Simowe życie Alicji we Wrotach Baldura - 12 najlepszych gier 2000 roku

Nasze wspominanie gier retro wkracza w nową dekadę – chyba znacznie bliższą większej rzeszy graczy. Rok 2000 okazał się przebogaty w świetne tytuły. Niektóre przeszły do historii, inne wspomina się rzadziej – koniecznie sprawdźcie honorowe wzmianki!

Dariusz Matusiak

Po zakończeniu wspominek gier z lat 90. (przynajmniej na razie) nie przerywamy serii retro, ale zmieniamy kierunek. Ostatnio dotarliśmy do roku 1989 – wyliczanie najlepszych pozycji z kolejnych lat wstecz byłoby już czystą ciekawostką tylko dla największych retromaniaków. Do niektórych tytułów z tego okresu kiedyś pewnie jeszcze wrócimy, a teraz otwieramy nowy rozdział rokiem 2000 – o wiele bardziej znajomym i budzącym ciepłe wspomnienia – o ile udało nam się przetrwać wtedy, w sylwestra, widmo komputerowej apokalipsy i błędu Y2K. ;)

Już za kilka miesięcy gry z tego roku będą obchodzić swoje 25-lecie! Zyskają status „youngtimerów”, choć wiele z nich od dawna uważa się już za klasykę. Czy to już retrogaming, czy jeszcze nie? Nie ma znaczenia – to produkcje, w które zagrywaliśmy się kiedyś i które dostarczyły nam mnóstwa wspaniałych chwil.

Jak wyglądał mocny PC marzeń w roku 2000?

  • procesor: Pentium III 750 MHz
  • karta graficzna: GeForce 2 GTS
  • 256 MB RAM-u
  • dysk HDD 30 GB
  • karta dźwiękowa: Sound Blaster Live! Platinum
  • napęd CD: CD-RW + DVD
  • modem 56 kbps
  • monitor: płaski 19”

Taki zestaw kosztował wtedy ok. 11 tys. zł. Konfigurację minimalną można było kupić za ok. 3 tys. zł, a średnią za 6 tys. zł.

Co więcej – rodzima prasa komputerowa była już wtedy mocno rozwinięta, recenzje były recenzjami, a nie chałupniczymi poradnikami do pirackich kopii, zaś internet zaczynał swój neostradowy pochód do każdego domu – o grach można było czytać do woli! Zapraszamy więc na początek wspomnień o grach z zupełnie nowej dekady.

Honorowe wzmianki

„Dysk przepełniony – zwolnij miejsce!” Serio... plan był taki, żeby honorowe wzmianki znalazły się w swoim zwyczajowym miejscu, ale gdy ekipa GOL-a zaczęła snuć wspomnienia, okazało się, że gier, które zrobiły na nas duże wrażenie, było po prostu mnóstwo – przeczytacie więc o nich na końcu tekstu. Wy zapewne dołożycie jeszcze więcej tytułów. Tymczasem zaczynamy również większy niż zwykle top 12 najlepszych gier 2000 roku, z przeglądem ich papierowych recenzji z okresu premiery.

American McGee’s Alice – „tak ślicznej gry na PC jeszcze nie było”

Data premiery: 5 grudnia

Producent: Rogue Entertainment

Gatunek: przygodowa gra akcji TPP

Platformy: PC Windows, Mac OS

Zdarzają się gry, które pojawiają się bez szumu, bez bogatej reklamy, a jednak są w stanie całkowicie zauroczyć gracza na długie wieczory, zachwycić jakością grafiki, grywalnością i oryginalnością pomysłów. Tak jest w tym przypadku. [...] Wszystko wskazywało, że będzie to kolejna z rzędu nawalanka wykorzystująca engine Quake’a 3, nic nie wnosząca i niczym się nie wyróżniająca. [...] Ten produkt spowodował u mnie gwałtowny opad szczęki, potem szeroki uśmiech, a wreszcie – po wielu godzinach grania – odciski na palcach. Krótko mówiąc, to jedna z najładniejszych, najbardziej odlotowych i najoryginalniejszych TPP, w jakie zdarzyło mi się grać.

Recenzja gry American McGee’s Alice, „Secret Service” nr 87, ocena: 9,5/10

Mogę się podpisać pod wszystkim, co napisał recenzent „Secret Service’u”. Doskonale pamiętam, jakim zaskoczeniem było to, że gra nie jest prymitywną strzelanką, i jakie wrażenie robiły projekty leveli oraz postaci, zwłaszcza gdy dobrze znało się książkowy oryginał. Za dużo bardziej mrocznym powrotem Alicji do jeszcze bardziej surrealistycznej Krainy Czarów stał były pracownik id Software i twórca map do Quake’a – American McGee.

I trafił swoją wersją w dziesiątkę! Gra odniosła duży sukces i narobiła sporo szumu. American McGee’s Alice było pierwszą produkcją Electronic Arts oznaczoną jako „tylko dla dorosłych”, o co zabiegał sam McGee, bo nie chciał, by na grudniową premierę kupowano je dzieciom jako świąteczny prezent – potem tej decyzji trochę żałował. Liczne plany stworzenia filmu i serialu na bazie tej marki jak dotąd spełzły na niczym. W 2011 roku pojawił się jedynie sequel gry.

Wspomina Ania Garas

Czy da się wziąć pomysł tak dziwny jak Alicja w krainie czarów i uczynić go jeszcze dziwniejszym? Da się! Co prawda kosztem było porzucenie otwartego na interpretacje surrealizmu na rzecz dość jednoznacznej opowieści o radzeniu sobie z traumą, ale to nastoletniej mnie ani trochę nie przeszkadzało. Gdybym mogła sobie wtedy kupić figurkę Alice z wielkim rzeźnickiem nożem, kupiłabym pewnie ze trzy – choć niektóre sekwencje platformowe wciąż śnią mi się po nocach.

  1. Więcej o grze American McGee’s Alice
Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Baldur's Gate II: Cienie Amn

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

PC

Data wydania: 22 września 2000

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

9.3

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która gra roku 2000 była najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl