Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 grudnia 2019, 11:30

Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei

Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.

Spis treści

Metal Gear i Metal Gear 2: Solid Snake

  1. Twórcy: Konami
  2. Rok wydania: 1987 i 1990

Coach Hubert radzi: myślcie nieszablonowo. Yoda by się ze mną zgodził, ale za pomocą jeszcze gorszej składni. Nieszablonowo myślał bowiem Hideo Kojima, gdy zajął się tworzeniem Metal Gearów. Może dlatego, że nie był programistą, tylko kimś, kogo dziś określa się mianem reżysera. Z filmowym i literackim zacięciem. Kiedy dowiedział się, że komputer MSX2 radzi sobie tylko z dwoma przeciwnikami na ekranie naraz, nie więcej – zmienił koncepcję. Zainspirowany Wielką ucieczką postanowił zrobić ze strzelanki skradankę.

Ach, Metal Gear. Początek serii, która potrząsnęła branżą, wzbiła się na wyżyny, by skończyć jako osierocony przez Kojimę – z winy Konami – tani survival… Ale wtedy, na starcie, przyszłość rysowała się w jasnych barwach. To była prosta historia rodem z kina akcji lat 80., w której jako Solid Snake przenikamy do wrażej bazy Outer Heaven i dokonujemy dywersji. Część druga już wyraźniej pokazuje inspiracje anime i snuje bardziej dramatyczną opowieść, ale to wciąż historia o malowanych żołnierzykach z robotą do wykonania.

To, że na Metal Gearach (i Snatcherach) Kojima ćwiczył zdolności narracyjne, to jedno. Ale wraz z zespołem rozwinął też gatunek skradanek, tak jak Diablo zdefiniowało hack’n’slashe. Pojawiły się na przykład zróżnicowane poziomy zaniepokojenia przeciwników, cicha broń do eliminowania wrogów. Strażnicy zyskali też słuch – musieliśmy poruszać się bardzo ostrożnie, żeby np. nie zbudzić psów. Metal Gear 2: Solid Snake dodało radar, możliwość kucania (a więc krycia się za niższymi przeszkodami) i czasowe stany zaalarmowania (przeciwnicy po kilkudziesięciu sekundach się uspokajali).

  1. Więcej o grze Metal Gear
  2. Więcej o grze Metal Gear 2: Solid Snake

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która seria skradanek jest najlepsza?

Hitman
23,5%
Thief
15,2%
Dishonored
21,3%
MGS
9,9%
Splinter Cell
24,5%
Sniper Elite
2,2%
Inna
3,6%
Zobacz inne ankiety
10 najbardziej pamiętnych etapów skradankowych - wszędzie dobrze, ale w cieniu najlepiej
10 najbardziej pamiętnych etapów skradankowych - wszędzie dobrze, ale w cieniu najlepiej

Skradanki to bardzo specyficzny gatunek, który najbardziej utalentowanym deweloperom stwarza naprawdę spore pole do popisu. Przyglądamy się tym etapom, które oprócz zmuszania nas do siedzenia cicho i poruszania się w żółwim tempie zachwycały pomysłowością

Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl
Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl

Nasi redaktorzy wybrali najlepsze skradanki w historii i zebrali je w formie rankingu. Kto najlepiej radzi sobie z unikaniem przeciwników?