Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 16 lutego 2021, 15:31

Gry jak Dark Souls - nasz ranking od najłatwiejszej do najtrudniejszej

Seria Dark Souls wsławiła się wysokim poziomem trudności, uczącym pokory i cierpliwości. Inspirowane nią gry soulslike starają się również nie dawać taryfy ulgowej, czasem stanowiąc większe, a czasem mniejsze wyzwanie od dzieł FromSoftware.

Gdy zostałem poproszony o ułożenie zestawienia gier typu soulslike, jako kryterium przyjmując stopień trudności, zacząłem się poważnie zastanawiać, jak połączyć subiektywny wybór z obiektywnym podejściem do wybranych tytułów. Ostatecznie stanęło na tym, że nie ma to większego sensu. Uniwersalna zasada mówi, iż najtrudniejszą grą tego rodzaju okazuje się ta, która jest naszym pierwszym kontaktem z owym gatunkiem.

W moim wypadku było to oryginalne Demon’s Souls, co (uwaga, spoiler) ma odzwierciedlenie w jego wysokiej pozycji na poniższej liście. Została ona ułożona od najłatwiejszej w moim odczuciu produkcji do najtrudniejszej. Zdaję sobie sprawę, że każdy ma inne doświadczenia i w różny sposób ocenia gry, więc chętnie poznam Wasze propozycje i listy, którymi możecie podzielić się w komentarzach.

I jeszcze jedna uwaga – wybierając tytuły do tego zestawienia, świadomie pominęliśmy dwuwymiarowe produkcje (takie jak Blasphemous i Salt & Sanctuary), które ze względu na odmienną perspektywę jeszcze trudniej byłoby ocenić na tle bardziej tradycyjnych przedstawicieli gatunku.

Czym właściwie są gry typu soulslike?

Gatunek ten narodził się oficjalnie po spopularyzowaniu pierwszej odsłony serii Dark Souls, choć faktycznie jego początek wyznacza premiera Demon’s Souls. Będąc rodzajem RPG akcji, gry tego pokroju charakteryzują się trzecioosobową perspektywą i wysokim stopniem trudności, wyrażonym m.in. siłą przeciwników, którzy są w stanie zabić bohatera jednym ciosem. Do tego dochodzi brak opcji zapisu w dowolnym momencie, a utrata „waluty” pozwalającej na podnoszenie poziomu naszej postaci może być trwała i wymusza bardzo ostrożną zabawę.

14. Remnant: From the Ashes

Data premiery: 20 sierpnia 2019

Platformy: PC, PS4, XOne

Producent: Gunfire Games

Wydawca: Perfect World Entertainment

O Remnant: From the Ashes mówiło się swego czasu bardzo dużo, przedstawiając grę jako cichy hit, w którym typowe dla soulslike’ów miecze czy siekiery zastąpiono bronią palną. Skuszony tymi opiniami jakiś czas temu nadrobiłem zaległości i wyznam, że nie do końca podzielam pozytywne zdanie o dziele studia Gunfire Games.

Remnant: From the Ashes jest w moim odczuciu najłatwiejszą produkcją typu soulslike. Nastawienie na broń palną pozwala uniknąć wielu bezpośrednich pojedynków. Poza początkowymi trudnościami dość szybko stajemy się na tyle silni i wprawieni w boju, że produkcja ta nie sprawia żadnego problemu, gdy gramy solo, nie mówiąc już o kooperacji, która totalnie trywializuje jakiekolwiek wyzwanie.

  1. Więcej o grze Remnant: From the Ashes

13. Bloodborne

Data premiery: 24 marca 2015

Platforma: PS4

Producent: FromSoftware / Sony Japan Studios

Wydawca: Sony Interactive Entertainment

Cóż, gdyby to była lista najlepszych gier typu soulslike, Bloodborne wraz z dodatkiem The Old Hunter znalazłby się w pierwszej trójce. Mamy jednak do czynienia z najłatwiejszą w moim odczuciu produkcją FromSoftware, w główniej mierze z powodu nagradzania tu ofensywnego stylu walki oraz za sprawą licznych usprawnień technicznych, które pozwalają na mniej bolesne opanowanie mechaniki starć. Swoje robi także fakt, że tytuł ten jest mniej drewniany niż wcześniejsze odsłony Dark Souls.

Oczywiście niższy poziom trudności podstawki w opinii wielu nadrabia rozszerzenie The Old Hunters, choć ja z nim większych problemów nie miałem, podobnie jak z Lochami Kielichów, pełniącymi funkcję niejako dodatkowej zawartości wewnątrz gry. Inspiracja losowo generowanymi lokacjami i gatunkiem dungeon crawlerów wprowadziła nieco świeżości i podzieliła fandom, kłócący się od premiery o poziom trudności. Dla mnie Lochy były łatwe, tak jak i cała gra.

  1. Więcej o grze Bloodborne
TWOIM ZDANIEM

To jakim kontrolerem wolisz przechodzić Soulsy?

51,1%
Klasycznie - padem
31,5%
Ekstremalnie - myszką i klawiaturą
8,8%
Nieortodoksyjnie - gitarą do Guitar Hero
8,6%
Oryginalnie - mikrofonem
Zobacz inne ankiety
Bloodborne

Bloodborne

Dark Souls III

Dark Souls III

Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

NiOh 2 Remastered: Edycja kompletna

NiOh 2 Remastered: Edycja kompletna

Dark Souls: Remastered

Dark Souls: Remastered

The Surge 2

The Surge 2

Dark Souls II: Scholar of the First Sin

Dark Souls II: Scholar of the First Sin

Lords of the Fallen (2017)

Lords of the Fallen (2017)

Wierność ponad wszystko - wywiad z twórcami remake’u Demon’s Souls
Wierność ponad wszystko - wywiad z twórcami remake’u Demon’s Souls

Remaki gier, które zdefiniowały poprzednie generacje konsol, to zawsze ryzykowne przedsięwzięcie. Dlatego Gavin Moore, jeden z deweloperów nowej wersji Demon’s Souls, mówi wyraźnie: nie będziemy niepotrzebnie mieszać.

Czy Sekiro było za trudne? Sprawdziliśmy to
Czy Sekiro było za trudne? Sprawdziliśmy to

Od chwili swego debiutu, Sekiro: Shadows Die Twice wywołuje tyleż zachwytów, co frustracji. Część graczy uważa je przy tym za najtrudniejszą grę From Software, podczas gdy inni sądzą, że jest ona łatwiejsza od poprzedniczek. Sprawdziliśmy, kto ma rację.