
Data wydania: 26 marca 2015
Izometryczna gra RPG w klasycznym stylu, wyprodukowana przez studio Obisidian Entertainment. Akcja Pillars of Eternity osadzona została w tradycyjnym świecie fantasy, którego centralnym elementem jest reinkarnacja dusz.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Pillars of Eternity: Complete Edition to pełne wydanie uznanej gry RPG studia Obsidian Entertainment Pillars of Eternity z 2015 roku. Produkcja ukazała się najpierw na PC-tach, gdzie doczekała się też dwóch dodatków – Pillars of Eternity: The White March Part I i Pillars of Eternity: The White March Part II. Nieco ponad dwa lata później projekt pojawił się na konsolach Sony i Microsoftu w swego rodzaju wersji GOTY, zawierającej wszystkie rozszerzenia oraz najważniejsze aktualizacje. Dodatkowo deweloperzy ze studia Paradox Arctic, którym powierzono prace nad portem, zmienili sterowanie i przeprojektowali interfejs użytkownika. Cała reszta pozostała niezmieniona, a pakiet jako Pillars of Eternity: Definitive Edition ukazał się również na PC.
Akcja PoE osadzona została w świecie fantasy zamieszkiwanym przez reprezentantów różnych ras i wyznań, w którym bogowie są na wyciągnięcie ręki, a reinkarnacja dusz to niepodważalny fakt. Gracz wciela się w postać Widzącego, posiadającego zdolność dostrzegania minionych wcieleń danej osoby, który stara się rozwikłać zagadkę Pustozrodzonych – dzieci przychodzących naświat bez duszy.
Rozgrywka bazuje na klasycznych dla gatunku RPG rozwiązaniach. Na świat gry składa się w sumie kilkadziesiąt bardzo zróżnicowanych lokacji. Są to między innymi tereny leśne, rozległe lochy czy pradawne ruiny, w których na drużynę czyhają liczne niebezpieczeństwa. Podczas wędrówek główny bohater napotyka wiele postaci niezależnych, które mogą zlecać mu zadania do wykonania, a w niektórych przypadkach także dołączyć do drużyny. Gra wyróżnia się sporą dowolnością w wyborze naszej ścieżki – sami zdecydujemy, czy chcemy dyplomatycznie przekonać przeciwnika w rozmowie, potajemnie zakraść się, czy otwarcie zaatakować. Wizytówką Pillars of Eternity są też „oskryptowane interakcje” – w momentach odbiegających od standardowych rozwiązań jak walka i dialog przenosi nas na osobny ekran z zarysem sytuacji i różnorakimi opcjami do wyboru. Twórcy zdecydowali się zastosować system walki w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, która pozwala graczom zatrzymać upływ czasu, by dokładnie zaplanować dalsze akcje. Nie zabrakło również systemu rozwoju postaci w oparciu o zdobywane w trakcie gry doświadczenie, a także sporego asortymentu broni, zbroi oraz przedmiotów, które można kupić, znaleźć lub zdobyć. Co ciekawe, w grze nie zabrakło broni palnej.
Unikalnym elementem PoE jest możliwość zarządzania własną twierdzą, do której docieramy po raz pierwszy po spędzeniu z grą kilku godzin. Możemy przede wszystkim zająć się kompleksowym remontem twierdzy, podnosząc dzięki temu jej właściwości obronne czy zwiększając jej prestiż. W miarę rozbudowywania warowni dostępne stają się nowe questy czy pojawiają się w niej nowi handlarze. Z twierdzą powiązanych jest także wiele dodatkowych zdarzeń – możemy zsyłać pojmanych wrogów do lochu, przyjmować delegacje czy wysyłać swoich podwładnych na drobne misje.
Pillars of Eternity: The White March Part I to pierwszy duży dodatek do RPG-a Pillars of Eternity. Akcja toczy się w ramach kampanii z podstawowej wersji gry, a dostęp do nowej zawartości otwiera się tuż po ukończeniu pierwszego aktu. Sukcesy kierowanych przez gracza bohaterów odbiły się szerokim echem w całej krainie, a opowieści o odbiciu twierdzy Caed Nua dotarły także do odległego regionu Białej Marchii, zlokalizowanego u podnóża ponurej górskiej twierdzy Durgan. Dawno temu wrota owej twierdzy - Baterii Durgana - zostały zamknięte przez krasnoludzkich budowniczych. Kilka wieków później tajemnice Baterii nadal pozostają nierozwiązane. Wciąż nie brakuje jednak śmiałków gotowych spróbować swoich sił w otwarciu wrót, gdyż według plotek wewnątrz kryją się bardzo cenne artefakty. Wyzwanie to podejmuje także drużyna gracza, która udaje się do tytułowej Białej Marchii z misją odkrycia sekretu legendarnej durgańskiej stali. Poza głównym wątkiem fabularnym PoE: The White March Part I oferuje także sporo misji pobocznych oraz wyjątkowo trudną lokację, przeznaczoną dla najbardziej doświadczonych drużyn.
Ponadto dodatek wprowadza nowe umiejętności i dwóch dodatkowych towarzyszy, których możemy zwerbować do drużyny. Podwyższony do 14 został również maksymalny poziom doświadczenia. Wszystkie te nowości nie zmieniają jednak podstawowych elementów rozgrywki. Pillars of Eternity: The White March Part I to cały czas klasyczne RPG, w którym zajmujemy się eksplorowaniem świata, wypełnianiem misji, rozwijaniem bohaterów oraz toczeniem bitew. Starcia rozgrywane są w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy. Autorzy zaoferowali po prostu nową zawartość, zamiast zmieniać podstawowe fundamenty rozgrywki.
Pillars of Eternity: The White March Part II jest drugim rozszerzeniem do gry RPG studia Obsidian Entertainment. W dodatku powracamy na ośnieżone tereny tytułowej Białej Marchii. Gra kontynuuje wątki zapoczątkowane w The White March Part I, rozszerzając świat o nowe lokacje oraz misje fabularne i oferując zwiększony do 16 maksymalny poziom postaci oraz niedostępne wcześniej zdolności specjalne bohaterów. Za fabułę dodatku odpowiadają ponownie współtwórcy oryginalnego Pillars of Eternity: Eric Fernstermaker (znany także m.in. z South Park: The Stick of Truth) oraz Carrie Patel – autorka popularnego, steampunkowego cyklu książek Recoletta.
Oprócz typowej zawartości dodatkowej, jedną z największych nowości The White March Part II jest pojawienie się nowej towarzyszki, jakim jest barbarzyńca imieniem Meneha. Twórcy przygotowali także nieobecny wcześniej tryb rozgrywki o nazwie Story Time, pozwalający przebrnąć przez niezwykle rozbudowaną fabułę gry w specjalnym, przyspieszonym tempie.
Autor opisu gry: Aleksander Kaczmarek
Platformy:
PC Windows 26 marca 2015Polskie napisy
Xbox One 29 sierpnia 2017Polskie napisy
Nintendo Switch 8 sierpnia 2019Polskie napisy
PlayStation 4 29 sierpnia 2017Polskie napisy
Producent: Obsidian Entertainment / Paradox Arctic (PS4) / Paradox Arctic (XONE) / Paradox Arctic (Switch)
Wydawca: Paradox Interactive
Polski wydawca: Cenega S.A.
Gry podobne:


2GRY
Pillars of Eternity to seria gier RPG w rzucie izometrycznym, mocno nawiązująca do takich klasyków gatunku jak Baldur's Gate czy Icewind Dale. Gracz przemierza autorski świat fantasy, dowodząc drużyną barwnych postaci. Na czele kompanii stoi protagonista, którego cechy można dowolnie dostosować na początku zabawy. Bogaty w opisy i historie, starannie wykreowany świat oferuje całe szeregi opcji dialogowych i możliwości interakcji z postaciami niezależnymi. Nie zabrakło też oczywiście walk, które toczone są w czasie rzeczywistym (z opcją aktywnej pauzy). W miarę wykonywania kolejnych zadań nasza drużyna rośnie w siłę, ucząc się nowych umiejętności i zdobywając coraz lepszy sprzęt.
Recenzja GRYOnline
Obsidian ewidentnie za cel postawił sobie stworzenie gry dla konkretnego odbiorcy. Dla kogoś takiego, jak ja – dla fana Baldur's Gate i Planescape: Torment, lubiącego długie teksty, taktyczne starcia, głęboką mechanikę i stylową oprawę audio-video. Pillars of Eternity to nie tylko hołd złożony klasycznym cRPG, ale rozbudowanie starych pomysłów. Oto coś niepowtarzalnego i pod wieloma względami lepszego, niż legendy sprzed lat.
Aktualizacja: 28 sierpnia 2017
Poradnik do gry Pillars of Eternity zawiera dokładny opis przejścia każdej z dostępnych misji. Znajdziesz w nim również szczegółowe mapy, porady odnośnie kreacji bohatera, informacje na temat przedmiot czy skarbów i sekretów.
13 czerwca 2025
„Cenię trudne wybory i słodko-gorzkie zakończenia,” powiedział Josh Sawyer, gdy spotkaliśmy się na Digital Dragons. Z współtwórcą kultowego Fallout New Vegas porozmawialiśmy o RPG, planach na Pillars of Eternity 3 oraz o niewesołej kondycji branży.
9 lipca 2022
Nowy PS Plus oferuje znacznie więcej niż jego poprzednik, a w katalogu różnorodnych tytułów można się pogubić. Dla ułatwienia wybraliśmy najciekawsze gry RPG z ofert PlayStation Plus Extra i Premium.
22 marca 2022
W grach nie brakuje obecnie postaci żeńskich. Może ciut rzadziej widać je na drugim planie, ale na pierwszym sytuacja zdążyła się przez lata zrównoważyć. Niektóre dysponują supermocami, inne niebanalnym originem, a jeszcze inne są po prostu odważne.
6 listopada 2021
Najważniejsze nie znaczy najlepsze. Są gry, które niekoniecznie zapamiętaliśmy my, ale zapamiętała je cała branża gier, a nawet wręcz zmieniła się pod ich wpływem. Oto najważniejsze tytuły minionej dekady.
15 sierpnia 2021
Baldur's Gate 3 może okazać się zbawicielem izometrycznych RPG, które powoli znów osuwają się w niszę. Na premierę pełnej wersji jeszcze poczekamy, więc zobaczcie, czym możecie umilić sobie odliczanie do tego wydarzenia.
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego deweloperzy na długi czas przestali tworzyć RPG-i w stylu Baldur’s Gate? Okazuje się, że winne były sklepy z grami.
gry
Adrian Werner
11 października 2025 09:54
Josh Sawyer uważa, że złożoność to jeden z najważniejszych elementów RPG, z którego nie należy rezygnować. Jego zdaniem można osiągnąć przystępność bez przesadnego uproszczania gry.
gry
Marcin Bukowski
2 lipca 2025 12:35
Twórcy Pillars of Eternity, studio Obsidian Entertainment, zapowiedzieli nowy tryb walki do 10-letniego RPG-a. Ponadto gra otrzymała update zawierający sporo poprawek i ulepszeń.
gry
Kamil Kleszyk
26 marca 2025 21:16
Dziewięcioletnie Pillars of Eternity otrzymało kolejną łatkę. Gracze nie będą już otrzymywali dodatków za darmo.
gry
Zuzanna Domeradzka
11 lipca 2024 17:50
Pillars of Eternity otrzymało pierwszą od lat aktualizację, która unowocześnia warstwę techniczną RPG-a i poprawia rozgrywkę.
gry
Jakub Błażewicz
7 czerwca 2024 09:12
Obsidian Entertainment zaskoczyło fanów Pillars of Eternity i po niemal dekadzie od premiery wypuściło nową łatkę do izometrycznego RPG.
gry
Kamil Kleszyk
8 stycznia 2024 12:10
W Epic Games Store pojawią się dziś kolejne dwie darmowe gry. Tym razem będą to izometryczne RPG - Pillars of Eternity oraz Tyranny.
promocje
Filip Węgrzyn
10 grudnia 2020 17:20
Na portalu Epic Games Store pojawiła się informacja, że za tydzień gracze będą mogli za darmo zdobyć na omawianej platformie egzemplarze gier Pillars of Eternity i Tyranny.
promocje
Bartosz Świątek
4 grudnia 2020 12:32
Josh Sawyer, główny projektant serii Pillars of Eternity, wyznał, że szanse na powstanie trzeciej części są niewielkie. Powodem jest nie tylko porażka finansowa Pillars of Eternity II: Deadfire, ale również fakt, że twórcy nie rozumieją powodów tej klapy.
gry
Adrian Werner
11 listopada 2019 09:55
Dziś piszemy o zbliżającym się końcu gry Marvel Heroes Omega, jutrzejszej premierze karcianki Yu-Gi-Oh! Duel Links na PC, dzisiejszym debiucie Pillars of Eternity: Definitive Edition na Steam i o propozycji stworzenia Star Wars: Battlefront III, którą twórcy Just Cause otrzymali od LucasArts lata temu. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Sobiepan
16 listopada 2017 12:06
Popularne pliki do pobrania do gry Pillars of Eternity.
trainer Pillars of Eternity - v1.0 +22 TRAINER - 3 kwietnia 2015
patch Pillars of Eternity - v.1.06 - 30 czerwca 2015
trainer Pillars of Eternity - v1.0 - v3.00.967 +24 TRAINER - 19 lutego 2016
trainer Pillars of Eternity - v4.6.1.185473 +29 TRAINER - 3 kwietnia 2015
trainer Pillars of Eternity - v1.0.3.0530 +30 TRAINER - 9 kwietnia 2015
mod Pillars of Eternity - Eternity Keeper v.0.20a - 10 grudnia 2020
trainer Pillars of Eternity - v1.0 - v2.02.0749 +24 TRAINER - 23 października 2015
trainer Pillars of Eternity - v1.0.3.0526 +29 TRAINER - 9 kwietnia 2015
mod Pillars of Eternity - Eternity Keeper Save Game Editor v.0.2.0a - 19 lipca 2021
mod Pillars of Eternity - Max Level Cap Increased to 40 for PoE 3.05.1181 v.1.3 - 10 grudnia 2020
Wymagania sprzętowe gry Pillars of Eternity:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3 2100T 2.5 GHz/AMD Phenom II X3 2.8 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 9600 GT/Radeon HD 4850 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows Vista/7/8.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5 2400 3.10 GHz/AMD Phenom II X6 3.3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 570/Radeon HD 7700 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows Vista/7/8.
Lista dodatków do gry Pillars of Eternity:

Dodatek
16 lutego 2016
RPG
Drugi fabularny dodatek do gry RPG Pillars of Eternity studia Obsidian Entertainment. Rozszerzenie o nazwie The White March Part II kontynuuje historię fabularną, zapoczątkowaną w pierwszej części dodatku i przenosi graczy ponownie na ośnieżone tereny tytułowej Białej Marchii. Całość rozszerza grę podstawową o nowe lokacje oraz misje fabularne, oferując jednocześnie zwiększony maksymalny poziom postaci oraz niedostępne wcześniej zdolności specjalne bohaterów. Oprócz typowej zawartości dodatkowej, w DLC pojawia się także nowa grywalna postać barbarzyńcy o imieniu Meneha. Twórcy wprowadzili też nieobecny wcześniej tryb rozgrywki o nazwie Story Time, pozwalający przebrnąć przez niezwykle rozbudowaną fabułę gry w mocno przyspieszonym tempie.
GRYOnline
OpenCritic
Gracze

Dodatek
25 sierpnia 2015
RPG
Pierwszy dodatek do bestsellerowej gry RPG Pillars of Eternity, opracowanej przez doświadczone studio Obsidian Entertainment. Akcja rozszerzenia przenosi nas do opuszczonej krasnoludzkiej twierdzy Durgan, w której, jak wieść niesie, ukrytych została cała masa niezwykle cennych artefaktów. Miejsce to zostało jednak opanowane przez potwory, a większość śmiałków, którzy ośmielili się wejść do środka – nigdy nie wracała. Wyzwanie podjęła także drużyna kontrolowana przez gracza, która zapuszcza się do wnętrza twierdzy z misją odkrycia sekretu legendarnej durgańskiej stali. Fundamenty rozgrywki pozostały niezmienione, a oprócz głównego wątku fabularnego w grze czeka na nas oczywiście szereg zróżnicowanych zadań pobocznych. Dodatek wprowadza ponadto nowe przedmioty, umiejętności oraz dodatkowych towarzyszy, których możemy zwerbować do naszej drużyny. Podwyższony został również maksymalny poziom doświadczenia.
GRYOnline
OpenCritic
Gracze
Lista małych dodatków do gry Pillars of Eternity:
DLC Deadfire Pack 15 listopada 2017
Średnie Oceny:
Średnia z 24 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 3860 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 16183 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Grzegorz Bobrek
Recenzent GRYOnline.pl
2015.03.26
Tym razem pieniądze z Kickstartera nie zostały zmarnowane. Piekielnie doświadczony zespół stworzył klasyczne RPG, które stanowi naturalne rozwinięcie pomysłów z Baldur's Gate i Planescape: Torment.
mastarops
Ekspert
2025.04.08
Bardzo przyjemna gra. Ponad 70 godzin z dodatkami, ciekawa fabuła, niezłe systemy. Odbiłem się jakiś czas temu, ale nie mam pojęcia dlaczego. Ciekawe questy wybory, postacie, świat. Zdecydowanie polecam, co ciekawe zagrałem głównie dlatego by poznać świat przed Avowed. Dodatki spoko, ale dość krótkie.
pan martin
Ekspert
2023.07.19
Nie ukończyłem gry, jestem w takim okresie życia gdzie nie ma już tyle czasu na granie i jak jakiś tytuł nie jest wybitny to często odpuszczam. A to tutaj to dla mnie takie 6.5 - 7. Wytrzymałem 35 godzin, plus minus połowa 2 aktu. Fabuła czyli rzecz najważniejsza jakoś mnie nie wciągnęła. Po takim czasie wciąż zadawałem sobie pytanie "quo vadis, gro?" bo w sumie nie wiedziałem co tu jest tym głównym złem co trzeba powstrzymać, jaka jest stawka itp. Zbyt mocno byłem zapchany informacjami i lorem, dodatkowo ciągle te kickstarterowe breaking-immerse wcinki w postaci nagrobków i tony mini-historyjek wybijały mnie z gry. Tak wiem że można było to pomijać ale jako osoba sprawdzająca każdy zakątek po prostu musze we wszystko kliknąć. Bohaterowie nieciekawi że w sumie po 35 godzinach nadal nie pamiętałem ich imion i ich osobistych historii.Co jeszcze irytowało? Te opisy gestykluacji bohaterów w trakcie dialogów. Szczególnie w połączeniu z kwestiami które były wygłaszane przez aktorów głosowych - cieżko sie śledziło tekst i głos równocześnie bo aktor mówił ciągiem a w tekście nagle w połowie były dwa zdania o tym jak sie drapie po nosie. Ogólnie uważam że jak studio nie stać na pełne udźwiękowienie tak jak w przypadku divinity os2 Lariana to powinien odpuścić to calkowicie a nie tylko jakieś wybiórcze linie dialogowe (ważne zakładam) nagrywać. Mnie to osobiście bardziej denerwowało niż pomagało.
Legalizex
Ekspert
2021.07.26
Nigdy nie lubiłem tych "baldurowych" gier bo moim zdaniem real-time walka w takich grach to porażka. Te gry powinny mieć system walki jak w starych Falloutach w które do dzisiaj gra się genialnie. Dlatego długo odkładałem zagranie w PoE, ale ostatnio coś mnie wzięło żeby przejść, bo ktoś poleciał mi Deadfire, więc standardowo najpierw chciałem przejść pierwszą część. Muszę przyznać że znakomicie się autorom udało oddać klimat Baldur's Gate tą grą, bo silnik i grafika są tak samo słabe. No, może przesadzam bo niektóre lokacje wyglądają naprawdę ładnie. Fabuła taka sobie, niby chciało się grać żeby poznać dalszą część historii, ale mimo wszystko to takie typowe tanie fantasy pierdu-pierdu, jakieś dusze, jakiś zły zakon blablabla. Niektóre postacie takie jak Aloth czy Eder były fajne, inne takie jak Niezłomny i Zrozpaczona Matka beznadziejne, ich dialogi były takie nudne i przesiąkniętne tym tanim mistycyzmem że później je po prostu przeklikiwałem żeby jak najszybciej je skończyć i nie czytać już tego. System walki słaby, tak jak pisałem taka walka po prostu nie pasuje do izometrycznych gier. System turowy jak w Falloucie czy Divinity Original Sin to jest to czego ta gra potrzebuje. Postacie często się blokują, zamiast obiec przeciwnika dookoła i go bić to stoją jak debil i nic nie robią bo inny towarzysz im zablokował drogę. Mimo wszystko jakoś się w to grało i dobrnąłem do końca. Liczę na to że Deadfire mnie wciągnie bardziej, mimo że wygląda na taką samą grę.
ArtystaPisarz
Ekspert
2020.06.09
Oto mamy do czynienia z dziełem, które bez cienia zawahania wkroczyło do panteonu cRPG'ów i zasiadło w nim obok serii "Baldur's Gate", obok "Icewind Dale", nawet obok "Planeescape: Torment", jak równy z równym - nie jako jedna z najlepszych takich gier współcześnie, ale w ogóle. Uwagę przyciągają pięknie narysowane tła i rozbudowana (nawet trochę zbytnio), unikalna mechanika, przede wszystkim jednak świetnie napisani towarzysze i wciągający scenariusz, nawet jeśli ten ostatni wieńczy zwrot akcji, który mi samemu wydał się gorzki i pretensjonalny. To jednak tylko łyżka dziegciu w beczce miodu.
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
Dla większości był to Baldur, ale dla mnie to właśnie Pillarsy są pierwszym izometrycznym RPG-iem przeze mnie - świadomie - ogranym.
czorny50
Ekspert
2019.03.13
Moja ocena 7.0Powiem szczerze że się trochę zawiodłem . Po następcy Baldur’a spodziewałem się naprawdę wiele,a wyszło „tylko” dobra gra. Najpierw plusy:+ ładna grafika+ oryginalny lore i dobrze współgrający z nim świat przedstawiony+przerywniki paragrafowe ( po pewnym czasie zdaje sobie sprawę że są głębsze niż cutsceny)+warownia Caed Nua i finał zadania z lordem Gathbin’em+mechanika ( nawet lepsza niż w BG ) +++wpływ statystyk na opcje dialogowe +++faktyczne różnice miedzy poszczególnymi klasami +++zdolności/zaklęcia których można użyć podczas każdej potyczki, a nie tylko po odpoczynku +++na wyższych poziomach postaci olbrzymia mnogość taktyk+ograniczona ilość zestawów obozowych+towarzysz Hiravias : wśród dużej gamy druidów z wielu gier ten jest bezprecedensowy.Minusy-podczas dialogów niepotrzebny opisy gestykulacji rozmówcy -brak losowych zdarzeń w czasie podróży-brak łotra wśród towarzyszy ( w podstawowej wersji )-w większości przeciętni członkowie drużyny-mechanika ---broń dystansowa bez amunicji ---bezdenny plecak ---walka jest jedną z ważniejszych czynności, a nie zdobywamy za nią doświadczenia-postacie podczas walki często się o siebie blokują-przy większej ilości przeciwników dzieje się tyle na ekranie, że przydałby się opcjonalny tryb turowyPillars of Eternity nie wciągało mnie na tyle by chcieć do niej wracać następnego dnia, ale jak już się „zmusiłem” to czas mijał ekspresowo, a ja nie mogłem się oderwać.
T20
Ekspert
2018.06.01
Grałam chyba w Pillarsy zaraz po premierze i szybko odpadłam z powodu nudy, ale to chyba wina tego że zawzięłam się na oczyszczenie Bezkresnych Ścieżek we wczesnym etapie, co nie wyszło mi na dobre.Teraz znów powróciłam do tytułu i powiem że było warto.Gierka jest miodna i strasznie wciąga. Może na początku jest szaro i nudno, ale myślę że im dalej tym lepiej, bo wraz z przyswajaniem wiedzy o świecie zaczyna być interesująco. Szkoda tylko, że pod koniec gra nie ma już za wiele do zaoferowania.Towarzysze w ogóle się nie odzywają, Dodatki ukończyłam i tam jest dokładnie to samo. Początek cacy, misje poboczne i nowi kompani na plus, ale koniec rozczarowujący. Najbardziej chyba podobał mi się system dialogów(ss). Nie ma to jak komuś grozić śmiercią, albo nazwać boginie starą jędzą xDPolecam i zabieram się za dwójkę.
Michał Marian
GRYOnline.pl Team
2017.02.14
Pillars of Eternity jest godnym reprezentantem nurtu zapoczątkowanego przez legendarne dziś Baldur's Gate II. Mechanika rozgrywki, interesująca warstwa fabularna (momentami jednak zbyt głęboka), świat przedstawiony - to wszystko zasługuje na najwyższe uznanie. Jedyne czego mi brak to szersza pula towarzyszy oraz obecność epickiego ekwipunku, gdzie podział się Targ Przygód? PoE, w porównaniu do BG2, to raczej jednorazowa przygoda.
Krzysztof Mysiak
GRYOnline.pl Team
2016.11.16
Na lepszy renesans izometrycznych gier RPG chyba nie mogłem liczyć. Pillars of Eternity ma w sobie tyle z Baldur’s Gate (podobną rozgrywkę, równie oldskulowe realia fantasy), a zarazem w tylu aspektach wybiega o krok przed swojego przodka. Metafizyczna głębia fabuły, opisowa narracja, czytelniej działająca mechanika – trudno mi teraz grać bez tego we Wrota Baldura. Jednak PoE trochę brakuje do doskonałości – fabuła jest zbyt liniowa, bym chciał przeżywać przygodę więcej niż raz, a towarzysze mają za mały wpływ na przebieg opowieści. Tym niemniej jest to bardzo dobra, zasłużona dla branży gra.
Seep
Ekspert
2015.04.16
Nagrałem jak wygląda tworzenie postaci:https://www.youtube.com/watch?v=UBeBi0yuYS4Dużo opcji do wyboru, gra jest bardzo rozbudowana i kilkadziesiąt godzin spokojnie zajmie przejście tej gry. Byłbym nawet w stanie powiedzieć, że kilkaset.
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Bigos-86
Ekspert
2020.02.03
SULIK
Ekspert
2019.06.29
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
Butryk89
Ekspert
2016.11.21
MadtPL
Ekspert
2016.05.26
Łukasz Telesiński
GRYOnline.pl Team
2016.03.25
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.22
Mateusz Araszkiewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.21
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Izabela Budzyńska
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (16 183)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
99% rekomendacji (70)
Metro GameCentral
Roger Hargreaves
VG247
Kat Bailey
GameSpot
Kevin VanOrd
The Angry Joe Show
Joe Vargas
Fextralife
zanonimizowany1404488 Pretorianin
Jakiś fajny build na przejście gry przed Avowed? Albo melee albo ranged, byle nie żaden caster.
kupczyndas Centurion
Gra jest świetna ale na ps4 jest masa błędów nawet takich uniemożliwiających ukończenie zadania fabuły jeszcze nie ukończyłem i mam nadzieję że nic się nie wydarzy i ukończę tę grę ale błędy gram prawie 8 lat po premierze są męczące w żadnej grze tak nie miałem a ograłem na ps4 wiele tytułów to może być pierwsza której nie ukończę ze względu na błędy które w niej występują a jest ich ogrom
zanonimizowany1404488 Pretorianin
Dziś wyszedł patch, który był od dłuższego czasu w wersji beta. Zapowiedziano tryb turowy jeszcze w tym roku.
Wydaje mi się, że rzeźbią grunt pod PoE 3.
mastarops Generał
Bardzo przyjemna gra. Ponad 70 godzin z dodatkami, ciekawa fabuła, niezłe systemy. Odbiłem się jakiś czas temu, ale nie mam pojęcia dlaczego. Ciekawe questy wybory, postacie, świat. Zdecydowanie polecam, co ciekawe zagrałem głównie dlatego by poznać świat przed Avowed. Dodatki spoko, ale dość krótkie.