Deus Ex: Human Revolution – wersja reżyserska gry. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki

Karol Laska

20

Deus Ex: Human Revolution – wersja reżyserska gry

O GRZE

  1. Gatunek: RPG akcji
  2. Rok premiery: 2011
  3. Twórcy: Eidos Montreal

Co to?

Mało mamy na współczesnym rynku gier wideo RPG akcji w konwencji futurystycznego, brudnego science fiction, dlatego też Deus Ex: Human Revolution do dziś wspominane jest przez internautów z wielkim sentymentem. To zupełnie inny rodzaj cyberpunku od tego, jaki poznaliśmy w Cyberpunku 2077. Jest on nieco bardziej szarawy, stonowany, surowy, ale właśnie dlatego tak klimatyczny.

Gracze dali się porwać nie tylko wykreowanemu przez twórców światu, ale i bardzo erpegowemu gameplayowi, który pozwalał na przechodzenie gry na wiele różnych sposobów. Klasyczne skradanie, próba zabawy w mistrza retoryki, korzystanie z nowych technologii czy też po prostu strzelanie do każdego spotkanego NPC – każdy znajdzie tu styl grania, w którym będzie się czuł komfortowo.

Jak twórcy zaburzyli balans rozgrywki?

Jak wszyscy dobrze wiemy, w RPG bardzo ważne jest harmonijne rozwijanie postaci. Zdobywanie nowych zdolności i ulepszanie danych atrybutów w miarę postępu rozgrywki to kwestia kluczowa, ale wymagająca uprzedniego dobrego zaprojektowania ze strony deweloperów. I choć przy Deus Ex: Buncie ludzkości nikt przez dłuższy czas nie narzekał na drzewko umiejętności i levelowanie bohatera, tak w pewnym momencie nadeszła ona – nieszczęsna wersja reżyserska.

Wprawdzie umożliwiła zakupienie w jednym pakiecie głównej gry z całą jej dodatkową zawartością (do tego dopieściła parę rzeczy od strony technologicznej i naprawiła największą bolączkę pierwowzoru – walki z bossami, które można było oryginalnie wygrać wyłącznie wariantem siłowym), ale popełniła grzech ciężki, jeżeli chodzi o umiejscowienie dodatku Brakujące ogniwo na osi fabularnej całego dzieła. Krótko mówiąc, zmuszono graczy do zagrania w DLC na półmetku Human Revolution (do tamtej pory były to dwie osobne, choć komplementarne historie), przez co nie tylko zaburzone zostało tempo akcji, ale i nasz bohater stawał się po prostu zbyt silny, gdy wykonał misje z dodatku. Powodowało to, że druga połowa gry okazywała się zbyt łatwa, a co za tym idzie – niesatysfakcjonująca. Niby jedna zmiana w chronologii całej opowieści, a jak wiele problemów.

Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Bunt Ludzkości

Deus Ex: Human Revolution
PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 23 sierpnia 2011
Deus Ex: Human Revolution - Encyklopedia Gier
8.7

GRYOnline

8.5

Gracze

9.2

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

17

Karol Laska

Autor: Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

Przywiązujesz wagę do balansu rozgrywki?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl