Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePC
Okładka System Shock (1994) (PC)

System Shock (1994) PC

Utrzymana w stylistyce cyberpunkowej przygodowa gra akcji w konwencji FPP, za której powstanie odpowiada studio Looking Glass Technologies pod wodzą weterana branży, Paula Neuratha.

Przygodowe | FPP | cyberpunk | science fiction | przygodowe gry akcji

PC Windows
Okładka System Shock (1994) (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

21maja1994

System Shock to niezwykle rozbudowana gra przygodowo-zręcznościowa, która pozwoli Ci wcielić się w rolę hackera, poddanego przymusowej hospitalizacji związanej ze wszczepieniem specjalnego implantu do układu nerwowego. Gdy po sześciu miesiącach nasz bohater budzi się z pooperacyjnej śpiączki, okazuje się, iż stacja Citadel, gdzie przyszło mu spędzić ostatnie pół roku, została całkowicie opanowana przez inteligentny komputer o nazwie Shodan. Potykając się o ciała zamordowanych naukowców, wypowiadasz wojnę elektronicznemu przeciwnikowi i zamierzasz pozbyć się go raz na zawsze.

W momencie premiery System Shock był reklamowany jako konkurencja dla Dooma, ale nie było to określenie zbyt szczęśliwe. Owszem, zarówno tutaj jak i w kultowej strzelaninie rodem z id Software obserwujemy świat z perspektywy pierwszej osoby oraz anihilujemy przeciwników za pomocą imponującego zestawu broni, ale na tym podobieństwa się kończą. System Shock zawiera bowiem mnóstwo elementów charakterystycznych dla przygodówek. Rozwiązywanie zagadek oraz odnajdywanie kodów pozwalających odblokować przejścia do kolejnych części stacji ma tak samo istotne znaczenie, jak skuteczna walka. Przed rozpoczęciem zmagań, gracz może zresztą dowolnie wpłynąć na stopień trudności obu elementów, czyniąc z System Shock produkcję bardziej zręcznościową lub przygodową.

W porównaniu z Doomem, graczowi oddano do dyspozycji imponujący arsenał ruchów. Można swobodnie patrzeć w górę i w dół, kucać, wychylać się zza węgła oraz robić inne rzeczy, o których w klasycznej strzelaninie rodem z id Software można było tylko pomarzyć. Niezwykle istotnym elementem gry jest także wejście do sieci za pomocą rozlokowanych tu i ówdzie terminali. Poruszanie się w wirtualnej rzeczywistości jest tak samo ważne dla rozwoju wydarzeń, jak bieganie po korytarzach stacji Citadel.

Oprawa graficzna stoi na wysokim poziomie, chociaż nadal mamy tu do czynienia z pseudo-trójwymiarowym środowiskiem oraz obiektami wykonanymi za pomocą sprite’ów. Opublikowana później przez firmę Origin wersja gry pozwala uruchomić System Shock w trybie wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu wszystkie elementy wizualne zyskują na jakości.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 9.0 / 10 na podstawie 1017 ocen czytelników.

Gry podobne do System Shock (1994)

Wymagania wiekowe System Shock (1994)

16+

Remake pierwszego System Shock zapowiedziany, System Shock 3 w planach
Remake pierwszego System Shock zapowiedziany, System Shock 3 w planach

wiadomość12 listopada 2015

Studio Night Dive zapowiedziało wydanie w pełni odświeżonego System Shocka na PC oraz konsole. Stephen Kick zdradził również, że w planach jest stworzenie trzeciej odsłony serii.

Wieści ze świata (System Shock, Armored Warfare, Battleborn, Van Helsing: Final Cut, Until Dawn) 23/9/2015
Wieści ze świata (System Shock, Armored Warfare, Battleborn, Van Helsing: Final Cut, Until Dawn) 23/9/2015

wiadomość23 września 2015

Dziś piszemy m.in. o wypuszczeniu gry System Shock na GOG.com, publicznych testach Armored Warfare, opóźnieniu premiery The Incredible Adventures of Van Helsing: Final Cut, zapisach do testów Battleborn oraz ciekawostkach dotyczących scenariusza Until Dawn. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

System Shock 2 trafi na GOG.com i Steam
System Shock 2 trafi na GOG.com i Steam

wiadomość11 lutego 2013

System Shock 2 (a nie wykluczone, że i pierwsza część) wkrótce stanie się dostępna na platformach dystrybucji cyfrowej GOG.com i Steam. Z pewnością znacznie ułatwi to życie wszystkim, którzy chcieliby przypomnieć sobie, jak się grało w ubiegłym wieku.

Po drugiej stronie lustra, część pierwsza. Ultima Underworld, System Shock, Thief - historia firmy Looking Glass Studios.
Po drugiej stronie lustra, część pierwsza. Ultima Underworld, System Shock, Thief - historia firmy Looking Glass Studios.

wiadomość29 września 2011

Historia Looking Glass Studios to interesujące pasmo wzlotów, upadków oraz wizjonerstwa lekko wyprzedzającego swoją epokę. Underworld, Thief oraz Shock to serie i tytuły, bez których obecna branża nie byłaby taka sama. Bowiem rozwiązania, które stworzyli, pomimo że nie weszły na stałe do gier głównego nurtu to mocno zmieniły oblicze rynku, nawet wśród nieświadomych tego graczy nowego pokolenia.

Co ujawnią twórcy BioShocka?
Co ujawnią twórcy BioShocka?

wiadomość11 sierpnia 2010

Trzeci System Shock? Trzeci BioShock? Piąty SWAT? A może zupełnie nowy produkt? Czym jest tajemniczy Project Icarus? Nad jaką grą pracuje obecnie Ken Levine i dowodzone przez niego studio Irrational Games?