozgrywka sprowadza się do polowania na konkretne osobniki, a sukcesy nagradzane są coraz bardziej niebezpiecznymi zleceniami.
The Stanley Parable to mod do Half-Life 2 (oraz innych gier, które oferują na Steam zestaw Source SDK lub Source SDK Base 2007) będący udanym eksperymentem narracyjnym. Wcielamy się w tytułowego Stanleya – pracownika numer 427 w wielkiej korporacji zajmującej równie wielki budynek biurowy. Zabawa polega na eksplorowaniu tej lokacji i chłonięciu fabuły. Gracz może wypełniać polecenia lub postępować wbrew nim.
Niezależnie od tego, którą z tych ścieżek pójdziemy, każdej czynności towarzyszy masa zabawnych komentarzy. Autorzy na każdym kroku naśmiewają się z niewolniczego zachowania graczy, którzy mają w zwyczaju ślepo wypełniać każde zlecone przez program zadanie. Projekt został wybornie wykonany. Scenariusz jest przezabawny, a jakość nagranych głosów nie odbiega od produkcji profesjonalnych.

Ninja Turtles: Turtle Power! to totalna konwersja do gry Freedom Force vs The Third Reich. Mod pozwala pokierować słynnymi Wojowniczymi Żółwiami Ninja w nowej kampanii fabularnej. W trakcie dziewięciu misji musimy zmierzyć się z podstępnym Klanem Stopy. Po drodze stoczymy setki walk ze zwykłymi szeregowymi wrogami, jak również staniemy do walki z potężnymi bossami. Kontrolowane przez nas żółwie posiadają wszystkie znane z komiksów i filmów style walki oraz ataki specjalne. W trakcie przygód spotkamy również wiele znanych postaci, takich jak April, Bebop czy Rocksteady.
GRYOnline
Gracze
Steam

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.