Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 grudnia 2019, 11:30

Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei

Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.

Spis treści

Assassin’s Creed

  1. Twórcy: Ubisoft Montreal
  2. Rok wydania: 2007

Pierwsze Assassin’s Creed wyglądało jak demo technologiczne. Nie wszystko jeszcze działało. Pod koniec rozgrywki wiało nudą, fabuła była taka... no... jakaś była, niczego nie urywała. Zadania się powtarzały. Ale jako prototyp wnosiło sporo do gatunku.

Rozgrywka stała w rozkroku między siekanką action-adventure a skradanką. Jeśli ilość przeciwników na to pozwalała – robiliśmy z nimi porządek, a jeśli nie, kryliśmy się w tłumie lub zmykaliśmy po dachach. Ach, dachy! Dachy i średniowieczny parkour. Biegaliśmy rączo jak łania, skakaliśmy z wysokości, by umknąć strażom i zniknąć niepostrzeżenie. Wtedy, w dniu premiery, to wszystko imponowało jak cholera. Co więcej, akcja gry toczyła się w otwartym świecie, wielkim mieście z efektowną architekturą. To tutaj, niczym na poligonie, rozkwitła na dobre koncepcja skradanki w piaskownicy.

Mechanika wmieszania się w tłum i ucieczki poprzez bieganie tak długo, aż zgubimy ogon, też dodawała grze klimatu i świeżości. A jeśli coś nie działało w części pierwszej – to już Assassin’s Creed II było grą kompletną, wciągającą i potężną na tyle, że zaowocowało całą serią, ze wzlotami i upadkami, ale wciąż niezwykle popularną. Bo Assassin’s Creed wrzuciło skradanki w otwarty świat na długo, nim odważył się na to np. Hideo Kojima w Metal Gear Solid 5 (ponoć miał już takie plany przy Metal Gear Solid 3, ale nic z tego nie wyszło).

  1. Więcej o grze Assassin’s Creed

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która seria skradanek jest najlepsza?

Hitman
23,5%
Thief
15,2%
Dishonored
21,3%
MGS
9,9%
Splinter Cell
24,5%
Sniper Elite
2,2%
Inna
3,6%
Zobacz inne ankiety
10 najbardziej pamiętnych etapów skradankowych - wszędzie dobrze, ale w cieniu najlepiej
10 najbardziej pamiętnych etapów skradankowych - wszędzie dobrze, ale w cieniu najlepiej

Skradanki to bardzo specyficzny gatunek, który najbardziej utalentowanym deweloperom stwarza naprawdę spore pole do popisu. Przyglądamy się tym etapom, które oprócz zmuszania nas do siedzenia cicho i poruszania się w żółwim tempie zachwycały pomysłowością

Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl
Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl

Nasi redaktorzy wybrali najlepsze skradanki w historii i zebrali je w formie rankingu. Kto najlepiej radzi sobie z unikaniem przeciwników?