Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS2
Okładka Deus Ex (PC)

Deus Ex

Utrzymane w stylistyce cyberpunk pierwszoosobowe RPG akcji, opracowane przez studio Ion Storm pod wodzą legendy branży Warrena Spectora – współautora tak kultowych marek, jak Ultima czy Wing Commander.

RPG | FPP | cyberpunk | skradanki | RPG akcji

Okładka Deus Ex (PC)

data premiery gry:

22cze2000

PC

25mar2002

PS2

Deus Ex to utrzymana w stylistyce cyberpunk fabularna gra akcji, łącząca elementy strzelaniny FPP, skradanki oraz RPG-a. Tytuł został opracowany przez studio Ion Storm Austin, czyli oddział firmy założonej w 1997 roku przez legendarnego Johna Romero, a jego głównym projektantem był Warren Spector – współtwórca tak znanych serii jak Ultima oraz Wing Commander. Produkcja ukazała się w 2000 roku na komputerach PC oraz Mac, choć pierwsza koncepcja gry opublikowana została przez Spectora już niemal sześć lat wcześniej, tuż po wydaniu słynnego System Shocka. W 2002 roku gra doczekała się także konwersji na konsole PlayStation 2 pod nieco zmienioną nazwą Deus Ex: The Conspiracy.

Fabuła

Fabuła Deus Ex osadzona jest w roku 2052, w dystopijnym świecie przyszłości, nękanym przez tajemniczą zarazę zwaną Szarą Śmiercią. W obliczu krachu ekonomicznego, upadku moralności oraz szerzącej się korupcji i terroru, nie brak głosów wieszczących rychły koniec świata. Podczas zabawy wcielamy się w walczącego z terroryzmem agenta JC Dentona, który wpada na trop tajemniczego spisku, mającego na celu przejęcie kontroli nad światem. Z czasem odkrywa on, że nic nie jest już takie, jakim się wydawało, a w jego głowie mnożą się pytania i wątpliwości. Nie mogąc ufać nikomu, ani liczyć na pomoc dawnych przyjaciół, w swej misji Denton zdany jest wyłącznie na siebie, a od jego poczynań zależeć mogą losy całej ludzkości.

Mechanika

Deus Ex odznacza się nieliniową akcją, której rozwój kształtowany jest przez decyzje podejmowane przez gracza. W toku rozgrywki przemierzamy rozległy świat, na który złożyły się głównie odwzorowane na podstawie zdjęć lotniczych tereny Nowego Jorku i Paryża (choć przenosimy się także do Hong Kongu). Całość ukazana została z perspektywy pierwszoosobowej i łączy elementy gry fabularnej, strzelaniny oraz skradanki. Podczas zabawy zajmujemy się więc eksploracją, wykonywaniem rozmaitych zadań i prowadzeniem rozmów z postaciami niezależnymi, choć nie zabrakło też sekwencji, w ktorej trzeba pozostać niezauważonym lub otwarcie stawić czoła przeciwnikom.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje wysoka interaktywność otaczającego nas świata. Większość znalezionych przedmiotów codziennego użytku możemy wykorzystać na szereg różnych sposobów (np. celem odwrócenia uwagi strażnika). Napotykane postaci odznaczają się zaś własną sztuczną inteligencją i potrafią w różny, często nieprzewidywalny sposób reagować na wszelkie poczynania gracza. Wzorem klasycznych gier RPG, w Deus Ex zaimplementowano też rozbudowany system rozwoju bohatera. Wraz z postępami rozgrywki i zdobywaniem kolejnych punktów umiejętności możemy więc wyposażyć Dentona w 9 (z 18 dostępnych) mikrowszczepów, pozwalających np. otwieranie elektronicznych zamków, włamywanie się do komputerów, przyspieszone gojenie ran czy biegłość w posługiwaniu się różnymi rodzajami broni. Tę ostatnią możemy również modyfikować, instalując w niej celowniki, tłumiki oraz rozmaite modyfikatory zasięgu czy odrzutu.

W zależności od decyzji podjętych przez gracza w toku rozgrywki, Deus Ex przewiduje trzy alternatywne zakończenia.

Tryby gry

Ze względu na specyfikę rozgrywki, Deus Ex to gra przeznaczona wyłącznie dla jednego gracza. W odpowiedzi na sugestie fanów, w kolejnych aktualizacjach gry deweloperzy ze studia Ion Storm zaimplementowali także tryb multiplayer. Wraz z nim otrzymujemy możliwość zabawy w trzech trybach rozgrywki: Deathmatch, Team Deathmatch oraz Basic Deathmatch, a rywalizacja może toczyć się na pięciu zaczerpniętych z trybu single player mapach (choć dzięki udostępnionemu w patchu SDK istnieje też możliwość projektowania własnych). Opcja ta zarezerwowana została jednak wyłącznie dla posiadaczy wersji pecetowej.

Kwestie techniczne

Pod względem technicznym wydany na platformie PC i PS2 Deus Ex wykorzystuje potencjał zmodyfikowanego silnika Unreal Engine, stworzonego na potrzeby kultowej produkcji firmy Epic Games z 1998 roku. W grze studia Ion Storm dopracowano zaś przede wszystkim efekty świetlne oraz fizykę przedmiotów.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 CD

Ocena gry 8,6 / 10 na podstawie 3938 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 139 PLN

Klasyfikacja PEGI Deus Ex

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze pojawiają się nawiązania do narkotyków lub jest pokazane zażywanie narkotyków. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Deus Ex

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 300 MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Deus Ex - recenzja gry

Recenzja 18 grudnia 2000, 15:11

Zaniepokojona faktem przechwytywania przez terrorystów zbyt dużych ilości szczepionki, Organizacja Narodów Zjednoczonych tworzy UNATCO, czyli United Nations Anti-Terrorist Coalition. Jak sama nazwa wskazuje, organizacja ta, mająca siedzibę pod Statuą Wolności, miała za zadanie zwalczanie wszystkich odmian przestępczości, ze szczególnym ukierunkowaniem na walkę z NSF.

PC
PS2