RuneScape – przemodelowanie systemu walki. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki

Karol Laska

20

RuneScape – przemodelowanie systemu walki

O GRZE

  1. Gatunek: MMORPG
  2. Rok premiery: 2003
  3. Twórcy: Jagex Ltd.

Co to?

RuneScape to prawdziwa growa staroć. Nie jest może tak leciwa jak kultowa Tibia, ale naprawdę chodzi w tym przypadku o klasykę gatunku MMORPG. Nie można jednak nazwać RuneScape’a grą martwą. Mowa bowiem o tytule, który po 17 latach egzystencji na rynku trafił na Steama i codziennie angażuje kilka tysięcy osób, nadal ciesząc się zainteresowaniem. Robi wrażenie, co?

Dzieło to nie wygląda dziś tak samo jak na początku XXI wieku, pieczę nad nim sprawuje bowiem grupa zapaleńców z Jagex Ltd. Doszło zatem do paru graficznych i mechanicznych zmian, które nieco uwspółcześniły RuneScape’a. Nie zawsze jednak pomysły twórców na wzbogacenie niektórych elementów gameplayu przypadały graczom do gustu – co to, to nie.

Jak twórcy zaburzyli balans rozgrywki?

Do zepsucia balansu doszło w aktualizacji z 2012 roku (gra miała wtedy około dychy na karku), mającej być krokiem naprzód, ukłonem w stronę fanów i chęcią zmodernizowania nieco już archaicznej gry. Wzięto się za przestarzały (choć dla wielu idealny, bo prosty, satysfakcjonujący, a przede wszystkim charakterystyczny) system walki, czyniąc z niego w zamierzeniach coś bardziej „płynnego, interaktywnego i dynamicznego”, cytując twórców.

Dobre intencje nie zostały docenione przez graczy, którzy zaczęli się buntować i zasypywali fora oraz serwery RuneScape’a głośnymi hasłami pokroju: „My płacimy, my mówimy”. Deweloperzy poszli więc na kompromis, pozostawiając odświeżoną wersję gry, ale i uruchamiając tzw. Old School RuneScape’a, czyli ten sam produkt, tyle że sprzed tej jakże tragicznej aktualizacji. Ruch twórców okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę, gdyż udało im się w ten sposób na nowo zjednać sobie konsumentów.

Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Bunt Ludzkości

Deus Ex: Human Revolution
PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 23 sierpnia 2011
Deus Ex: Human Revolution - Encyklopedia Gier
8.7

GRYOnline

8.5

Gracze

9.2

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

17

Karol Laska

Autor: Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

Przywiązujesz wagę do balansu rozgrywki?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl