Remaster Deus Exa nie wzbudził entuzjazmu wśród graczy. Woleliby innego dewelopera: „Zobaczymy, czy i tym razem Aspyr nie spie***y sprawy”
Zapowiedź Deus Ex Remastered wzbudziła mieszane emocje, zarówno z powodu tego, jak ten projekt wygląda, jak i tego, kto go tworzy.

Jedną z niespodzianek zorganizowanego minionej mocy przez firmę Sony pokazu State of Play okazało się Deus Ex Remastered.
Mogłoby się wydawać, że zapowiedź odświeżonej wersji tak legendarnej produkcji wzbudzi powszechny entuzjazm, ale w tym przypadku było inaczej i jednym z głównych powodów chłodnej reakcji jest to, kto tworzy ten projekt. Zadanie opracowania remastera powierzono studiu Aspyr.
Ten zespół wyspecjalizował się w odświeżaniu starych produkcji, ale niestety rezultaty tego to zwykle czysta loteria. Ekipa potrafi zarówno zafundować grom solidny lifting, który nie budzi większych zastrzeżeń, jak i kompletnie skopać sprawę.
- Dobrze ilustrują to dokonania z kilkunastu ostatnich miesięcy. Aspyr w tym czasie wypuścił zarówno ciepło przyjęte Legacy of Kain Soul Reaver 1&2 Remastered oraz Tomb Raider IV-VI Remastered, które mają odpowiednio 91% i 88% pozytywnych recenzji na Steamie, jak i potworka pokroju Star Wars: Battlefront Classic Collection, który ma raptem 22% pozytywnych opinii w serwisie firmy Valve czy trapione wieloma problemami Dungeons & Dragons Neverwinter Nights 2: Enhanced Edition (44% pozytywnych recenzji na Steamie).
- Na Reddicie gracze są zaniepokojeni tym, kto tworzy Deus Ex Remastered. Wiele osób żałuje, że zadania tego nie powierzono studiu Nightdive, które niedawno zachwyciło przy System Shock 2: 25th Anniversary Remaster.
Jak stwierdził jeden z komentujących:
Zobaczymy, czy i tym razem Aspyr nie spie***y sprawy.
Deweloper to jedno, oprawa graficzna remastera to drugie
Nie tylko deweloper tego projektu budzi wątpliwości. Na materiałach graficznych Deus Ex Remastered wygląda po prostu dziwnie. Autorzy ulepszyli tekstury, ale w bardzo nieciekawy sposób. Są one zbyt ostre i plastikowe, a do tego gryzą się z prostymi modelami postaci oraz obiektów. W połączeniu ze zbyt agresywnym systemem oświetlenia tworzy to w sumie tytuł, który ani nie wygląda dobrze, ani nie zachowuje klimatu pierwowzoru.
Niektórzy gracze podejrzewają, że te „ulepszenia” tekstur zostały zrobione na szybko za pomocą AI. Aspyr nic o tym nie wspomina na karcie produktu na Steamie, ale studio w przeszłości zostało już złapane na potajemnym korzystaniu z tej technologii bez informowania o tym graczy (co jest oczywiście wbrew polityce Steam).
Tak było w przypadku Tomb Raider IV-VI Remastered, gdzie wykorzystano w niektórych fragmentach głosy AI. Autorzy ostatecznie je usunęli, ale raczej nie z poczucia przyzwoitości, a dlatego, że wcielająca się w Larę Croft we francuskim dubbingu aktorka Françoise Cadol wytoczyła im proces o nieautoryzowane klonowanie jej głosu za pomocą sztucznej inteligencji.
Deus Ex Remastered zmierza na pecety oraz konsole Xbox Series S, Xbox Series X, Nintendo Switch oraz PlayStation 5. Premiera odbędzie się 5 lutego 2026 roku.