Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 grudnia 2019, 11:30

Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei

Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.

Spis treści

Hitman: Codename 47

  1. Twórcy: IO Interactive
  2. Rok wydania: 2000

Łysy z IO Interactive budował swoją pozycję powoli, ale systematycznie. Z wielkim skupieniem, konsekwencją. Niczym John Wick. Początki miał wprawdzie pełne potknięć, ale to właśnie one wniosły sporo świeżości do gatunku i ukształtowały specyficzną niszę wśród skradanek, którą Agent 47 okupuje wygodnie i rządzi w niej niepodzielnie.

Pierwsza część nie była doskonała. Kulała grafika, strona techniczna i nie do końca przemyślane sterowanie. Wiele idei było tu jednak świeżych. Łysy miał w sobie coś z Jasona Bourne’a, a przy tym stała za nim dużo bardziej tragiczna historia narzędzia, które próbuje wydostać się na wolność. IO Interactive uzbroiło tę grę w spore pokłady dobrze rozplanowanego campu – krwawe morderstwa dokonywane na bandytach szły tu w parze z przesadną elegancją i podniosłą muzyką klasyczną.

I to właśnie Hitmanowi zawdzięczamy system przebrań, dzięki którym możemy wtopić się w tło i poruszać pomiędzy wrogami jako kelner czy hydraulik. Zabieg ten otwierał nowe możliwości taktyczne, pozwalał graczom na kreatywne rozwiązywanie problemów, a przy tym stwarzał spore pole do popisu dla specyficznego humoru twórców.

ZABAWA W CHOWANEGO I PRZEBIERANKI

Jeszcze przed Hitmanem przebieranie się było możliwe w grze Commandos: Behind Enemy Lines. Jedna z kilku postaci w tej izometrycznej skradance potrafiła ukraść niemiecki mundur i dzięki temu chodzić swobodnie pomiędzy żołnierzami Wehrmachtu. Tam jednak był to element znacznie mniej ważny niż w Hitmanie.

  1. Więcej o grze Hitman: Codename 47

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która seria skradanek jest najlepsza?

Hitman
23,5%
Thief
15,2%
Dishonored
21,3%
MGS
9,9%
Splinter Cell
24,5%
Sniper Elite
2,2%
Inna
3,6%
Zobacz inne ankiety
10 najbardziej pamiętnych etapów skradankowych - wszędzie dobrze, ale w cieniu najlepiej
10 najbardziej pamiętnych etapów skradankowych - wszędzie dobrze, ale w cieniu najlepiej

Skradanki to bardzo specyficzny gatunek, który najbardziej utalentowanym deweloperom stwarza naprawdę spore pole do popisu. Przyglądamy się tym etapom, które oprócz zmuszania nas do siedzenia cicho i poruszania się w żółwim tempie zachwycały pomysłowością

Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl
Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl

Nasi redaktorzy wybrali najlepsze skradanki w historii i zebrali je w formie rankingu. Kto najlepiej radzi sobie z unikaniem przeciwników?