Metal Gear Solid. Skradanki, które zdefiniowały gatunek

Hubert Sosnowski

Metal Gear Solid

  1. Twórcy: Konami
  2. Rok wydania: 1999

Marsz Kojimy po rząd dusz nabrał tempa właśnie przy okazji Metal Gear Solid. Wszystko w tej grze krzyczało: nie znaliście potęgi PlayStation! To jeden z tych gigantów, który do spółki z serią Legacy of Kain udowadniał, jak filmowym i narracyjnym przeżyciem mogą być gry. Jak bardzo potrafimy przejmować się losami bohaterów. Oraz jak długo zastanawiać, co Kojima miał na myśli.

Wizerunek Kojimy jako szalonego wizjonera narodził się właśnie wtedy. W historii Solid Snake’a nie trafiały się już tylko pojedyncze akcenty anime. To już był japoński odjazd pełną gębą. Z Psychomantisem, którego dało się pokonać tylko poprzez przełączenie pada do drugiego gniazda. Z egzystencjalnymi rozważaniami o losie żołnierza i znaczeniu dziedzictwa. Ze szpiegiem rewolwerowcem. Z bratem klonem. Z cyborgiem ninja, który... Może tyle wystarczy.

Pierwsza trójwymiarowa odsłona serii zawojowała rynek, podbiła serca graczy i odpaliła najdziwniejszą telenowelę w historii gier AAA. A jakby tego było mało – Metal Gear Solid stanowiło kolejne ogniwo ewolucji skradanek. Bardzo istotne. To tutaj po raz pierwszy zastosowano kamuflaże, w których mogliśmy się przemieszczać (ach, kartonowe pudło...). Przeciwnicy byli czujni jak nigdy, zaalarmowani przechodzili najpierw w tryb gotowości bojowej, ale jeśli uciekliśmy, jeszcze przez długie sekundy zachowywali ostrożność. A tych, których zdjęliśmy lub ogłuszyliśmy – musieliśmy schować w kącie, żeby koledzy ich nie znaleźli.

  1. Więcej o grze Metal Gear Solid
Assassin's Creed

Assassin's Creed: Wersja Reżyserska

Assassin's Creed

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 13 listopada 2007

Informacje o Grze
7.4

GRYOnline

7.8

Gracze

8.1

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

67

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Która seria skradanek jest najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl