Deus Ex. Skradanki, które zdefiniowały gatunek

Hubert Sosnowski

Deus Ex

  1. Twórcy: Ion Storm
  2. Rok wydania: 2000

Pionierzy mają ciężko. Robią coś, na co inni wcześniej się nie odważyli. I tacy odkrywcy potrafią się potknąć, popełniać błędy, czegoś nie dociągnąć, ale ostatecznie – suma ich dokonań przyćmiewa wpadki. Tak było z Deus Ex ekipy Warrena Spectora (ojciec System Shocka, przypominam). Postanowił on ożenić FPS-a z pełnokrwistym RPG i skradanką.

Nikt wcześniej nie mieszał tych gatunków w takim stężeniu. Przez kolejne misje prowadziła nas świetna, mroczna i wielowątkowa historia, podczas której dokonywaliśmy ciężkich wyborów moralnych, zanim Mass Effect, Wiedźmin czy Dragon Age stały się modne. Każdą misję można było wykonać na wiele sposobów – jako haker, komandos lub duch, który nie zostawia śladów po swoich działaniach. Rozwijaliśmy bohatera, prowadziliśmy rozmowy, przemykaliśmy po cichu, a przy tym mogliśmy ostatecznie wszystkich wystrzelać.

Pewnie, strzelanie nie należało do najlepiej zrealizowanych, parę innych elementów też kulało, ale jako całość – wyjątkowa hybryda, której nikt wcześniej nie stworzył – Deus Ex wbijało w ziemię. A przemyślenia, które zostawiło wtedy w głowach graczy, u niektórych orbitują do dziś. To ważna gra, bo pokazała, że elementy skradanki można dodać do innego gatunku dla lepszego efektu. Sami pomyślcie, jak często dziś da się skradać się w grach, które skradankami wcale nie są.

  1. Więcej o grze Deus Ex
Assassin's Creed

Assassin's Creed: Wersja Reżyserska

Assassin's Creed

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 13 listopada 2007

Informacje o Grze
7.4

GRYOnline

7.8

Gracze

8.1

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

67

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Która seria skradanek jest najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl