Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry Strategiczne PC Windows

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku strategiczne na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

Po premierze 2579 Przed premierą 145
PC
Strategiczne
Tematyki
Czas
They Are Billions
They Are Billions

Strategiczne 18 czerwca 2019

Steampunkowa strategia czasu rzeczywistego, w której musimy bronić kolonię ludzką przed gigantycznymi hordami zombie. They Are Billions powstało za sprawą twórców Lords of Xulima: A Story of Gods and Humans. Podstawowym zadaniem gracza jest nadzorowanie i rozwój bazy. Wymaga to gromadzenia surowców, stawiania i ulepszania budynków, tworzenia sieci energetycznej itp. Stałym zagrożeniem są gigantyczne armie zombie – silnik gry jest w stanie wygenerować nawet 20 tysięcy żywych trupów. Aby ochronić się przed nimi, konieczne jest budowanie struktur obronnych, takich jak mury czy wieżyczki, jak również wynajmowanie i szkolenie najemników zdolnych walczyć z martwakami. Gra oferuje też opcję aktywnej pauzy, podczas której możemy swobodnie wydawać rozkazy. Wszystkim tym możemy bawić się w obszernej kampanii fabularnej z misjami o zróżnicowanych celach lub w trybie survivalowym, gdzie zostajemy wrzuceni na losowo wygenerowaną mapę i naszym zadaniem jest przetrwanie stu dni.

Steel Division 2
Steel Division 2

Strategiczne 20 czerwca 2019

Kontynuacja wydanej w 2017 roku strategii czasu rzeczywistego Steel Division: Normandy 44 od studia Eugen Systems. Podobnie jak w przypadku poprzednika, akcja gry rozgrywa się podczas II wojny światowej, jednak gracze rzuceni zostają tym razem na wschodni front konfliktu.

Anno 1800
Anno 1800

Strategiczne 16 kwietnia 2019

Kolejna odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych firmy Ubisoft, którego rozwijaniem od 2011 roku zajmuje się znane z serii The Settlers studio Blue Byte Software. Podobnie jak w poprzednich częściach cyklu, osadzonych w kilku odmiennych epokach historycznych, w grze Anno 1800 wcielamy się w rolę zarządcy, którego zadaniem jest stworzenie dobrze prosperującej metropolii. Naszą misję rozpoczynamy jedynie ze skromną osadą oraz garstką poddanych, a głównym celem rozgrywki jest pozyskiwanie surowców, wznoszenie kolejnych budynków oraz tworzenie skomplikowanych łańcuchów produkcyjnych, pozwalających na możliwie szybki rozwój miejskiej infrastruktury. Podczas zabawy musimy też zadbać o zaspokajanie rozmaitych potrzeb naszych mieszkańców oraz odpowiednie zbalansowanie budżetu, który w trudnych momentach możemy załatać np. poprzez handel towarami czy podwyższenie podatków. Istotnym elementem zabawy jest również dyplomacja, dzięki której możemy nawiązywać rozmaite stosunki i sojusze lub toczyć wojny z sąsiadami.

Total War: Three Kingdoms
Total War: Three Kingdoms

Strategiczne 23 maja 2019

Dwunasta główna odsłona strategicznego cyklu Total War, która zabiera graczy do starożytnych Chin - w czasy, gdy Państwo Środka było podzielone na trzy rywalizujące ze sobą królestwa. Gra łączy w sobie cechy RTS-a oraz strategii turowej na dużą skalę (ang. grand strategy game).

Planet Zoo
Planet Zoo

Strategiczne 5 listopada 2019

Strategia ekonomiczna studia Frontier Developments, w której wcielamy się w zarządcę ogrodu zoologicznego. Planet Zoo wyróżnia się realistycznie odwzorowanymi zwierzętami, posiadającymi własne charaktery i szczegółowo opisane potrzeby. Firma odpowiedzialna za stworzenie i wydanie tego tytułu wcześniej opracowała m.in. Zoo Tycoon z 2013 roku oraz podobną koncepcyjnie grę Planet Coaster.

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

StarCraft: Remastered
StarCraft: Remastered

Strategiczne 14 sierpnia 2017

Odświeżona wersja bestsellerowej strategii czasu rzeczywistego z 1998 roku, opracowana, podobnie jak oryginał, przez studio Blizzard Entertainment. W porównaniu z pierwowzorem, tytuł (wzbogacony o dodatek zatytułowany Brood War) doczekał się przede wszystkim znacznie ulepszonej oprawy audiowizualnej. Pomimo że grafika pozostała dwuwymiarowa, wszystkie jej elementy charakteryzują się większą ilością detali. Ponadto produkcja oferuje wsparcie dla wysokich rozdzielczości (w tym 4K), a także odświeżoną warstwę dźwiękową (co tyczy się też dialogów postaci). Wprowadzone przez deweloperów zmiany nie ominęły również opcji sieciowych i społecznościowych – StarCraft: Remastered zawiera zaawansowany system matchmakingu, możliwość zapisu stanu rozgrywki w chmurze, szybką zmianę ustawień klawiatury czy wreszcie łatwy dostęp do fanowskich map i powtórek. Mechanizmy rozgrywki pozostały jednak niezmienione – nadal mamy do czynienia z RTS-em z krwi i kości, w którym do naszej dyspozycji zostają oddane trzy rasy (reprezentujące ludzkość Imperium Terran, Protossi oraz Zergowie). Rozgrywka opiera się na gromadzeniu surowców, budowie bazy, prowadzeniu badań nad nowymi technologiami, produkcji jednostek i toczeniu starć z siłami wroga, podczas których kluczem do sukcesu jest wykorzystywanie mocnych stron prowadzonych do boju oddziałów i słabości sił dowodzonych przez oponenta. Oprócz sześciu fabularnych kampanii (po dwóch dla każdej frakcji), pozycja oferuje rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej, na który składają się zróżnicowane tryby gry.

RimWorld
RimWorld

Strategiczne 17 października 2018

Osadzona w realiach science-fiction gra strategiczna, w której zajmujemy się zarządzaniem pozaziemską kolonią. Za jej powstanie odpowiada debiutujące niezależne studio Ludeon, założone przez byłego członka Irrational Games, pracującego m.in. przy serii BioShock. Akcja gry toczy się w przyszłości, w której ludzkość skolonizowała szereg obcych systemów, lecz oddalone od siebie kolonie są z reguły zdane wyłącznie na własne siły. Podczas zabawy obejmujemy dowództwo nad niewielką grupką ocalałych z katastrofy statku kolonistów, a naszym zadaniem jest rozwój i dbanie o bezpieczeństwo bazy. Poza wznoszeniem budynków, zdobywaniem żywności i surowców, musimy też przypisać poszczególnym kolonistom zadania adekwatnie do ich umiejętności. RimWorld wyróżnia się rozbudowanym taktycznie systemem walki, oraz trzema niezależnymi mechanizmami sztucznej inteligencji, które podczas gry – w zależności od rozwoju sytuacji - losowo generują kolejne wątki fabularne, dbając o odpowiednią dramaturgię rozgrywki.

Twierdza: Władcy
Twierdza: Władcy

Strategiczne 2020

Spin-off cyklu Stronghold, który przenosi nas na Daleki Wschód, a największą nowością w nim wprowadzoną są tytułowi Władcy – dowódcy zarządzający określonymi skrawkami terenu bądź wykorzystywani bezpośrednio na polu walki.

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

SpellForce 3
SpellForce 3

Strategiczne 7 grudnia 2017

Trzecia odsłona zapoczątkowanej w 2003 roku serii gier fantasy, łączącej cechy strategii RTS z elementami RPG. Za powstanie gry odpowiada założone przez wydawcę cyklu studio Grimlore Games, w skład którego weszli m.in. twórcy dwóch pierwszych odsłon tytułu. Pod względem fabularnym gra stanowi swoisty prequel całej serii, a jej akcja toczy się w czasach, gdy fantastyczne uniwersum gry stanowiło jeszcze spójny, ogromny kontynent. Wpłynęło to oczywiście na nową strukturę lokacji, która zastąpiła dotychczasowy model połączonych portalami wysepek. Pod względem mechaniki twórcy sięgnęli do sprawdzonych rozwiązań cyklu, oferując grę strategiczną, w której wznosimy obóz i werbujemy armię, uczestnicząc w spektakularnych potyczkach. Elementy strategiczne uzupełniają tradycyjnie bohaterowie różnych klas i zdolności, system rozwoju postaci oraz liczne zadania fabularne – niczym w klasycznej grze RPG. Nie zapomniano także o opcjach rozgrywki wieloosobowej, toczonej za pomocą serwisu Spellforce.net.

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

The Settlers
The Settlers

Strategiczne listopad 2019

Ósma część serii ekonomicznych gier strategicznych, w których przejmujemy kontrolę nad tytułowymi osadnikami. The Settlers łączy rozwiązania znane z poprzednich odsłon cyklu z zupełnie nowymi elementami rozgrywki.

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

Age of Empires IV
Age of Empires IV

Strategiczne jeszcze nie ogłoszona

Czwarta pełnoprawna odsłona słynnego cyklu strategii czasu rzeczywistego, zaliczanych do jednych z najważniejszych przedstawicieli swojego gatunku. W odróżnieniu od poprzednich części serii, opracowanych przez nieistniejące już Ensemble Studios, za stworzenie czwórki odpowiedzialna jest ekipa Relic Entertainment, znana głównie za sprawą takich serii jak Company of Heroes czy Warhammer 40,000: Dawn of War. Pod względem mechaniki Age of Empires IV pozostaje jednak wierne schematowi wypracowanemu przez swoich cenionych poprzedników. Podczas zabawy gracze stają więc na czele wybranej cywilizacji (do ich dyspozycji oddano nacje europejskie, azjatyckie oraz arabskie) i prowadzą ją przez kolejne etapy rozwoju. W trakcie zabawy pozyskujemy surowce, wznosimy kolejne budynki oraz wystawiamy do boju potężne i zróżnicowane armie. Oprócz wariantów rozgrywki dla pojedynczego gracza produkcja oferuje oczywiście rozbudowany tryb multiplayer, w ramach którego stajemy w szranki z innymi dowódcami z całego świata.

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

SimCity
SimCity

Strategiczne 5 marca 2013

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).

SpellForce 3: Soul Harvest
SpellForce 3: Soul Harvest

Strategiczne 28 maja 2019

Duże samodzielne rozszerzenie do SpellForce 3 - miksu RTS-a z RPG od studia Grimlore Games. Dodatek oferuje nową kampanię (trwającą ok. 20 godzin) i dwie frakcje: krasnoludów i mrocznych elfów. Do tego dochodzi garść niedostępnych wcześniej jednostek dla ras z podstawki i istotnych zmian w rozgrywce (np. w systemie zasobów).

Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer II

Strategiczne 28 września 2017

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych tworzonych przez studio Creative Assembly. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, tym razem gracze nie trafiają do Starego Świata, lecz udają się w podróż na zachód, by rozegrać wojnę na czterech kontynentach zwanych Ulthuan, Naggaroth, Południowe Ziemie oraz Lustria. W konflikcie biorą udział cztery rasy, czyli elfy wysokiego rodu, mroczne elfy, jaszczuroludzie oraz skaveni. Poszczególne frakcje walczą o kontrolę nad Wielkim Wirem, który mogą wzmacniać lub rozpraszać przy pomocy rozmaitych rytuałów. Rozgrywka w Total War: Warhammer II ponownie wspiera się na dwóch filarach. Podczas gdy na mapie strategicznej przemieszczamy armie, zarządzamy gospodarką i rozbudowujemy miasta (wszystko to w trybie turowym), bitwy toczone są w czasie rzeczywistym na oddzielnym ekranie. Każde z ugrupowań ma unikalne mechaniki, jednostki i bohaterów. Ponadto posiadacze pierwszej i drugiej części serii mogą pobrać olbrzymią mapę będącą połączeniem terenów dostępnych w obu grach. W ten sposób otrzymują możliwość rozegrania kampanii w epickiej skali, kontrolując dowolną frakcję z jedynki lub dwójki.

Frostpunk
Frostpunk

Strategiczne 24 kwietnia 2018

Opracowana przez rodzime 11bit Studios gra strategiczno-przygodowa z elementami survivalu. Akcja Frostpunk osadzona została w fikcyjnym świecie o nieprzyjaznym, mroźnym klimacie, który w istotny sposób wpłynął na kształt społeczeństwa. Aby przetrwać, ludzie postawili tu bowiem na energię generowaną przez silniki parowe. Wszystko to jednak nie wystarcza, a społeczeństwo w obecnej formie nie zdaje egzaminu, tak więc aby ocaleć - musi diametralnie się zmienić. Rozgrywka skupia się na aspektach survivalowych, które w przeciwieństwie do większości podobnych produkcji nie opierają się jednak wyłącznie na zbieraniu i zarządzaniu surowcami. Równie ważną rolę odgrywają za to elementy strategiczne oraz konieczność dokonywania trudnych i niejednoznacznych moralnie decyzji. Całość okraszona została oryginalną oprawą graficzną, w której reprezentujące naturę zimne barwy kontrastują z ciepłymi kolorami, symbolizującymi pozostałości po cywilizacji.

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Red Alert

Strategiczne 9 listopada 1996

Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej strategii czasu rzeczywistego Command & Conquer, opracowanej przez Westwood Studios. Tym razem autorzy przedstawiają alternatywną wersję świata, w którym II wojna światowa miała zupełnie inne strony konfliktu niż te znane z kart historii.

Warcraft III: Reforged
Warcraft III: Reforged

Strategiczne 2019

Zremasterowana wersja Warcrafta III z 2002 roku, będącej jedną z najpopularniejszych gier RTS w historii. W skład gry wchodzi nie tylko podstawowa wersja oryginału, ale także jej legendarny dodatek The Frozen Throne. Remaster oferuje odświeżoną oprawę graficzną, nagrane na nowo dialogi postaci oraz szereg poprawek w rozgrywce.

Imperator: Rome
Imperator: Rome

Strategiczne 25 kwietnia 2019

Stworzona przez Paradox Interactive strategia na dużą skalę (grand strategy game), pozwalająca pokierować wybranym państwem w starożytności, począwszy od śmierci Aleksandra Wielkiego. Obowiązki gracza są liczne, obejmują zarządzanie wojskiem, administracją, gospodarką, populacją oraz kontaktami z innymi nacjami.

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.