65. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 65. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Magna Mundi: A Europa Universalis Game
Strategiczne prace wstrzymane
Magna Mundi: A Europa Universalis Game jest rozbudowaną strategią, wyprodukowaną przez studio Universo Virtual. Akcja gry rozpoczyna się w 1453, a gracz ma zadanie pokierować losami jednej z ponad 300 światowych nacji na przestrzeni kilku wieków. Gra powstała początkowo jako mod do popularnej strategii Europa Universalis 3 i bazuje na tym samym silniku.

Age of Empires: Złota Edycja
Strategiczne 19 lipca 2006
Specjalna edycja Age of Empires – pierwszej odsłony kultowej serii gier strategicznych czasu rzeczywistego, nad którą pieczę sprawował zespół Ensemble Studios. Gracz wciela się w rolę przywódcy jednej z kilkunastu cywilizacji, wśród których pojawiają się Egipt, Babilon, Grecja, czy choćby Persja i Fenicja.

Space Empires V
Strategiczne 11 października 2006
Space Empires V to kolejna odsłona serii kosmicznych strategii handlowych. Z uwagi na to, iż poprzednik jest już produktem bardzo wiekowym i mocno archaicznym, autorzy dołożyli wszelkich starań, aby kolejny tytuł wzbudził duże zainteresowanie, tak wśród wieloletnich miłośników serii, jak i wśród graczy nie mających jeszcze styczności z rozległym światem Space Empires.

Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown
Strategiczne 28 kwietnia 2015
Bazująca na zasadach systemu fabularnego Shadowrun sieciowa strategia turowa, opracowana przez studio Cliffhanger Productions, znane także z Jagged Alliance Online. Akcja gry przenosi nas do targanego konfliktami, cyberpunkowego świata, w którym łączą się elementy science-fiction i fantasy. Wywodzący się z podziemi bohaterowie kontrolowani przez graczy wykonują szereg niebezpiecznych misji, polegających zarówno na cichej infiltracji, jak i otwartej walce. Zabawa toczy się na dwóch płaszczyznach.

Imperivm III: The Great Battles of Rome
Strategiczne 20 czerwca 2006
Imperivium III: The Great Battles of Rome to strategia czasu rzeczywistego, wzbogacona o elementy RPG, skupiająca się na tematyce starożytnego Rzymu. Twórcami gry są autorzy trzeciej i czwartej części popularnej serii strategii ekonomicznych Tropico.

Confrontation
Strategiczne 5 kwietnia 2012
Strategia koncentrująca się na małych taktycznych starciach, francuskiej firmy Cyanide Studios. Całość jest adaptacją figurkowej gry bitewnej i przenosi nas do ogarniętego wojną mrocznego świata fantasy. Rozgrywkę wzbogacają elementy RPG w postaci rozbudowanego systemu rozwoju jednostek.

Sudden Strike: The Last Stand
Strategiczne 20 marca 2009
Sudden Strike: The Last Stand to historyczna strategia czasu rzeczywistego wydana przez CDV jako kontynuacja trzeciej części kultowej serii Sudden Strike, zatytułowanej Arms of Victory. Tak jak w przypadku poprzednich odsłon za jej stworzenie odpowiedzialne jest studio Fireglow.

Zoo Tycoon 2: Extinct Animals
Strategiczne 16 października 2007
Dodatek do gry Zoo Tycoon 2 opracowany przez autorów pierwowzoru, czyli studio Blue Fang Games. Opisywane rozszerzenie jest największym, jakie do tej pory opracowali deweloperzy – wprowadza bowiem trzydzieści nowych gatunków zwierząt, wśród których pojawiają się ptaki dodo, tygrysy tasmańskie, a nawet dinozaury, na czele z tyranozaurem reksem.

Ice Cream Tycoon Deluxe
Strategiczne 2 marca 2007
Strategia ekonomiczna, w której zarządzamy przedsiębiorstwem sprzedającym lody. Sami ustalamy menu, ceny i miejsca dystrybucji, jak również decydujemy o kampanii marketingowej. Musimy też radzić sobie z bezwzględną konkurencją. W osiągnięciu sukcesu próbują nam przeszkodzić policjanci i urzędnicy.

Europa 1400: The Guild
Strategiczne 18 października 2002
Europa 1400: The Guild to gra strategiczna z elementami cRPG, wyprodukowana przez ekipę deweloperską 4Head Studios. Gracz wciela się w mieszkańca jednego z europejskich miast u schyłku średniowiecza, a jego celem jest wykonywanie rozmaitych zadań przypisanych do wybranej przez siebie profesji (np. zostanie burmistrzem, dorobienie się fortuny na handlu, czy założenie arystokratycznej dynastii). Twórcy położyli duży nacisk na zgodność z historycznymi realiami.

Boxsport Manager
Strategiczne 23 lutego 2007
Boxing Manager to, jak sama nazwa wskazuje, pozycja umożliwiająca nam wcielenie się w promotora tego dość brutalnego i krwawego sportu. Podążamy ścieżkami przetartymi przez najsławniejszych (patrz Don King).

Achtung Panzer: Kharkov 1943
Strategiczne 11 września 2009
Strategia czasu rzeczywistego rozgrywająca się w czasie drugiej wojny światowej. Gracz dowodzi wojskami Wermachtu lub armii czerwonej w trakcie ciężkich starć w okolicach miasta Charków w roku 1943. Gra kładzie nacisk na realizm starć. Wszystkie pojazdy i sprzęt odtworzono zgodnie z prawdą historyczną, każdy element mapy można zniszczyć, a w trakcie bitew olbrzymią role odgrywa morale żołnierzy.

Theatre of War 2: Afryka
Strategiczne 24 kwietnia 2009
Theatre of War 2: Africa 1943 to wyprodukowana przez firmę 1C strategia czasu rzeczywistego, której akcja osadzona została w realiach II wojny światowej. Twórcy przewidzieli trzy kampanie, pozwalające objąć dowództwo nad wojskami brytyjskimi, amerykańskimi lub niemieckimi toczącymi walki na terenie Północnej Afryki.

Railroad Tycoon
Strategiczne 18 maja 1990
Wciel się w postać początkującego przedsiębiorcy, stań do wielkiego wyścigu, którego celem jest zmonopolizowanie dziewiczego rynku kolejowego i oczywiście osiągnij swój cel. Stań się największym magnatem kolejowym w historii.

Icarus: The Sanctuary of Gods
Strategiczne 15 czerwca 1998
Gra RPG o wzbogacona elementami strategicznymi. Fabułą opowiada o drużynie najemników pod przywództwem Dreusa, która musi przeciwstawić się hordom potworów przysłanych przez boga Ercaneta. Zabawę zaczynamy z dwójką bohaterów, ale jednocześnie liczebność towarzyszy w miarę rozwoju akcji ulega zwiększeniu.

Galactic Civilizations
Strategiczne 25 marca 2003
Strategia typu 4X, której akcja umiejscowiona została w przestrzeni kosmicznej. Wciel się w przywódcę rasy Ziemian i zadbaj o jej przetrwanie oraz niezakłócony rozwój. Zarówno zarządzanie galaktycznym imperium, jak i walka rozgrywane są w systemie turowym.

Heroes of Might and Magic Online
Strategiczne 30 maja 2008
Sieciowa strategia MMO, osadzona w uniwersum popularnej serii Heroes of Might & Magic. Produkcja została stworzona przez studio TQ Digital pierwotnie na rynek azjatycki, zaś do graczy na całym świecie trafiła dopiero po ponad dwóch latach. W grze kreujemy własnego, unikalnego bohatera i opowiadamy się po stronie jednej z ośmiu dostępnych frakcji, aby rywalizować z przeciwnikami sterowanymi przez AI oraz żywymi graczami z całego świata.

Anno 2070: Tajemnicza Błękitna Głębia
Strategiczne 4 października 2012
Oficjalny dodatek do wydanej w 2011 roku strategii ekonomicznej Anno 2070, będący – podobnie jak gra macierzysta – efektem współpracy dwóch niemieckich studiów Blue Byte Software oraz Related Designs. W rozszerzeniu zatytułowanym Tajemnicza Błękitna Głębia (w wersji ang. Deep Ocean) wprowadzono nowy poziom cywilizacyjny, dzięki któremu frakcja technologiczna wzbogaciła się o niedostępną wcześniej klasę społeczną geniuszy.

Massive Chalice
Strategiczne 1 czerwca 2015
Utrzymana w realiach fantasy gra strategiczna z elementami RPG, za której powstanie odpowiada studio Double Fine, znane m.in. z gier Psychonauts, Broken Age czy Costume Quest. Podczas rozgrywki wcielamy się w postać nieśmiertelnego władcy, którego ziemiom zagraża inwazja demonicznej armii. Zabawa podzielona została na dwie zasadnicze części. W trybie strategicznym zarządzamy swoim królestwem, wynajdujemy nowe technologie i podejmujemy szereg istotnych decyzji, wpływających na fabułę gry.

Go Home Dinosaurs
Strategiczne 14 marca 2013
Go Home Dinosaurs to utrzymana w humorystycznym klimacie strategia typu tower defense. Gracz wciela się w rolę gospodarza imprezy grillowej, na którą próbują dostać się nieproszeni goście – żarłoczne dinozaury. Produkcja studia Fire Hose Games wyróżnia się dynamiczną rozgrywką oraz kreskówkową oprawą graficzną.

The Bluecoats: North vs South
Strategiczne 7 maja 2012
The Bluecoats: North vs South jest nieoficjalnym remakiem klasycznej strategii turowej wydanej pod koniec lat 80 na komputery Amiga. Tytuł został stworzony przez francuskie Appeal Studios i wydany przez Microids.

Race to Mars
Strategiczne prace wstrzymane
Przygotowana przez niezależne polskie studia Intermarum i One More Level strategia turowa adresowana do miłośników astronomii. W Race to Mars wcielamy się w szefa nowo powstałej firmy z branży kosmicznej, a naszym zadaniem jest kolonizacja Czerwonej Planety i wyprzedzenie na tym polu konkurencji. Aby tego dokonać, trzeba najpierw rozwiązać wiele problemów na Ziemi, wynaleźć odpowiednie technologie oraz zebrać potrzebne fundusze.

Victoria II: Heart of Darkness
Strategiczne 16 kwietnia 2013
Heart of Darkness to opracowany przez Paradox Interactive dodatek do gry Victoria II. Rozszerzenie w realistyczny sposób rekonstruuje wyścig XIX-wiecznych potęg o zdobycie dominującej pozycji w Afryce. W tym celu wprowadzono liczne zmiany do mechanizmów rozgrywki i zmodyfikowano systemy kolonizacji oraz bitew morskich.

Godus
Strategiczne 13 września 2013
Strategia czasu rzeczywistego (RTS) wyprodukowana przez studio 22 Cans pod kierownictwem Petera Molyneux. Godus pozwala wcielić się w rolę boga, który musi zadbać o dobrobyt i bezpieczeństwo swoich wyznawców, a przy okazji pozbyć się konkurentów. Zabawa polega głównie na tworzeniu idealnych warunków do rozwoju niewielkiej społeczności, w czym pomocne okazują się różnego rodzaju boskie zdolności. Wraz ze wzrostem liczby wiernych rośnie również moc boga, co pozwala na ekspansję.