Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 14 maja 2022, 08:55

autor: Marek Jura

Niedawno wieczny student, teraz jeszcze wieczniejszy fan RPG. Próbuje być Kingiem, ale nie potrafi.

Najlepsze gry, które się nie sprzedały

To, że sukces artystyczny nie musi iść w parze z ekonomicznym, to żadna nowość. Czasem jednak aż trudno uwierzyć, że udane i popularne po dziś dzień tytuły były w pierwszych latach swego istnienia na rynku kompletnymi komercyjnymi klapami.

Niemal wszystkie gry z tej listy wciąż mają spore grono fanów, to żadne niszowe „indyczki” dopiero czekające na swoją kolej. Niemniej, mimo że każda z nich zyskała dużą rozpoznawalność, żadnej nie udało się rozbić banku. Co więcej, wyniki sprzedaży okazały się w ich przypadku tak złe, że produkcje te nieraz pociągnęły za sobą na dno tworzące je studia. A w jednym przypadku nawet... cały gatunek.

Beyond Good and Evil

  1. Premiera: 2003
  2. Gatunek: przygodowa gra akcji
  3. Największe zalety: świat, humor, postacie

Przygody zielonoustej reporterki i jej wuja, humanoidalnego wieprza, to jeden z najoryginalniejszych pomysłów tamtych lat. Nie brakowało tu pięknej oprawy dźwiękowej, wyrazistej kreski i przede wszystkim futurystycznego świata, mającego w sobie zarówno coś z utopii, jak i dystopii.

Twórcy podeszli do opowiadanej przez siebie historii z ogromnym dystansem. Pod całkiem sporą warstwą humoru kryją się wprawdzie mniej optymistyczne odniesienia do problemów dotyczących społeczeństwa konsumpcyjnego i rozwoju technologicznego, ale zostały one przedstawione tak delikatnie, że w gruncie rzeczy można nie zwrócić na nie uwagi, ciesząc się zwariowaną (szczególnie pod koniec!) fabułą.

Na fakt, że gra się nie sprzedała, mogło wpłynąć kilka czynników. Pierwszy z nich to oczywiście słaba kampania reklamowa. Drugi to pojawiające się czasem bugi. Może nie było ich dużo, ale jeden z nich przez kilka lat (!) uniemożliwiał mi ukończenie zabawy. Podobne kłopoty mieli również inni gracze. Trzecim, najważniejszym, powodem mógł być jednak fakt, że choć twórca, odpowiedzialny również za serię Rayman, zrobił wszystko, by uczynić Beyond Good and Evil bodaj najbardziej oryginalną grą w historii studia, Ubisoft sam nie do końca wierzył w sukces tej marki. Żałować tego deweloperzy zaczęli dopiero po latach, kiedy w środowisku gra uchodziła już za kultową, a plany dotyczące powstania sequela wzbudziły ogromne zainteresowanie także wśród miłośników innych gatunków. Szkoda tylko, że „dwójka”, której premierę przekładano już tyle razy, wciąż wydaje się melodią odległej przyszłości.

  1. Więcej o grze Beyond Good and Evil
The Evil Within 2

The Evil Within 2

Beyond Good & Evil

Beyond Good & Evil

Original War

Original War

Bulletstorm

Bulletstorm

Call of Cthulhu: Mroczne Zakątki Świata

Call of Cthulhu: Mroczne Zakątki Świata

Psychonauts

Psychonauts

System Shock 2

System Shock 2

Planescape Torment

Planescape Torment

Tales from the Borderlands: A Telltale Games Series

Tales from the Borderlands: A Telltale Games Series

Shenmue I & II

Shenmue I & II

Quake Champions

Quake Champions

Okami

Okami

Grim Fandango (1998)

Grim Fandango (1998)

10 indyków, które sprzedały się lepiej niż wysokobudżetowe hity
10 indyków, które sprzedały się lepiej niż wysokobudżetowe hity

Nie zawsze to, co sprzedaje się najlepiej jest grą AAA. Zestawienie indyków, które osiągnęły ogromny sukces pokazuje, jak ważny jest pomysł i odrobina szczęścia, które przekładają się na wybuch popularności w Internecie.

Wielka klapa, świetny film – dobre dzieła, które zaliczyły finansowe wtopy
Wielka klapa, świetny film – dobre dzieła, które zaliczyły finansowe wtopy

Niektóre z kultowych, uwielbianych filmów wcale nie przyniosły twórcom sukcesu kasowego. Przedstawiamy dzieła, które – chociaż świetne – w kinach poległy finansowo, często ze stratami.