Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Facepunch Studios

Firma producent wydawca

Facepunch Studios Ltd. to niezależne brytyjskie studio deweloperskie, funkcjonujące nieformalnie od 2004 roku, a oficjalnie zarejestrowane w roku 2009. Siedziba firmy znajduje się w mieście Walsall, w Wielkiej Brytanii. W skład studia wchodzi ponad 20 pracowników, z których większość zajmuje się rozwijaniem flagowych produkcji firmy, zaś pozostali skupiają się na projektach nowych gier. Jako twórca niezależny, Facepunch Studios Ltd. jest również wydawcą wszystkich swoich produkcji.

Głównym obiektem zainteresowania Facepunch Studios Ltd. są szeroko pojęte sandboksy, począwszy od słynnego Garry’s Moda, poprzez survivalową grę akcji Rust, aż po sandboksową strategię czasu rzeczywistego Before. Deweloper ma jednak na swoim koncie również szereg mniejszych, typowo zręcznościowych produkcji, takich jak będąca jego debiutem strzelanka Facewound, oryginalne połączenie tenisa z bijatyką Deuce czy twin-stick shooter Riftlight.

Historia

Początki studia sięgają roku 2003, kiedy to czwórka deweloperów: Garry Newman, Matthew Schwenk, Bryn Shurman oraz Arthur Lee rozpoczęła prace nad swoją pierwszą grą, jaką była side-scrollowa strzelanina Facewound. Aby nie sprawiać wrażenia nieprofesjonalnych, młodzi twórcy postanowili wymyśleć nazwę dla swojego studia. W wyniku burzy mózgów powstały dwie propozycje: Facewound oraz Facepunch, z których jedna stała się tytułem gry, zaś druga nazwą firmy. W tłumaczeniu na język polski, „facepunch” oznacza „uderzenie pięścią w twarz”.

W 2004 roku Garry Newman rozpoczął pracę nad własną produkcją o nazwie Garry’s Mod, będącą autorską modyfikacją słynnego silnika Source firmy Valve Software. Planowana jako projekt poboczny produkcja zajęła jednak większość czasu Newmana, skutkiem czego prace nad Facewound zostały przerwane, a Facepunch Studios praktycznie przestało istnieć. Losy firmy odmienił jednak niespodziewany sukces kolejnych wersji Garry’s Moda, który, dystrybuowany początkowo zupełnie za darmo, w listopadzie 2006 pojawił się w dystrybucji cyfrowej na Steam i do stycznia 2016 roku rozszedł się w łącznej liczbie ok. 10 milionów kopii, regularnie plasując się w czołówce najlepiej sprzedających się gier na platformie firmy Valve.

Sukces Garry’s Moda przyczynił się do reaktywacji Facepunch Studios, a następnie oficjalnej rejestracji firmy w 2009 roku. W międzyczasie przywrócono do życia i udostępniono za darmo anulowaną wcześniej, debiutancką grę studia, czyli wspomiany Facewound. Niedługo później rozpoczęły się prace nad kolejną produkcją Facepunch Studios – Rust, która, w przeciwieństwie do poprzednika, była już pełnoprawną grą, wzorowaną początkowo na popularnej modyfikacji strzelanki ArmA II o nazwie DayZ (choć finalnie koncepcja rozgrywki uległa pewnym zmianom). Rust pojawił się w ramach programu Steam Early Access w grudniu 2013 roku i przez kolejne lata był regularnie modyfikowany i ulepszany. Jednocześnie studio rozrosło się do ponad 20 pracowników, zajmujących się rozwijaniem dotychczasowych produkcji oraz pracą nad nowymi projektami.


Facepunch Studios: wyprodukowane gry

Rust

Rust

Garry’s Mod

Garry’s Mod

Clatter

Clatter

Before

Before

Riftlight

Riftlight

Deuce

Deuce

Gry w produkcji i planach

Before PCbrak danych

Deuce PCbrak danych

Riftlight PCbrak danych

Wydawcy gier Facepunch Studios

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Facepunch Studios:


Valve Corporation

Wyprodukowane gry

Plany wydawnicze na przyszłość

Riftlightbrak danych

Deucebrak danych

Wydane gry

Clatter2018

Rust2018