Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 lipca 2020, 14:46

autor: Przemysław Zamęcki

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Świetne pomysły sprzed lat, których brakuje w nowych grach

Zmiany, zmiany, zmiany... Nowe mechaniki w grach wideo rodzą się i umierają chwilę później. Niektóre zostają zapomniane, a jeszcze inne wracają do łask po latach nieobecności. Przyjrzyjmy się kilku z nich, odbywając nostalgiczną podróż w minione czasy.

Punkty akcji

Gry taktyczne ostatnio wracają do łask, ale punkty akcji trafiły na śmietnik historii. - Tak się kiedyś grało - zapomniane mechaniki, za którymi tęsknimy - dokument - 2020-07-28
Gry taktyczne ostatnio wracają do łask, ale punkty akcji trafiły na śmietnik historii.

Punkty akcji to podstawa taktycznej rozgrywki. Przynajmniej kiedyś, kiedy na naszych komputerach królowały takie gry jak Laser Squad czy UFO: Enemy Unknown z 1994 roku – obie stworzone przez ekipę Juliana Gollopa (X-COM: Terror from the Deep nie był przygotowywany pod okiem tego twórcy) – a nawet Fallouty (choć w tym przypadku również te współczesne, autorstwa Bethesdy) i liczne turówki na licencji Warhammera. Wszystkie one wykorzystywały abstrakcyjne punkty akcji, które pozwalały na wykonanie wielu różnych czynności, takich jak ruch, strzał, użycie przedmiotu czy przeładowanie broni. Zazwyczaj w dowolnej kolejności, zależnej tylko od widzimisię gracza. Czy taka mechanika posiadała jakieś wady? Z całą pewnością. Ale czy na tyle duże, by dzisiejsze tuzy taktycznej zabawy zupełnie ją odrzuciły, proponując nowe pomysły? Najwidoczniej coś jest na rzeczy.

Zostało jeszcze 44% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie
TWOIM ZDANIEM

Czy Original War to najlepszy RTS w historii?

StarCraft, Age of Empires i Company of Heroes są prawie tak samo dobre.
79,3%
Absolutnie!
16,2%
Tak!
2,7%
Zdecydowanie!
1,8%
Zobacz inne ankiety
L.A. Noire

L.A. Noire

Twierdza

Twierdza

Original War

Original War

Black & White

Black & White

Portal

Portal

Wolfenstein 3D

Wolfenstein 3D

Majesty: Symulator królestwa fantasy

Majesty: Symulator królestwa fantasy

Throne of Darkness

Throne of Darkness

95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy
95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy

Tak, kochamy gry, ale są takie chwile, gdy jedyną sensowną reakcją jest... wyrzucenie klawiatury przez okno. Niektóre mechaniki zaszły graczom mocno za skórę i dzisiaj piszemy właśnie o nich.

Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier
Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier

Jak twórcy wykorzystują śmierć w mechanice i w fabule gier? Czy traktują ten temat po macoszemu czy w sposób całkowicie dojrzały?