Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePC
Okładka System Shock (1994) (PC)
OkładkaSystem Shock (1994) (PC)

System Shock (1994) PC

Utrzymana w stylistyce cyberpunkowej przygodowa gra akcji w konwencji FPP, za której powstanie odpowiada studio Looking Glass Technologies pod wodzą weterana branży, Paula Neuratha.

Przygodowe | FPP | cyberpunk | science fiction | elementy RPG | przygodowe gry akcji | immersive sim

Kolekcja gier
Obserwuj grę

System Shock (1994) Premiera PC

21maja1994

producent: Looking Glass Studios wydawca: Origin Systems

Polskie napisyPolskie napisyAngielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Gry podobne do System Shock (1994)

Doom (1993)

Quake (1996)

Teorie Spisku

System Shock to niezwykle rozbudowana gra przygodowo-zręcznościowa, która pozwoli Ci wcielić się w rolę hackera, poddanego przymusowej hospitalizacji związanej ze wszczepieniem specjalnego implantu do układu nerwowego. Gdy po sześciu miesiącach nasz bohater budzi się z pooperacyjnej śpiączki, okazuje się, iż stacja Citadel, gdzie przyszło mu spędzić ostatnie pół roku, została całkowicie opanowana przez inteligentny komputer o nazwie Shodan. Potykając się o ciała zamordowanych naukowców, wypowiadasz wojnę elektronicznemu przeciwnikowi i zamierzasz pozbyć się go raz na zawsze.

W momencie premiery System Shock był reklamowany jako konkurencja dla Dooma, ale nie było to określenie zbyt szczęśliwe. Owszem, zarówno tutaj jak i w kultowej strzelaninie rodem z id Software obserwujemy świat z perspektywy pierwszej osoby oraz anihilujemy przeciwników za pomocą imponującego zestawu broni, ale na tym podobieństwa się kończą. System Shock zawiera bowiem mnóstwo elementów charakterystycznych dla przygodówek. Rozwiązywanie zagadek oraz odnajdywanie kodów pozwalających odblokować przejścia do kolejnych części stacji ma tak samo istotne znaczenie, jak skuteczna walka. Przed rozpoczęciem zmagań, gracz może zresztą dowolnie wpłynąć na stopień trudności obu elementów, czyniąc z System Shock produkcję bardziej zręcznościową lub przygodową.

W porównaniu z Doomem, graczowi oddano do dyspozycji imponujący arsenał ruchów. Można swobodnie patrzeć w górę i w dół, kucać, wychylać się zza węgła oraz robić inne rzeczy, o których w klasycznej strzelaninie rodem z id Software można było tylko pomarzyć. Niezwykle istotnym elementem gry jest także wejście do sieci za pomocą rozlokowanych tu i ówdzie terminali. Poruszanie się w wirtualnej rzeczywistości jest tak samo ważne dla rozwoju wydarzeń, jak bieganie po korytarzach stacji Citadel.

Oprawa graficzna stoi na wysokim poziomie, chociaż nadal mamy tu do czynienia z pseudo-trójwymiarowym środowiskiem oraz obiektami wykonanymi za pomocą sprite’ów. Opublikowana później przez firmę Origin wersja gry pozwala uruchomić System Shock w trybie wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu wszystkie elementy wizualne zyskują na jakości.

Tryb gry: single player  

Ocena użytkowników: 9 / 10 na podstawie 1136 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe System Shock (1994): 16+