Gry, które sprowadziły na swoich twórców zagładę

Każda nowa gra to dla jej autorów nadzieja na sławę i wielkie pieniądze. Bywa jednak tak, że dany tytuł zamiast przynieść zyski doprowadza swoich twórców do bankructwa albo zamknięcia. Wbrew pozorom takich przypadków było w historii branży całkiem sporo.

Patryk Manelski

Pewnie wielu z Was marzyło kiedyś, że w przyszłości zajmie się tworzeniem gier komputerowych. Niestety, nie jest to takie proste. Pomijając wiedzę i umiejętności, trzeba pamiętać, że gry to biznes. Związane są z nim zatem pieniądze oraz spore ryzyko. Gracze okazują się bowiem wymagający. Chociaż patrząc na ogromną popularność produkcji battle royale… Powiedzmy zatem, że bywają kapryśni!

Wyprodukowanie gry to dopiero początek trudnej drogi. Dalej musi ona odnieść przynajmniej umiarkowany sukces oraz zarobić na siebie na tyle, żeby nie doprowadzić swoich twórców do bankructwa. To jednak też nie zawsze stanowi gwarancję, że studio nie zostanie po prostu zamknięte przez właściciela. O niektórych takich sytuacjach sami pewnie słyszeliście.

CZEGOŚ BRAKUJE?

Jesteśmy przekonani, że znacie też innych deweloperów, których gry pociągnęły na dno, a których historii brakuje w naszym zestawieniu. Jeśli tak jest, nie bójcie się wspomnieć o tym w komentarzu.

Aktualizacja – marzec 2022

Tekst został zaktualizowany o pewną niezwykle specyficzną produkcję, która ostatecznie nigdy nie ujrzała światła dziennego. Historię Projectu Copernicus znajdziecie na ostatniej stronie naszego zestawienia i zdecydowanie polecamy się z nią zapoznać. To bowiem doskonała przestroga dla wszystkich – zarówno graczy, jak i deweloperów.

Tomb Raider: The Angel of Darkness

Gier z serii Tomb Raider nie brakuje, a kolejne wciąż wychodzą. Jedna z nich okazała się jednak punktem zwrotnym w historii marki. Jeśli więc zastanawiacie się, co robić w przyszłego sylwestra, może przypomnicie sobie Tomb Raidera: The Angel of Darkness? Była to już szósta odsłona cyklu – zadebiutowała w 2003 roku na PC i PlayStation 2. Za jej produkcję odpowiadało studio Core Design. Deweloperzy ci postanowili zmienić dobrze znany wizerunek pani archeolog, co im samym nie wyszło na dobre.

W ich produkcji mogliśmy wcielić się w bardziej mroczną Larę Croft, która nie wszystkim przypadła do gustu. Zamiast odważnej bohaterki, ratującej świat, dostaliśmy osobę oskarżoną o morderstwo, która musi radzić sobie w nietypowych dla siebie warunkach. Rewolucja w serii, ale czy udana? Tomb Raider: The Angel of Darkness ma swoich fanów, wybaczających kiepskie sterowanie, mnóstwo błędów oraz odejście od sprawdzonego schematu. Nie zmienia to jednak faktu, że w ogólnym rozrachunku tytuł oceniany jest raczej negatywnie.

Mocno odbiło się to na twórcach z Core Design. Do tej pory Eidos Interactive (dzisiejsze Square Enix Europe) utrzymywał studio, które dostarczyło tak dużo hitowych Tomb Raiderów. Ostatnia, szósta, część nie spełniła jednak swojego zadania. Prawa do marki zostały przekazane ekipie Crystal Dynamics, a Core Design zostało z niczym. Po niezbyt dla siebie szczęśliwym The Angel of Darkness wydało jedną produkcję na PSP, zatytułowaną Smart Bomb. Nie wystarczyło to jednak, by deweloperzy ci dali radę utrzymać się na rynku. W 2006 roku zostali wchłonięci przez Rebellion Developments.

  1. Recenzja gry Tomb Raider: The Angel of Darkness
  2. Więcej o grze Tomb Raider: The Angel of Darkness
Mafia III

Mafia III

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 7 października 2016

Informacje o Grze
6.4

GRYOnline

5.7

Gracze

5.7

Steam

6.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

182

Patryk Manelski

Autor: Patryk Manelski

Chciał być informatykiem, potem policjantem, a skończyło się na „dziennikarzeniu” na UŚ. Tam odkrył, że można połączyć pasję do grania z pisaniem. Następnie bytował w kilku redakcjach, próbując przekonać wszystkich, że gry MMO są najlepsze na świecie. Tak trafił do działu publicystyki na GOL-u, gdzie niestrudzenie kontynuuje swoją misję – bez większych sukcesów. W przerwach od walenia z axa hoduje cyfrowe pomidory, bawiąc się w wirtualnego farmera. Nie mając własnego ogródka, zadowala się opieką nad drzewkiem bonsai. Kręci go też jazda na rowerze, zaś czytać lubi mangę i fantastykę. A co najważniejsze, pochodzi z Sosnowca, gdzie zresztą mieszka i z czego jest dumny!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-03-22
11:34

Quxior Legionista

Lionhead studio było dla mnie największym rozczarowaniem. Pamiętam jak zagrałem pierwszy raz w Black & White 2 jako dzieciak i była to dla mnie najlepsza gra w jaką grałem. Po latach odkryłem Fable i wciągnęła mnie również mocno co ww. tytuł, a jak tylko usłyszałem, że ma wyjść Fable Legends online cieszyłem się niezmiernie. Jednak potem usłyszałem, że prace zostały przerwane, a studio zamknięte. Dla mnie były to dwie najlepsze gry, miały niesamowity klimat i szkoda, że już nie zobaczymy innych produkcji tego studia, bo na pewno były by równie kozackie. Zmarnowany potencjał moim zdaniem i szansa na ogromny sukces.

Komentarz: Quxior
2022-03-22
12:25

n0rbji Generał

n0rbji

Dla mnie Mafia 3 to była całkiem udana gra. Miała swoje minusy ale mimo to grało się fajnie i przyjemnie.
NFS the Run - to się zgadzam. Słaba i nudna gra. Tylko gaz i do przodu, nic więcej.
Tomb Raider AoD akurat nie grałem w ta część więc się nie wypowiem się lubię tą serię

Komentarz: n0rbji
2022-03-22
15:32

Filip8six Pretorianin

Filip8six

NFS The Run według mnie oprócz dobrej fabuły, nic nie miał ciekawego, model jazdy we wszystkich samochodach był mega monotonny, postacie były bez tkz. smaku a gra była liniowa aż do bólu. Mafia 3 natomiast była nawet nawet ok ale monotonność misji była bardzo wysoka poza tym w Mafii 2 mieliśmy o wiele więcej możliwości jak pójście do sklepu czy do baru itd. Mafia 3 miała swój hipisowski klimat ale to nie to samo co w 2 lub w 1 a poza tym liczne bugi, główną zaletą były te eliminacje to było genialnie zrobione. Btw L.A Noire w zestawieniu? L.A to fajny klasyk który podreperował Rockstara

Komentarz: Filip8six
2022-03-22
19:13

GreedyDodger Konsul

GreedyDodger

Mafia III? Fakt była to słaba mafia, ale całkiem solidna gra. No i w końcu dzięki doświadczeniu studio zrobiło wyśmienity remake pierwszej Mafii. Nie wiem o co wam z tym chodzi. To samo z L.A. Noire. Bardzo dobra gra, a i R* na tym zyskał.

Komentarz: GreedyDodger
2022-03-22
21:08

krisn1 Legionista

krisn1

Dodałbym polski "Afterfall: InSanity", które pogrzebało Nicolas Games.

Komentarz: krisn1

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl