
Data wydania: 21 maja 1994
Utrzymana w stylistyce cyberpunkowej przygodowa gra akcji w konwencji FPP, za której powstanie odpowiada studio Looking Glass Technologies pod wodzą weterana branży, Paula Neuratha. Podczas rozgrywki wcielamy się w postać doświadczonego hakera poddanego przymusowej hospitalizacji, połączonej z wszczepieniem do układu nerwowego specjalnego implantu.
Gracze
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
Producent: Looking Glass Studios
Wydawca: Origin Systems
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
System Shock to niezwykle rozbudowana gra przygodowo-zręcznościowa, która pozwoli Ci wcielić się w rolę hackera, poddanego przymusowej hospitalizacji związanej ze wszczepieniem specjalnego implantu do układu nerwowego. Gdy po sześciu miesiącach nasz bohater budzi się z pooperacyjnej śpiączki, okazuje się, iż stacja Citadel, gdzie przyszło mu spędzić ostatnie pół roku, została całkowicie opanowana przez inteligentny komputer o nazwie Shodan. Potykając się o ciała zamordowanych naukowców, wypowiadasz wojnę elektronicznemu przeciwnikowi i zamierzasz pozbyć się go raz na zawsze.
W momencie premiery System Shock był reklamowany jako konkurencja dla Dooma, ale nie było to określenie zbyt szczęśliwe. Owszem, zarówno tutaj jak i w kultowej strzelaninie rodem z id Software obserwujemy świat z perspektywy pierwszej osoby oraz anihilujemy przeciwników za pomocą imponującego zestawu broni, ale na tym podobieństwa się kończą. System Shock zawiera bowiem mnóstwo elementów charakterystycznych dla przygodówek. Rozwiązywanie zagadek oraz odnajdywanie kodów pozwalających odblokować przejścia do kolejnych części stacji ma tak samo istotne znaczenie, jak skuteczna walka. Przed rozpoczęciem zmagań, gracz może zresztą dowolnie wpłynąć na stopień trudności obu elementów, czyniąc z System Shock produkcję bardziej zręcznościową lub przygodową.
W porównaniu z Doomem, graczowi oddano do dyspozycji imponujący arsenał ruchów. Można swobodnie patrzeć w górę i w dół, kucać, wychylać się zza węgła oraz robić inne rzeczy, o których w klasycznej strzelaninie rodem z id Software można było tylko pomarzyć. Niezwykle istotnym elementem gry jest także wejście do sieci za pomocą rozlokowanych tu i ówdzie terminali. Poruszanie się w wirtualnej rzeczywistości jest tak samo ważne dla rozwoju wydarzeń, jak bieganie po korytarzach stacji Citadel.
Oprawa graficzna stoi na wysokim poziomie, chociaż nadal mamy tu do czynienia z pseudo-trójwymiarowym środowiskiem oraz obiektami wykonanymi za pomocą sprite’ów. Opublikowana później przez firmę Origin wersja gry pozwala uruchomić System Shock w trybie wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu wszystkie elementy wizualne zyskują na jakości.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna



6GIER
Seria przygodowych gier akcji łączących w sobie elementy RPG i FPS. Wszystkie odsłony cyklu utrzymano w cyberpunkowej stylistyce. Za ich powstanie odpowiadały różne studia deweloperskie, składające się jednak w znacznej mierze z tych samych pracowników.
31 maja 2024
Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.
16 lipca 2022
Wiele znanych dziś serii gier pochodzi z lat 90. Inne, nieobecne już na rynku, pamiętamy jako ponadczasową klasykę do dziś. Ale są też tytuły, które nie zdobyły należnego uznania, często niezasłużenie. Oto więc niedocenione perełki z owej dekady.
11 września 2016
Gry komputerowe od samego początku swego istnienia rozwijają się w szalonym tempie, mimo to znaleźli się deweloperzy zbyt wizjonerscy jak na swoje czasy, tworzący tytuły, których geniusz doceniono dopiero lata całe po ich debiucie.
W sieci pojawił się ciekawy materiał wideo, porównujący System Shock Remake z pierwowzorem z lat 90. Pokazuje on, jak blisko oryginału trzymali się autorzy odświeżonej wersji.
gry
Adrian Werner
31 maja 2023 10:44
Studio Night Dive zapowiedziało wydanie w pełni odświeżonego System Shocka na PC oraz konsole. Stephen Kick zdradził również, że w planach jest stworzenie trzeciej odsłony serii.
gry
Jakub Błażewicz
12 listopada 2015 15:20
Dziś piszemy m.in. o wypuszczeniu gry System Shock na GOG.com, publicznych testach Armored Warfare, opóźnieniu premiery The Incredible Adventures of Van Helsing: Final Cut, zapisach do testów Battleborn oraz ciekawostkach dotyczących scenariusza Until Dawn. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
23 września 2015 13:43
System Shock 2 (a nie wykluczone, że i pierwsza część) wkrótce stanie się dostępna na platformach dystrybucji cyfrowej GOG.com i Steam. Z pewnością znacznie ułatwi to życie wszystkim, którzy chcieliby przypomnieć sobie, jak się grało w ubiegłym wieku.
gry
Łukasz Szliselman
11 lutego 2013 16:31
Gdy pisaliśmy 1 kwietnia bieżącego roku o remake'u pamiętnego System Shocka, szykowanym przez Douga Churcha i ekipę Electronic Arts z myślą o PlayStation 3 i Xboxie 360, to oczywiście primaaprilisowo żartowaliśmy. Najnowszy numer periodyku Xbox 360 – The Official Xbox Magazine, zawiera jednak krótką informację, związaną w pewnym sensie ze wspomnianym tematem i nie będącą dowcipem.
gry
Radosław Grabowski
30 kwietnia 2007 11:55
Firmę Origin Systems, związaną od piętnastu lat z koncernem Electronic Arts, kojarzymy głównie z serią Ultima i Wing Commander - tę ostatnią markę postanowiono zresztą wskrzesić i zaserwować posiadaczom X360 pozycję Wing Commander Arena. Ponadto "Elektronicy" chcą przypomnieć graczom o jeszcze jednym słynnym produkcie, wypuszczonym na rynek w 1994 roku za sprawą wspomnianego teksańskiego studia.
gry
Radosław Grabowski
1 kwietnia 2007 09:09
Zaczęło się od informacji w magazynie Game Informer, a następnie sprawę poruszył Ken Levine z Irrational Games. Mowa oczywiście o trzeciej odsłonie serii System Shock, która „podobno” opracowywana jest przez EA. Dziś do tych dwóch nieoficjalnych zapowiedzi tego tytułu dołącza trzecia, pochodząca z wrześniowego numeru brytyjskiego PC Gamera.
gry
Przemysław Bartula
11 sierpnia 2006 08:53
Marka System Shock jest historycznie związana z Electronic Arts, ponieważ pierwsza część tego cyklu została wydana przez firmę Origin Systems, która należy do "Elektroników". Jednakże amerykański koncern nie przejawia już ponoć zainteresowania słynną serią, o czym otwarcie mówi jeden z twórców System Shock 2.
gry
Radosław Grabowski
31 lipca 2006 12:44
W najnowszym numerze magazynu Game Informer pojawiła się informacja dotycząca trzeciej odsłony legendarnego cyklu System Shock. Według redaktorów czasopisma, program jest produkowany przez koncern Electronic Arts.
gry
Krystian Smoszna
20 czerwca 2006 09:09
Od tygodnia w sieci huczy od plotek w sprawie legendarnej serii System Shock. A to wszystko dzięki firmie Electronic Arts, która w grudniu ubiegłego roku, postanowiła na nowo zarejestrować w amerykańskim Urzędzie Patentowym, tytuł trzeciej odsłony cyklu. Wydawałoby się, że jest to normalny zabieg, który niekoniecznie musi oznaczać produkcję nowej gry. Serwis Shacknews ma na ten temat inne zdanie.
gry
Krystian Smoszna
13 stycznia 2006 08:32
Średnie Oceny:
Średnia z 1147 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Izabela Budzyńska
GRYOnline.pl Team
2016.03.18