Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Prince of Persia - seria gier na platformę PS2

Seria platformówek z elementami przygodowej gry akcji, inspirowana kulturą i historią Bliskiego Wschodu. Marka wykreowana została przez firmę Broderbund Software, jednak obecnie znajduje się w posiadaniu koncernu Ubisoft, który sprawuje pieczę nad jej rozwojem.

Ojcem serii jest amerykański programista Jordan Mechner (autor m.in. Karateki). Pierwsza gra z cyklu – Prince of Persia ukazała się w 1984 roku w wersji na komputery Apple II i w niedługim czasie doczekała się portów na inne platformy sprzętowe. Na pełnoprawny sequel - Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame (1993) gracze musieli czekać cztery lata, a kolejnych pięć na część trzecią - Prince of Persia 3D (1999). Dopiero po przejęciu praw do marki przez koncern Ubisoft tempo wydawania następnych odsłon cyklu wzrosło, utrzymując 1-2 letnią kadencję.

Wspólnym mianownikiem wszystkich gier z serii Prince of Persia jest postać głównego bohatera – tytułowego księcia, biegle władającego bronią białą i obdarzonego nietuzinkowymi umiejętnościami akrobatycznymi, które pozwalają mu pokonywać przeszkody w parkourowym stylu. Akcja osadzona jest w fantastycznych realiach średniowiecznego Bliskiego Wschodu. W fabule często pojawiają się motywy związane z ratowaniem ukochanej i zemstą, a wśród czarnych charakterów prym wiedzie zdradziecki wezyr.

Rozgrywka łączy elementy platformówki oraz przygodowej gry akcji. Zadaniem gracza jest pokonywanie przeszkód, omijanie pułapek i walka z przeciwnikami. Od czasu do czasu pojawiają się jednak również łamigłówki, najczęściej wymagające odnalezienia i zdobycia określonych przedmiotów lub manipulowania elementami otoczenia.

Od samego początku seria Prince of Persia odznacza się wysokiej jakości oprawą audiowizualną. Pierwsza gra o przygodach perskiego księcia do dziś uznawana bywa za krok milowy w animacji ruchu postaci w grach (Mechner posłużył się sfilmowanymi scenami ruchu swego brata – Dawida oraz techniką rotoskopii). Początkowo grafika była dwuwymiarowa z charakterystycznym dla platformówek bocznym ujęciem kamery. Wraz z wydaniem Prince of Persia 3D cykl wkroczył w trzeci wymiar.

Sukces odniesiony przez gry z serii Prince of Persia nie uszedł uwagi twórcom z innych sfer kultury masowej. Marka doczekała się m.in. powieści graficznej pióra A.B. Siny z ilustracjami LeUyen Pham i Aleksa Puvillanda oraz własnej serii klocków Lego (Lego Prince of Persia). W 2010 roku na ekrany kin wszedł film Prince of Persia: Sands of Time z Jakem Gyllenhaalem w roli tytułowego księcia.

Prince of Persia: Trilogy
Prince of Persia: Trilogy

Akcji 27 października 2006

Prince of Persia: Trilogy jest specjalną kompilacją, wydaną z okazji trzeciej rocznicy triumfalnego powrotu do świata elektronicznej rozrywki cyklu Prince of Persia, którego korzenie sięgają końca lat osiemdziesiątych XX wieku. Niniejszy zestaw został udostępniony wyłącznie posiadaczom stacjonarnej konsoli PlayStation 2 i zawiera gry, wydane w latach 2003-2005.

Prince of Persia: The Two Thrones
Prince of Persia: The Two Thrones

Przygodowe 1 grudnia 2005

Kolejna odsłona wysoko ocenianej serii przygodowych gier akcji, traktującej o perypetiach tytułowego Księcia Persji, związanych z nieopatrznym uwolnieniem mitycznych piasków czasu. Po wydarzeniach z poprzedniej części cyklu, protagonista powraca do rodzinnego Babilonu, gdzie zastaje kraj pogrążony w wojnie. Na domiar złego, jego lud zwraca się przeciwko swojemu władcy, zmuszając go do ucieczki. Wkrótce okazuje się, że wcześniejsze dokonania księcia doprowadziły do powstania jego mrocznego alter ego, którego duch stopniowo zdobywa władzę nad bohaterem. Pod względem mechaniki, Prince of Persia: Dwa Trony rozwija rozwiązania znane z dwóch poprzednich odsłon serii, wprowadzając kolejne ulepszenia systemu walki oraz nowe zastosowania sztyletu czasu i niedostępne wcześniej zdolności (np. skradanie się). Największe novum stanowi jednak fakt, że podczas zabawy kontrolujemy dwie odmienne postaci, różniące się od siebie charakterem, stylem walki oraz posiadanymi mocami.

Prince of Persia: Warrior Within
Prince of Persia: Warrior Within

Przygodowe 30 listopada 2004

Sequel wydanej w 2003 roku gry Prince of Persia: Piaski Czasu, opowiadającej o dalszych perypetiach bohatera, znanego z kultowych platformówek firmy Broderbund Software. W tej części serii legendarny książę zmaga się z kolejnymi konsekwencjami swoich lekkomyślnych czynów, bo choć udało mu się cofnąć czas i zapobiec uwolnieniu Piasków Czasu – nie oszukał on jednak przeznaczenia, a jego śladem podąża pragnący śmierci bohatera Strażnik Czasu. Aby ratować skórę, książę udaje się na tajemniczą wyspę, gdzie według legendy powstały piaski czasu, aby tam odwrócić bieg wydarzeń i nie dopuścić do ich stworzenia. Prince of Persia: Dusza Wojownika odznacza się znacznie mroczniejszym klimatem, choć sama rozgrywka przebiega podobnie jak w poprzedniej części cyklu. Bohater musi więc pokonywać liczne przeszkody i pułapki, a także walczyć z napotkanymi przeciwnikami. W grze zastosowano nowy, ulepszony system walki, a sam książę stał się silniejszy i posiadł zupełnie nowe umiejętności.

Prince of Persia: The Sands of Time
Prince of Persia: The Sands of Time

Przygodowe 6 listopada 2003

Przygodowa gra akcji, wskrzeszająca legendę jednej z najsłynniejszych platformówek w historii, opracowanej w 1989 roku przez firmę Broderbund Software. Za powstanie tytułu odpowiada studio Ubisoft Montreal, a rolę konsultanta i głównego projektanta pełnił współtwórca oryginału Jordan Mechner. W grze śledzimy perypetie tytułowego księcia, który nieopatrznie uwalnia legendarne Piaski Czasu, stanowiące ogromne zagrożenie dla świata. Z pomocą pięknej księżniczki Farah, protagonista musi naprawić swój błąd i przywrócić porządek w krainie, stawiając czoła rozmaitym niebezpieczeństwom oraz przeciwnikom. Rozgrywka w Prince of Persia: Piaski Czasu ukazana została z perspektywy trzecioosobowej i zrealizowana w pełnym trójwymiarze, a bohater czyni użytek z nadprzyrodzonych mocy kontrolowania czasu. Jednocześnie autorzy położyli też spory nacisk na odtworzenie charakterystycznych elementów pierwowzoru, takich jak realistyczna animacja postaci czy system posługiwania się bronią białą.