Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 maja 2022, 08:55

autor: Marek Jura

Najlepsze gry, które się nie sprzedały

To, że sukces artystyczny nie musi iść w parze z ekonomicznym, to żadna nowość. Czasem jednak aż trudno uwierzyć, że udane i popularne po dziś dzień tytuły były w pierwszych latach swego istnienia na rynku kompletnymi komercyjnymi klapami.

Spis treści

Niemal wszystkie gry z tej listy wciąż mają spore grono fanów, to żadne niszowe „indyczki” dopiero czekające na swoją kolej. Niemniej, mimo że każda z nich zyskała dużą rozpoznawalność, żadnej nie udało się rozbić banku. Co więcej, wyniki sprzedaży okazały się w ich przypadku tak złe, że produkcje te nieraz pociągnęły za sobą na dno tworzące je studia. A w jednym przypadku nawet... cały gatunek.

Beyond Good and Evil

  1. Premiera: 2003
  2. Gatunek: przygodowa gra akcji
  3. Największe zalety: świat, humor, postacie

Przygody zielonoustej reporterki i jej wuja, humanoidalnego wieprza, to jeden z najoryginalniejszych pomysłów tamtych lat. Nie brakowało tu pięknej oprawy dźwiękowej, wyrazistej kreski i przede wszystkim futurystycznego świata, mającego w sobie zarówno coś z utopii, jak i dystopii.

Twórcy podeszli do opowiadanej przez siebie historii z ogromnym dystansem. Pod całkiem sporą warstwą humoru kryją się wprawdzie mniej optymistyczne odniesienia do problemów dotyczących społeczeństwa konsumpcyjnego i rozwoju technologicznego, ale zostały one przedstawione tak delikatnie, że w gruncie rzeczy można nie zwrócić na nie uwagi, ciesząc się zwariowaną (szczególnie pod koniec!) fabułą.

Na fakt, że gra się nie sprzedała, mogło wpłynąć kilka czynników. Pierwszy z nich to oczywiście słaba kampania reklamowa. Drugi to pojawiające się czasem bugi. Może nie było ich dużo, ale jeden z nich przez kilka lat (!) uniemożliwiał mi ukończenie zabawy. Podobne kłopoty mieli również inni gracze. Trzecim, najważniejszym, powodem mógł być jednak fakt, że choć twórca, odpowiedzialny również za serię Rayman, zrobił wszystko, by uczynić Beyond Good and Evil bodaj najbardziej oryginalną grą w historii studia, Ubisoft sam nie do końca wierzył w sukces tej marki. Żałować tego deweloperzy zaczęli dopiero po latach, kiedy w środowisku gra uchodziła już za kultową, a plany dotyczące powstania sequela wzbudziły ogromne zainteresowanie także wśród miłośników innych gatunków. Szkoda tylko, że „dwójka”, której premierę przekładano już tyle razy, wciąż wydaje się melodią odległej przyszłości.

  1. Więcej o grze Beyond Good and Evil

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej

22 ciekawe promocje ze Steam Autumn Sale 2022
22 ciekawe promocje ze Steam Autumn Sale 2022

Za oknem szaro i ponuro, warto więc rozgrzać się przy dobrej grze. I tutaj z pomocą przybywa kolejna wyprzedaż na Steamie, dzięki której w przystępnej cenie nabędziecie wybrane tytuły. Pomogą Wam one przetrwać ten jesienny czas.

10 indyków, które sprzedały się lepiej niż wysokobudżetowe hity
10 indyków, które sprzedały się lepiej niż wysokobudżetowe hity

Nie zawsze to, co sprzedaje się najlepiej jest grą AAA. Zestawienie indyków, które osiągnęły ogromny sukces pokazuje, jak ważny jest pomysł i odrobina szczęścia, które przekładają się na wybuch popularności w Internecie.

Wielka klapa, świetny film – dobre dzieła, które zaliczyły finansowe wtopy
Wielka klapa, świetny film – dobre dzieła, które zaliczyły finansowe wtopy

Niektóre z kultowych, uwielbianych filmów wcale nie przyniosły twórcom sukcesu kasowego. Przedstawiamy dzieła, które – chociaż świetne – w kinach poległy finansowo, często ze stratami.