Stellaris – wersja 2.0. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki

Karol Laska

20

Stellaris – wersja 2.0

O GRZE

  1. Gatunek: strategia
  2. Rok premiery: 2016
  3. Twórcy: Paradox Development Studio

Co to?

Europa Universalis IV, Crusader Kings III, Hearts of Iron IV – firma Paradox Interactive słynie ze złożonych, szczegółowych i dających dużą swobodę strategii osadzonych w najróżniejszych konwencjach i epokach historycznych. Rzadko kiedy widuje się jednak u tego producenta gry typu RTS wychodzące poza ziemską atmosferę i skupione na operowaniu w przestrzeni kosmicznej. Na tym obszarze wspomniany koncern spróbował swoich sił, tworząc Stellaris.

I ta produkcja stawia na rozgrywkę w stylu od zera do bohatera – głównym zadaniem gracza jest bowiem rozwinięcie galaktycznego imperium. Liczy się jednak nie tylko ekspansja w gwiezdnej próżni i zajmowanie pobliskich układów przy pomocy statków badawczych, ale i zadbanie o posiadane, jeśli można tak to nazwać, tereny.

Jak twórcy zaburzyli balans rozgrywki?

Paradox z pewnością nie należy do tych grup deweloperskich, które po wydaniu swojego produktu siedzą z założonymi rękami. Twórcy ci słyną z działania, szczególnie w przypadku Stellaris. W 2018 roku premierę miała nawet wersja 2.0 gry, która – co tu dużo mówić – wywróciła wiele mechanik do góry nogami (w opinii deweloperów na lepsze).

Wiemy jednak, jak to bywa z graczami. Ci lubią małe przemeblowania, ale nie do końca przepadają za głośnymi remontami, a chyba tak wypada nazwać Stellaris 2.0 – jedną wielką renowacją. Zmieniony sposób przeprowadzania wojen, zarządzanie gwiezdnymi bazami oraz ogólne spowolnienie gameplayu sprawiły, że część odbiorców po prostu odpuściła sobie dalszą przygodę z grą. To ten przypadek całkowitego zachwiania wcześniejszego balansu rozgrywki na rzecz nowego – czy na lepsze, czy na gorsze, to już pozostawiamy Waszej opinii.

Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Bunt Ludzkości

Deus Ex: Human Revolution
PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 23 sierpnia 2011
Deus Ex: Human Revolution - Encyklopedia Gier
8.7

GRYOnline

8.5

Gracze

9.2

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

17

Karol Laska

Autor: Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

Przywiązujesz wagę do balansu rozgrywki?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl