Thief: The Dark Project. Skradanki, które zdefiniowały gatunek

Hubert Sosnowski

Thief: The Dark Project

  1. Twórcy: Looking Glass Studios
  2. Rok wydania: 1998

Oj, Garrett, Garrett, gdzież Ty się podziewasz? Wielu graczy o Tobie już nie pamięta. Mają Sama Fishera (o którym też już zapominamy), Ezzia i jego następców (również noszą kaptury), Jensena i największego konkurenta – Corvo. Kiedy ostatnio Cię widzieli, byłeś jakiś taki niewyraźny. A przecież nie tak to wszystko na początku wyglądało. Pierwsze trzy części to znakomite i bardzo trudne skradanki pierwszoosobowe (w „trójce” dodano też kamerę zza pleców).

Zanim wszystkie te sławy zepchnęły Cię z piedestału, rządziłeś wszędzie tam, gdzie panowała ciemność. Byłeś nieuchwytny. Przemierzałeś uliczki mrocznego, gotyckiego i jednocześnie steampunkowego miasta, gdzie biednych miażdżyły wielkie organizacje, a w zaułkach i ruinach czaiły się potworności zrodzone z mocy, jak i stworzone ręką człowieka. Ciężko je było odróżnić. W tym świecie taki typ spod ciemnej gwiazdy jak Ty jawił się jak cholerny promyczek nadziei. Pewnie, rabowałeś biednych i zostawiałeś sobie, ale czasem Twoje działania coś zmieniały.

Przede wszystkim – gatunek. W swoim czasie byłeś jednym z najodważniejszych. Poruszałeś się w nietypowym settingu. Jako pierwszy wykorzystywałeś cień i światło tak efektywnie – i to Ty pokazałeś, że trzeba uważać na każdą pierdółkę, która może wywołać hałas i ściągnąć strażników. Szkoda, że po tym ostatnim skoku przepadłeś bez wieści, a Eidos odciął Cię od funduszy. Liczę, że kiedyś jednak wrócisz. Że pokażesz, jak pozostać nieuchwytnym duchem. Do zobaczenia, Garrett. Do zobaczenia pośród cieni.

CZĘŚĆ PIĄTA, KTÓREJ NIE BYŁO

Reboot Thiefa z 2014 roku okazał się niewypałem. To znaczy – oferował świetne mechaniki skradania, klimat, grafikę i gameplay, ale grę położyła słaba historia i strona techniczna. Recenzje nie były zachwycające, sprzedaż tym bardziej. Kiedy w 2017 pojawiły się plotki, że mimo to Thief V powstaje – David Anfossi, szef Eidos Montreal, skomentował to następująco: „Najwyraźniej tworzymy Thiefa V. Mamy już tytuł... Brakuje tylko zespołu i budżetu. Zapomnijcie”.

  1. Więcej o grze Thief: The Dark Project
Assassin's Creed

Assassin's Creed: Wersja Reżyserska

Assassin's Creed

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 13 listopada 2007

Informacje o Grze
7.4

GRYOnline

7.8

Gracze

8.1

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

67

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Która seria skradanek jest najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl