W kolejnym przeglądzie najnowszych modyfikacji omawiamy nowe projekty i aktualizacje do takich gier jak ArmA II, The Elder Scrolls V: Skyrim, Half-Life 2 i Amnesia: The Dark Descent oraz przybliżamy najciekawsze misje do skradankowego The Dark Mod.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.
Przegląd zaczynamy od projektu Invasion 1944, który doczekał się nowej aktualizacji. Jest to stawiająca na realizm potężna modyfikacja do ARMA II: Combined Operations (czyli połączenia gry ArmA II i dodatku Arrowhead), która przenosi akcję z czasów współczesnych w schyłkowy okres II wojny światowej. Projekt koncentruje się na froncie europejskim i odtwarza starcia z udziałem wojsk amerykańskich, brytyjskich oraz niemieckich.
Zawartość moda jest ogromna. Podczas bitew wykorzystujemy ponad 30 typów uzbrojenia, 50 pojazdów oraz 15 samolotów. Wszystkim tym bawimy się na pięciu gigantycznych mapach w ramach 15 misji dla pojedynczego gracza oraz 40 do rozgrywek wieloosobowych. Podmieniono praktycznie wszystkie elementy graficzne, poczynając od modeli, przez tekstury i efekty, a na animacjach kończąc. Przerobiono również interfejs i poprawiono balistykę.
Nowej wersji doczekała się również modyfikacja Half-Life 2: Deathmatch zatytułona Double Action: Boogaloo. Przeobraża ona grę studia Valve w multiplayerową strzelankę z kamerą umieszczoną za plecami bohaterów, która odtwarza stylistykę filmów akcji z lat 80-tych i początku lat 90-tych ubiegłego wieku, zwłaszcza tych autorstwa Johna Woo.
Całość w praktyce mocno przypomina serię Max Payne. Mamy zwalnianie czasu, efektowne skoki, uniki, akrobacje oraz możliwość walki wręcz. Mod nagradza nie tylko eliminowanie innych graczy, ale również styl, w jakim tego dokonujemy.
Warto też zwrócić uwagę na Inwards, czyli przygodówkowy mod korzystający z silnika gry Half-Life 2. Opowiada on historię mężczyzny o zepsutej psychice, który nie pamięta gdzie znajduje się jego dom. Będziemy musieli mu pomóc w odkryciu prawdy o jego przeszłości, a jej poszukania zabiorą nas do szpitala psychiatrycznego oraz dziwnego świata będącego ucieleśnieniem starej ludowej legendy.
Modyfikacja koncentruje się na opowiadaniu historii za pomocą interaktywnych narzędzi. Nie znajdziecie tutaj sekwencji walki. Jest za to dużo eksplorowania świata oraz kilka zagadek.

Niedawno ukazała się pecetowa wersja Deadly Premonition. Niestety, konwersja nie zachwyca jakością. Zwłaszcza bolesny jest brak jakichkolwiek opcji graficznych oraz fakt, że jedyną rozdzielczością jest 1280 x 720. Na szczęście z pomocą przyszedł fan o ksywce Durante Durante (znany z podobnego projektu do Dark Souls), który postanowił to naprawić. Rezultatem jego starań jest mod umożliwiający ustawienie dowolnej rozdzielczości oraz włączenie dodatkowych efektów graficznych. Projekt jest prosty, ale rezultat jego działania robi duże wrażenie i znacząco zwiększa przyjemność zabawy w Deadly Premonition na PC.

Fani nie zapomnieli także o startym dobrym Duke Nukem 3D. Najnowszym projektem do tej gry jest Duke Nukem 64, którego zadaniem jest pełna rekonstrukcja zawartości tytułowej konsolowej odsłony cyklu wydanej w 1997 roku na Nintendo 64. Różnice w porównaniu z pecetowym pierwowzorem obejmowały m.in. wygląd broni, większą cenzurę nagości, przerobione poziomy oraz dodatkowe żarty i linie dialogowe. Poprawiono również grafikę.
Wszystkie wspomniane zmiany zostają odtworzone w modzie, co stanowi sporą gratkę dla miłośników cyklu, którym nie było daje zagrać w tę grę na Nintendo 64.
Po licznych edycjach alfa i beta ukazała się wreszcie pełna wersja Endless Summer, czyli modyfikacji do Grand Theft Auto: San Andreas, której celem jest odtworzenie w grze typowej dla lata atmosfery wolności i beztroski. Mod nie zmienia głównej fabuły, a jedynie przerabia niektóre elementy graficzne i dodaje masę nowych opcji. Możemy teraz m.in. spiec się na słońcu, poznać atrakcyjne dziewczyny w bikini, upić się w barze na plaży, potańczyć podczas nocnych imprez, wspiąć się na szczyt diabelskiego młyna, zapolować na zwierzęta, rozstawić namiot i przespać się w nim oraz zbadać wrak pirackiego statku.
Wszystkie te funkcje to jedynie krótki wycinek z całej funkcjonalności moda. Endless Summer pozwala na nowo odkryć uroki Grand Theft Auto: San Andreas i może być doskonałym pretekstem do reinstalacji tej gry.
Innym godnym uwagi nowym modem jest Planet Wisp Project. Odtwarzająca na silniku Sonic Generations zestaw tytułowych poziomów, który pierwotnie pojawił się w grze Sonic Colors wydanej wyłącznie na konsole Nintendo Wii i Nintendo DS. W ten sposób w te wyśmienite mapy mogą teraz zagrać również fani nieposiadający tych platform. Ponadto twórcy zrobili użytek z mocy współczesnych pecetów, dzięki czemu wszystkie lokacje prezentują się znacznie lepiej niż w pierwowzorze.

Deus lo Vult! to gigantyczny mod do Medieval II: Total War - Kingdoms. Jest to największy i najlepszy projekt do tej gry spośród tych, które trzymają się średniowiecznych realiów i nie przenoszą akcji w inne światy. Jego autorzy zakończyli prace ponad rok temu na wersji 6.2, która choć imponująca, to wciąż posiada masę problemów i błędów. Za ich poprawianie zabrali się inni fani i rezultatem ich prac jest wydana właśnie łatka Battlefield Balance, która wydanie zwiększa poziom dopracowania projektu.
Przypomnijmy, że Deus lo Vult! znacząco rozbudowuje aspekt strategiczny i historyczny zabawy, tak abyśmy mogli się poczuć jak prawdziwy władca żyjący w tamtych czasach. Mod zwiększa długość kampanii oraz swobodę jej rozgrywania. Dodano liczne nowe frakcje (w tym Królestwo Jerozolimskie, Irlandię, Armenię i Zakon Krzyżacki) oraz poprawiono grafikę. Rozgrywkę wzbogaciły elementy roleplaying, dzięki czemu każdy władca i dowódca ma teraz własną osobowość oraz historię, a nasze decyzje kształtują biografię każdej z tych postaci.
Podczas kampanii aktywowane są setki fabularnych wydarzeń, zarówno te oparte na przekazach historycznych, jak i stanowiące twór wyobraźni autorów. Mocno wzbogacono również system ekonomiczny, dodając m.in. pożyczki i długi, nowe budynki, wydarzenia wpływające na gospodarkę oraz inflację. Ponadto poprawiono także sztuczną inteligencję, zarówno w na mapie strategicznej, jak i w trakcie bitew.

Posiadacze RTS-a Dawn of War II: Retribution powinni zwrócić uwagę na moda Great Hammer, który pełni rolę fanowskiego dodatku. Projekt wprowadza do gry nową frakcję w postaci rasy Tau. Również pozostałe armie otrzymały sporo nowych jednostek, a stare zostały przerobione, tak aby wszystko było odpowiednio zbalansowane. Ponadto zwiększono znacznie skalę starć i dodano liczne struktury defensywne, takie jak worki z piaskiem czy wieżyczki strażnicze.

Natomiast All Stars Burn as One to modyfikacja do RTS-a Star Wars: Empire at War: Forces of Corruption, która przenosi jego akcję w czasy tzw. Starej Republiki, a konkretne w okres znany z gry MMORPG Star Wars: The Old Republic. Autorzy podmienili praktycznie wszystkie jednostki oraz modele, jak również znacząco przerobili mechanizmy rozgrywki, tak aby odpowiednio odtwarzały tę erę w historii uniwersum Gwiezdnych Wojen. Ponadto, mod duży nacisk kładzie na fabułę wprowadzając nowych bohaterów, historie oraz zadania.

Pierwszej grywalnej wersji alfa doczekał się Warhammer 40k: Time of Ending, czyli modyfikacja do kosmicznej strategii Sins of a Solar Empire: Rebellion. Zgodnie z tytułem, projekt przenosi akcję do mrocznego uniwersum firmy Games Workshop. Autorzy oparli swoje dzieło na bazie planszówki Battlefield Gothic, opowiadającej o gwiezdnych starciach armad potężnych krążowników.
Obecnie mod pozwala na zagranie w Sins of a Solar Empire: Rebellion przy wykorzystaniu floty imperialnej. Kolejne armie oraz dodatkowe tryby i drzewka technologiczne zostaną wprowadzone w kolejnych wersjach.

Fani nie zapomnieli również o Star Wars: Galactic Battlegrounds. Ten RTS ma już na karku dwanaście lat i bardzo potrzebuje liftingu. Taką rolę pełni mod Expanding Fronts, który ulepsza i rozszerza zawartość gry. Każda z ośmiu podstawowych armii została podzielona na kilka frakcji, specjalizujących się w konkretnych celach bojowych. Następnie wszystkie te frakcje przerobiono i wzbogacono nowymi jednostkami oraz technologiami.
Cała gra została również mocno poprawiona pod względem grafiki. Dodano wsparcie dla wyższych rozdzielczości i 60 klatek na sekundę w trybie kampanii. Zmodyfikowano także zbalansowanie rozgrywki, usunięto pozostawione przez studio LucasArts błędy oraz wprowadzono wsparcie dla współczesnych usług pozwalających na rozgrywki multiplayer przez sieć.
Podobną rolę do Expanding Fronts pełni fanowski projekt KaM Remake, którego celem jest odświeżenie strategii wojenno-ekonomicznej Knights and Merchants: The Peasants Rebellion. Przede wszystkim mod funkcjonuje jako nieoficjalny patch zapewniający kompatybilność gry ze współczesnymi komputerami. Wprowadzono również nowy system multiplayer, dzięki czemu znowu można się bawić po sieci. Ponadto usunięto wszystkie znane błędy pozostawione przez oryginalnych deweloperów oraz poprawiono zbalansowanie rozgrywki.
W rzeczywistości KaM Remake działa na zupełnie nowym silniku graficznym, który jedynie importuje zawartość Knights and Merchants: The Peasants Rebellion. Dzięki temu możliwe stało się również poprawienie grafiki oraz dodanie obsługi wysokich rozdzielczości.
W ostatnich tygodniach ukazały się wersje trzech popularnych modyfikacji do piątej części cyklu The Elder Scrolls.

Ukazała się również wersja 1.6 Call of the Kings, czyli modyfikacji do gry Mount & Blade: Warband. Przenosi ona akcję do znacznie późniejszego okresu w historii krainy Calradia, do czasów, gdy a polach bitewnych zaczęła się pojawiać prymitywna broń palna. Autorzy wprowadzili 30 nowych przedmiotów i ponad 60 dodatkowych jednostek, a podczas bitew możemy wydawać więcej typów rozkazów. Każdą frakcję oraz przypisane im tereny gruntownie przerobiono, a dodatkową atrakcją są liczne nowe elementy graficzne.

Z kolei Arx Extended to modyfikacja zmieniająca i wzbogacająca zawartość gry RPG ARX Fatalis. Projekt wprowadza multum dodatkowych opcji, sprawiając, że rozgrywka staje się mniej liniowa i tym samym kampanię można przechodzić wielokrotnie, za każdym razem stosując inne taktyki. Osiągnięto to m.in. poprzez rozszerzenie zakresu przedmiotów dostępnych u handlarzy oraz wprowadzenie losowości ekwipunku znajdowanego w skrzyniach oraz na ciałach zabitych wrogów. Ponadto każdy typ uzbrojenia zyskał kilka różnych wersji. Znacząco rozbudowano także system rzemiosła oraz alchemii i dodano pokaźny zestaw nowych misji pobocznych.

Premiera Amnesia: The Machine for Pigs nie przyhamowała pracy moderów nad nowymi przygodami do pierwszej odsłony cyklu. Z wydanych ostatnio projektów najciekawsze są:

Ukazała się także poprawiona wersja Project-Alpha, czyli moda oferującego zestaw dodatkowych map do gry logicznej Portal. Zgodnie z tytułem, nie są to przypadkowe poziomy. Zamiast tego autor oparł się na lokacjach i wyzwaniach, które można było zobaczyć na wczesnych filmikach z gry, a które ostatecznie zostały wycięte z ostatecznej wersji przez pracowników studia Valve.
Tym samym modyfikacja daje unikalną możliwość sprawdzenia, jak mógł wyglądać Portal, gdyby podczas jego produkcji twórcy podjęli inne decyzję o tym, co usunąć, a co pozostawić. Dla fanów cyklu to prawdziwa gratka, ale również pozostali gracze będą się dobrze bawili, gdyż Project-Alpha to po prostu zestaw solidnych komór testowych, oferujących pomysłowe zagadki i ciekawe wyzwania.

Kilka tygodni temu wypuszczono samodzielną wersję skradankowej modyfikacji The Dark Mod. Warto więc przypomnieć część z wyśmienitych fanowskich przygód, które ukazały się do tego projektu w ostatnich kilku latach.
Ze starszych modów chcemy Wam tym razem polecić cztery projekty:
The Call of the Fireflies to nietypowa modyfikacja do pierwszej odsłony cyklu Crysis, która przerabia ją z FPS-a na grę logiczną. Wcielamy się w starca podążającego za świetlikami. Ich blask prowadzi go nocą przez ponure, pełne śniegu lokacje, takie jak góry, jaskinie, wioski czy pokryte lodem lasy. Droga ta nie należy do łatwych, gdyż co chwila natykamy się na przeszkody uniemożliwiające dalsza podróż. Za każdym razem naszym zadaniem jest wymyślenie sposobu na ich neutralizacje, co najczęściej wymaga manipulowania mechanizmami oraz silnikiem fizycznym.
Łamigłówki zostały ciekawie przemyślane i potrafią solidnie przetestować spryt gracza. Ponadto modyfikacja jest świetnie wykonana, a rozgrywkę znacząco wzbogaca przejmujący klimat mrozu i samotności.
Ravenholm to modyfikacja do gry Half-Life 2 oferująca nową mini kampanię dla pojedynczego gracza. Wcielamy się w niej w członka ruchu oporu imieniem John, który trafia do tytułowego miasteczka, oponowanego przez zombie i headcraby.
Idea stojąca za tym modem jest prosta. Autorzy przeszli sekcję Ravenholm w Half-Life 2 i było im mało. Cały projekt powstał więc po to, aby zaspokoić ludzi myślących podobnie. Twórcy bardzo blisko trzymali się rozwiązań pierwowzoru i zaoferowali ten sam styl rozgrywki, tyle że rozciągnięty na kilka godzin kampanii.

Space Hulk to modyfikacja do RTS-a Warhammer 40,000: Dawn of War II – Retribution. Wykorzystuje ona silnik tej gry do odtworzenia misji pochodzących z planszówki Space Hulk. Obejmujemy więc kontrolę nad niewielkim oddziałem Kosmicznych Marines odzianych w zbroje typu Terminator i wyruszamy eksplorować dryfujące w gwiezdnej pustce wraki statków. Jednostki te nie są jednak opuszczone i zamiast tego stały się lęgowiskiem dla morderczych genokradów oraz innych potworów.
Całość łączy aspekt strategiczny ze strzelankowymi elementami zręcznościowymi. Modyfikacja przeznaczona jest do kooperacyjnej zabawy w trybie multiplayer. W meczach musi wziąć udział pięciu graczy, a szóstego slota przypisujemy sztucznej inteligencji.
The Worry of Newport to mod do gry Crysis utrzymany w atmosferze horroru. Autor skoncentrował się na klimacie oraz fabule, a atmosfera grozy jest budowana powoli oraz konsekwentnie, bez scenek z wyskakującymi zza rogu potworami.
Wcielamy się w nieszczęśnika, którego statek zostaje zniszczony przez sztorm, a jego samego fale wyrzucają na brzeg kolonii Newport. Eksplorując jej tereny powoli odkrywać będzie kolejne strzępki informacji, które składają się na opowieść o niewyobrażalnych potwornościach, jakich lokalna ludność dokonała ku chwale niejakiego Edgara Gray'a. Całość pełnymi garściami czerpie z twórczości H.P. Lovecrafta. Jednocześnie nie ma tutaj tradycyjnych wyzwań zręcznościowych, czy nawet zagadek. Jest to po prostu interaktywna opowieść grozy.

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.