W najnowszym przeglądzie modów omawiamy projekty do takich gier, jak Half-Life 2, Mount & Blade, Portal 2, Temple of Elemental Evil, System Shock 2 oraz serii Men of War.
Witajcie w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.

Watch_Dogs okazało się bardzo dobrą grą, ale nie da się ukryć, że od jej grafiki oczekiwaliśmy znacznie więcej niż ostatecznie otrzymaliśmy. Na szczęście z pomocą przyszli fani, wydając kilka ciekawych modyfikacji poprawiających ten niefortunny stan rzeczy. Pierwszym z takich projektów jest The Worse Mod, który aktywuje szereg opcji graficznych poukrywanych przez deweloperów, takich jak głębia ostrości i HDR czy znaczne ładniejsza woda. W sumie wszystkie one pozwalają zbliżyć oprawę do poziomu, jaki zaprezentowano podczas targów E3 w 2012 roku, który był wyraźnie lepszy niż to, co ostatecznie zaoferowano w gotowym produkcie.
Jednocześnie mod posiada bogate opcje konfiguracji, umożliwiające swobodne manipulowanie wieloma elementami oprawy graficznej, co pozwala nie tylko dopasować wygląd gry do własnych preferencji, ale także ma znaczenie pod względem rozgrywki, gdyż część z efektów nie zawsze musi działać tak jak powinna.

Jeśli The Worse Mod jest zbyt dużym obciążeniem dla Waszych pecetów to warto sprawdzić moda Enhanced Reality. Projekt poprawia grafikę gry poprzez przerobienie ustawień wizualnych oraz aktywację efektów, które są obsługiwane przez silnik, ale zostały wyłączone przez deweloperów z firmy Ubisoft. Ulepszono m.in. kolorystykę, odbicia i system cieni, zwiększono siłę wiatru, dodano dynamicznie renderowany deszcz oraz przerobiono mechanizm obniżania poziomu detali odległych obiektów.
Jednocześnie całość zaprojektowano tak, aby poprawiała wydajność gry. W ten sposób uzyskano dobry kompromis pomiędzy podrasowaniem oprawy wizualnej, a optymalizacją tak zmodyfikowanych ustawień. W najgorszym wypadku silnik będzie działał tak jak w pierwotnej wersji, oferując jednocześnie znacznie ładniejsze widoki.
Modyfikacja posiada kilka wersji. Jedną z nic jest Edycja E3, która symuluje wygląd gry z jej pierwszego pokazu na targach E3. Stawia ona na mocne efekty, które może nie są za bardzo realistyczne, ale prezentują się wybornie. Z kolei Edycja Cool oferuje zimniejszą pogodę, z lekko niebieskim filtrem. Natomiast Edycja Subtle nie zmienia atmosfery gry i jedynie poprawia grafikę, w sposób który stanowi kompromis między realizmem a imponującymi efektami.
Watch_Dogs to obecnie najgorętszy sandbox, ale nie znaczy to, że wszyscy zapomnieli już o klasycznym Grand Theft Auto IV. Po długich miesiącach oczekiwań ukazała się wreszcie wersja 3.0 moda iCEnhancer. Najnowsza edycja przynosi liczne zmiany kolorystyki oraz nowe efekty wizualne oraz poprawki tych już obecnych. Efekt powala na kolana i czasem ciężko uwierzyć, że jest to ta sama gra, która w 2008 roku trafiła na półki sklepów.
Niestety, wiele wskazuje na to, że to ostatnia wersja iCEnhancer. Olbrzymia popularność projektu podziałała jak lep na trolle i twórcę zalały negatywne komentarze w ilości, która sprawiła, że autor postanowił dać sobie spokój z przerabianiem gier. Obiecał jedynie, że wypuści w najbliższym czasie instalator i deinstalator, a potem uda się na moderską emeryturę. Mamy nadzieję, że w przyszłości zmieni zdanie, a premiera pecetowej wersji Grand Theft Auto V ponownie rozbudzi w nim dawny entuzjazm.
Nowej wersji doczekało się False Dawn, czyli modyfikacja do Quake 4, która pełni rolę nieoficjalnego dodatku oferując obszerną kampanię dla pojedynczego gracza. Jej akcja toczy się cztery lata po wydarzeniach z podstawowej wersji gry. Wcielamy się w przerobionego według technologii Strogg komandosa, który musi powstrzymać imperium kosmitów przed ukończeniem konstrukcji broni mogącej doprowadzić do śmierci całe ludzkości.
Poza nową kampanią mod oferuje także znacznie lepszą grafikę oraz nowe systemy zdrowia i obrażeń. Ponadto wszystkie poziomy zaprojektowano tak, aby wspierały nieliniową rozgrywkę i oferowały dużą swobodę.

Ukazała się edycja 1.7 System Shock Infinity do gry System Shock 2. Projekt wprowadza nową kampanię dla pojedynczego gracza, która stanowi kontynuację historii z podstawowej wersji gry. Akcja rozpoczyna się po pokonaniu sztucznej inteligencji Shodan. Wcielamy się w mężczyznę cierpiącego na amnezję, który otrzymuje szansę na odzyskanie swoich wspomnień. Ponadto dowiaduje się, że może istnieć metoda na odwrócenie czasu i powstrzymanie tragedii na statku Von Braun.
Projekt nie tylko oferuje zupełnie nowe lokacje i misje, ale również zmienia rozgrywkę na bardziej nieliniową. Regularnie musimy podejmować ciężkie decyzje, które wraz z osiągnięciami podczas zabawy wpływają na to jakie zakończenie otrzymamy. Ponadto mocno przerobiono system rozwoju postaci.
W ostatnich tygodniach dopisali fani Half-Life 2, wypuszczając kilka nowych godnych uwagi modyfikacji oraz aktualizując szereg starszych projektów.

The Citizen Returns to modyfikacja do gry Half-Life 2: Episode Two, której akcja toczy się w uniwersum serii studia Valve. Historia zaczyna się po nieudanej próbie zamachu na doktora Breena. Pomimo tej porażki rebeliantom udało się wykorzystać system Overwatch do nadania na szeroki paśmie wiadomości zachęcających do stawienia oporu najeźdźcom. Siły Combine porwały wygłaszającego te treści mechanika imieniem Larry Soderstrom i zamierzają zrobić z niego przestrogę dla innych urządzając publiczną egzekucję. My musimy w tym przeszkodzić.
Mod jest wspaniale wykonany, z pięknymi mapami wypełnionymi licznymi nowymi obiektami, świetnie opracowanymi sekwencjami akcji oraz dobrze zbalansowanymi wymianami ognia.

Courage wprowadza do Half-Life: Episode Two nową mini kampanię, której akcja toczy się w tajnym kompleksie badawczym mającym na celu badanie podatności żołnierzy na stres. My wcielamy się w jednego z uczestników eksperymentów, który musi przeżyć wymyślone przez naukowców testy. Podczas zabawy szybko odkrywamy, że nie wszystko w tym laboratorium jest takie jak być powinno i ktoś może karmić naszego bohatera kłamstwami.

Darkness: Source to modyfikacja do Half-Life 2, która nastawiona jest na rozgrywki multiplayer, gdzie walczą ze sobą dwie grupy graczy - jedna jako żołnierze, druga jako gigantyczne pająki. Każda strona posiada siedem klas postaci, które kupujemy za fragi zdobyte podczas rozgrywki. Projekt jest duchowym spadkobiercą moda Gloom do Quake’a 2.

Climbox to modyfikacja do gry Half-Life 2, której akcja toczy się w głównym uniwersum serii studia Valve, w City 17. Wcielamy się w Gordona Freemana, który musi dotrzeć na dach wysokiego budynku. Nie będzie to łatwe, gdyż każde piętro roi się od wrogów.
Projekt nie posiada żadnej rozbudowanej fabuły, ani sprytnych skryptów. Oferuje za to bardzo dopracowane projekty poziomów i duży emocjonujących wymian ognia.

Osoby mające ochotę na coś spokojniejszego zainteresować powinna modyfikacja Keys do Half-Life 2. Jest to krótka przygoda stanowiąca eksperyment narracyjny. Podczas zabawy podróżujemy po dziwnym wyspach i poznajemy smutne historie lotników oraz marynarzy. Zdradzenie czegokolwiek więcej zepsułoby Wam radość z odkrywania ciekawej fabuły.

Z kolei Rabbit Hole d Half-Life 2: Episode Two to kolejna mini kampania dla pojedynczego gracza. Budzimy się w niej z amnezją i zaczynamy ucieczkę przed wojskami Combine, nie wiedząc za bardzo dlaczego nas ścigają. Po przebiciu się przez ulice pełne wrogich patroli musimy zejść pod ziemie, do starych katakumb, gdzie rozegra się ostatni akt tej historii.
Całość stawia na gęstą atmosferę ciągłego zagrożenia oraz projekty poziomów zainspirowane starszymi FPS-ami, co oznacza, że koncentruję się na większych arenach i labiryntach, zapewniających graczom sporą swobodę działania.

Na koniec dla odmiany warto wspomnieć o Metro Simulator do Half-Life 2: Episode Two. Tytuł tłumaczy praktycznie wszystko. Twórca przerobił strzelankę studia Valve na realistyczny symulator metra, w który musimy nauczyć się właściwego sterowania pociągiem, dokładnie wypełniać polecenia i pilnować dotrzymania rozkładu jazdy.

Ze snu zimowego przebudził się jeden z fanów serii Rainbow Six, przygotowując nowe, ulepszone wersje kilku swoich modyfikacji do Rogue Spear

Z kolei Assassin's Creed 2014 Overhaul to modyfikacja do Assassin's Creed, której celem jest poprawienie grafiki, co zostaje osiągnięte głównie poprzez podmianę tekstur. Wyciągnięto je z Assassin's Creed Revelations, a konkretnie z sekcji tamtej gry, gdzie kierowaliśmy Altairem.

Czekając na Far Cry 4 warto powrócić do części drugiej, w czym pomóc może Jackal Mod. Zadaniem projektu jest uczynienie rozgrywki przyjemniejszą dla weteranów po raz któryś z kolei przechodzących kampanię. W tym celu ograniczono ilość patroli, usunięto malarię, odblokowano wszystkie bronie i zwiększono ich realizm oraz zadawane obrażenia i mocno przerobiono sztuczną inteligencję, tak aby walka z nią stanowiła prawdziwe wyzwanie.
Z kolei Strelokgunslinger ENB Preset to wersja słynnego moda ENB dopasowana do Far Cry 2. Zmienia ona kolorystykę i efekty graficzne, tak aby całość wyglądała bardziej efektownie i filmowo.

Warto także zainteresować się nową wersją SAS Mod do SWAT 4: The Stetchkov Syndicate. Modyfikacja przerabia całą grę, zastępując amerykańskie odziały policyjne brytyjskimi komandosami z tytułowej jednostki. Zmieniono modele, uzbrojenie, ekwipunek oraz sztuczną inteligencję przeciwników i towarzyszy broni. Ponadto cele misji i wydawane podczas nich rozkazy mają teraz typowo wojskowy charakter i nie musimy już się przejmować próbami ocalenia życia podejrzanych. Twórcy poprawili także błędy pozostawione przez oryginalnych deweloperów i zwiększyli realizm rozgrywki, m.in. poprzez uproszczenie interfejsu, tak aby nie pokazywał rzeczy takich jak liczba pozostałych kul w magazynku.

Wreszcie, po długich latach oczekiwania, doczekaliśmy się premiery pełnej wersji modyfikacji The Keep on the Borderlands do gry Temple of Elemental Evil. Projekt wprowadza nową, potężną kampanię opartą na klasycznym module do stołowej wersji Dungeons & Dragons, wydanym w wersji papierowej w roku 1979. Gracze obejmują kontrolę nad grupą poszukiwaczy przygód, która trafia do starej baszty. W jej okolicach znajduje się system jaskiń pełnych potworów i bohaterowie po założeniu bazy wyruszają zbadać przyczyny pojawienia się monstrów. Nie wiedzą jednak, że prawdziwe zagrożenie kryje się w samej baszcie.
Z kolei A Quest for Heaven 2 - Like a diamond in the sky to modyfikacja do Fallout 3 z nową mini-kampanią, w której udajemy się na stację kosmiczną. Projekt oferuje świeże misje, lokacje oraz typy uzbrojenia i został wyśmienicie opracowany pod względem technicznym.
Przed zagraniem w ten projekt warto zaznajomić się z pierwszą częścią tej sagii.

Aktualizacji doczekało się także Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon do Neverwinter Nights. Mod odtwarza na nowym silniku klasycznego dungeon crawlera studia Wetstwood. Specyfika gry wymusiła mocne zmiany – porzucono widok FPP i skokowy system poruszania się, ale projekty poziomów, zaplanowane starcia, zagadki i fabuła są takie same. Całość starcza na dobre kilkadziesiąt godzin zabawy
Kampania rozpoczyna się, gdy zostajemy wezwani do miasta Waterdeep przez Naczelnego Maga miasta. Podejrzewa on, że w świątyni Darkmoonm zalęgło się zło. Wysłał z misją zwiadowczą swoją doświadczoną podwładną Amber, ale zaginęła ona bez śladu. Dlatego postanawia zatrudnić nas do odkrycia prawdy.

Ukazała się także ostateczna wersja 1257 AD Middle Europe do Mount & Blade. Modyfikacja przenosi akcję z fantastycznej krainy do Europy w tytułowym 1257 roku. Autorzy w sposób realistyczny odtworzyli ten okres i podmienili praktycznie każdy element gry. Wprowadzono nową mapę, frakcje, jednostki i ekwipunek. Mocno przerobiono także mechanizmy rozgrywki, tak aby były bliskie prawdzie historycznej. Wszystko to jednocześnie nie odbyło się kosztem dobrej zabawy.

Z mniejszych projektów warto wspomnieć o nowej edycji Balmora Market do The Elder Scrolls III: Morrowind. Mod wprowadza do gry cztery nowe przygody, których możecie podjąć się na tytułowym rynku w Balmorze. Udajcie się tam i znajdźcie Starego Teda (ang. Old Ted), on pozwoli Wam na rozpoczęcie przygód.

Obrodziło nam ostatnio modami do Men of War: Assault Squad 2. Większość z nic to konwersje projektów opracowanych z myślą o poprzednich częściach, ale trafiło się również kilka nowości.
Fani nie zapomnieli także o pierwszej części serii Men of War.

Szczególnie godna uwagi jest nowa wersja Global War. Projekt dodaje do gry coś, czego bardzo jej brakowało, czyli tryb skirmish. W nim toczymy pojedyncze bitwy przeciwko sztucznej inteligencji, mając dostęp do wszystkich jednotek z kampanii oraz bogatych opcji ustalania szczegółów map oraz sytuacji startowych.
Z kolei RGB2 Mod - Chapter 1 to projekt, który oferuje sześć nowych misji dla pojedynczego gracza. W przeciwieństwie do większości misji do tego tytułu, te z moda są mocno nastawione na fabułę, z rozbudowanym scenariuszem, wyrazistymi postaciami oraz wyśmienicie oskryptowanymi sekwencjami.

Rome Universalis to modyfikacja do gry Europa Universalis IV, która została pomyślana jako duchowy spadkobierca gry Europa Universalis: Rome z 2008 r. Oznacza to, że mod przenosi akcję w czasy imperium rzymskiego, umożliwiając rozpoczęcie rozgrywki w roku 274 p.n.e. W tych czasach Rzym dopiero rozpoczyna wyrastać na potęgę, Kartagina wciąż kontroluje większość handlu, a spadkobiercy Aleksandra Wielkiego walczą o kontrolę nad jego mocarstwem.
W oczekiwaniu na zapowiedź trzeciej części serii Spellforce jeden z fanów wypuścił zaktualizowane wersje swoich modów do odsłony numer dwa.

Power of Immorals wprowadza kampanię dla pojedynczego gracza z siedmioma nowymi mapami. Fabuła opowiada o inwazji demonów na krainę Eo, a my wcielamy się w bohatera, który ma ją powstrzymać.

Z kolei Harbingers Of The Decay to kampania składająca się z ośmiu rozległych misji. Fabuła opowiada o wojnie kultystów z demonami, w których jedna frakcja próbuje przywołać Szkarłatnego Boga, a druga stara się do tego nie dopuścić.

Natomiast Army Of Zarach to kampania z ośmioma nowymi mapami i zadaniami, które starczają na co najmniej kilkanaście godzin. Wcielamy się w bohatera, którego zadaniem jest odkrycie tożsamości Mrocznego Maga, czyli tajemniczej postaci posiadającej moc wskrzeszania zabitych potworów.

Warto także zwrócić uwagę na Kings and Conquerors: The Hellenistic Era, czyli modyfikację do Rise of Nations: Thrones and Patriots, która doczekała się również wersji do Rise of Nations Extended Edition. Jest to totalna konwersja, która przenosi akcję gry w czasy starożytne. To potężny projekt, wprowadzający nowe frakcje, jednostki budynki i technologie. Przerobiono także gruntownie mechanizmy rozgrywki, w tym doktryny wojenne, dyplomację, politykę oraz zwiększano maksymalne limity jednostek na mapach, dzięki czemu bitwy odbywają się w większej skali.
Ukazała się także nowa beta Twisted Insurrection. Jest to modyfikacja do Command & Conquer: Tiberian Sun, oferująca nową obszerną kampanię fabularną dla pojedynczego gracza, która toczy się w alternatywnej rzeczywistości, gdzie siły NOD wygrały wojnę z GDI. Poza pokaźnym zestawem misji modyfikacja oferuje masę nowych jednostek, budynków i technologii. Ponadto autorzy wprowadzili własne tryby multiplayer, którymi możemy się bawić na setce świeżych map wieloosobowych.
Dodatkową atrakcją jest to, że mod jest samodzielną grą i nie wymaga posiadania Command & Conquer: Tiberian Sun.

A Minuted Millions to modyfikacja gry Portal 2, zawierająca krótką mini kampanię dla pojedynczego gracza, której przejście zajmuje kilkadziesiąt minut. Koncentruje się ona na eksploracji oraz bardziej tradycyjnym, przygodówkowym, rozwiązywaniu zagadek. Zależnie od Waszych decyzji, na końcu dotrzecie do jednego z dwóch alternatywnych finałów.
Nie zawiedli również fani Amnesia: The Dark Descent wypuszczając kilka dopracowanych nowych przygód.

The Many Hands Project to przygoda, której autorami była liczna grupa użytkowników oficjalnego forum pod przewodnictwem Rueppells-Fox. Każdy uczestnik przygotował w ciągu ośmiu godzin jedno pomieszczenie, a potem wszystkie te kreacje zostały połączone w jedną potężną mapę zamku.

Oblivion: Drops of Wine to modyfikacja pozwalająca na wcielenie się w mężczyznę, który budzi się w nieznanej sobie twierdzy i znajduje notatkę informującą go, że zginął już w tym miejscu pięć razy. Projekt jest nastawiony na zagadki i eksplorację, koncentrując się na odnajdywaniu kluczy.

Warto także pobrać Lifeless The Abandon. Akcja toczy się w roku 2003, a my wcielamy się w młodego dziennikarza, którego hobby jest eksplorowanie starych zamków. Pewnego dnia dostaje on cynk o opuszczonej i zapomnianej twierdzy. Nie mogąc się powstrzymać bohater postanawia udać się na miejsce.
Mod posiada wyśmienicie opracowane mapy, o poziomie detali daleko przekraczającym ten z podstawowej wersji gry.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o nowej wersji Shadow of Fear do gry Freelancer. To olbrzymi mod pełniący funkcję nieoficjalnego rozszerzenia. Dodano masę nowych sektorów, stacji kosmicznych, planet, statków, towarów i uzbrojenia. Zmieniono zbalansowanie rozgrywki, wprowadzono wyposażone w zaawansowaną sztuczną inteligencję boty i skrzydłowych oraz dodano obce rasy zamieszkujące galaktykę. Nie zabrakło także setek nowych misji oraz licznych ulepszeń grafiki, w rym tekstur i efektów.

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.