RuneScape – przemodelowanie systemu walki. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki

Karol Laska

RuneScape – przemodelowanie systemu walki

O GRZE

  1. Gatunek: MMORPG
  2. Rok premiery: 2003
  3. Twórcy: Jagex Ltd.

Co to?

RuneScape to prawdziwa growa staroć. Nie jest może tak leciwa jak kultowa Tibia, ale naprawdę chodzi w tym przypadku o klasykę gatunku MMORPG. Nie można jednak nazwać RuneScape’a grą martwą. Mowa bowiem o tytule, który po 17 latach egzystencji na rynku trafił na Steama i codziennie angażuje kilka tysięcy osób, nadal ciesząc się zainteresowaniem. Robi wrażenie, co?

Dzieło to nie wygląda dziś tak samo jak na początku XXI wieku, pieczę nad nim sprawuje bowiem grupa zapaleńców z Jagex Ltd. Doszło zatem do paru graficznych i mechanicznych zmian, które nieco uwspółcześniły RuneScape’a. Nie zawsze jednak pomysły twórców na wzbogacenie niektórych elementów gameplayu przypadały graczom do gustu – co to, to nie.

Jak twórcy zaburzyli balans rozgrywki?

Do zepsucia balansu doszło w aktualizacji z 2012 roku (gra miała wtedy około dychy na karku), mającej być krokiem naprzód, ukłonem w stronę fanów i chęcią zmodernizowania nieco już archaicznej gry. Wzięto się za przestarzały (choć dla wielu idealny, bo prosty, satysfakcjonujący, a przede wszystkim charakterystyczny) system walki, czyniąc z niego w zamierzeniach coś bardziej „płynnego, interaktywnego i dynamicznego”, cytując twórców.

Dobre intencje nie zostały docenione przez graczy, którzy zaczęli się buntować i zasypywali fora oraz serwery RuneScape’a głośnymi hasłami pokroju: „My płacimy, my mówimy”. Deweloperzy poszli więc na kompromis, pozostawiając odświeżoną wersję gry, ale i uruchamiając tzw. Old School RuneScape’a, czyli ten sam produkt, tyle że sprzed tej jakże tragicznej aktualizacji. Ruch twórców okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę, gdyż udało im się w ten sposób na nowo zjednać sobie konsumentów.

Stellaris

Stellaris

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 9 maja 2016

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.5

Gracze

8.7

Steam

8.1

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

17

Karol Laska

Autor: Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

Przywiązujesz wagę do balansu rozgrywki?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-08-20
18:20

elathir Legend

elathir

Akurat jestem jedną z tych osób, które stwierdza, że w wypadku Stellaris zmiany były zdecydowanie na dobre. Ogólnie gra zaczęła wymagać większej ilości planowania w mojej opinii.

Komentarz: elathir
2021-08-20
18:43

KA.EL Pretorianin

KA.EL

KMyL

Gram w Hearthstone'a od paru lat i na bieżąco śledzę zmiany zachodzące w mecie. Oczyszczony odłamek wybrałem po to, aby pokazać, że Blizzard stworzył typ karty, która istnieć po prostu nie powinna i nie jest to tylko moja opinia. Oczywiście, że w historii gry znajdzie się wiele kart będących po prostu OP. W tym przypadku nie chodzi mi jedynie o siłę karty, ale i niebezpieczny potencjał, który generuje samym swoim "jestestwem". To o wiele bardziej reprezentatywny przykład od takiego chociażby Doktora Booma, który przez lata terroryzował swoimi mikrobombami czy Reno Jacksona, który przedefiniował sposoby budowania niektórych kontrolnych talii.

Komentarz: KA.EL
2021-08-20
19:08

Inquisitor1661 Legionista

Inquisitor1661
😂

Z tym quest priestem to autor poleciał trochę. Może w następnych łatkach będzie mocny, ale na razie mało która gra dochodzi do 10 tury.

Komentarz: Inquisitor1661
2021-08-20
19:40

KMyL Generał

KMyL
😂

karol Laska
Gram w Hearthstone''''a od paru lat i na bieżąco śledzę zmiany zachodzące w mecie.
Tak grasz i śledzisz na bieżąco, że zaczynasz wycofywać się rakiem nie odnosząc się do wspomnianych przeze mnie kornetów, jak i nawet nie wspominasz o tym w jakiej sytuacji jest tryb "Wild" po niedawnej premierze ostatniego rozszerzenia - co zabawniejsze wspominam o tym trybie ja: osoba która w ten tryb w ogóle nie gra, a i tak wspominam o jej stanie po ostatnim rozszerzeniu...
Oczyszczony odłamek wybrałem po to, aby pokazać, że Blizzard stworzył typ karty, która istnieć po prostu nie powinna i nie jest to tylko moja opinia.
1) Dlaczego nie powinna istnieć? IMO w końcu wydali kartę, której wielu się spodziewało - karta o efekcie "wygraj mecz", dla wielu pewnie mem stał się rzeczywistością.
2) Nie tylko twoja - a czyja też? Bo według mnie i wielu innych - w tym m.in. samych E-sportowych graczy - ta karta nie jest problemem.
W tym przypadku nie chodzi mi jedynie o siłę karty, ale i niebezpieczny potencjał, który generuje samym swoim "jestestwem".
Taki opis można przypisać jeśli nie każdej, to prawie każdej "legendzie" którą wydali, albo wydać mogą - to raz.
Dwa - to nie tak, że ta karta nie ma jakiejkolwiek kontry - sam mam na koncie surrender takowego Priesta po tym, jak kartą "Mutanus the Devourer" "pożarłem" jego kartę "Xyrella, the Sanctified", czyli tę kartę, która owy "Oczyszczony odłamek" dodaje do talii.
Można to zablokować counterspellem, zniszczyć, ukraść itd. - nowe możliwości na wygranie gry.
Także z początkowego "które albo je tymczasowo zepsuły w oczach odbiorców, albo pociągnęły nieodwracalnie na dno." zmieniasz narrację na "ale i niebezpieczny potencjał, który generuje samym swoim "jestestwem"" czyli na gdybanie o przyszłości...
Fanowskie strony ze statystykami pokazują, że "Oczyszczony odłamek" nie jest problemem, sam Blizzard podał statystyki potwierdzające to...

Moderacja: Ostatnie ostrzeżenie. Chcesz dyskutować to dyskutuj, ale dostosuj się do naszej prośby i nie rób prowokacyjnych przytyków do autorów (komunikat dotyczy usuniętego fragmentu wypowiedzi).

Komentarz: KMyL
2021-08-21
08:08

Zdzichsiu Senator

Zdzichsiu

bohater stawał się po prostu zbyt silny, gdy wykonał misje z dodatku
Przecież Jensen w Missing Link miał zresetowany rozwój i przez cały dodatek zbieraliśmy Praxisy, by wrócić do stanu sprzed rozpoczęcia dodatku.

Komentarz: Zdzichsiu

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl