Keep Talking and Nobody Explodes. 7 wielkich hitów, które wymyślono w kilka dni
Aleksandra Sokólska
- Błyskawiczne gry – 7 hitów, które wymyślono w kilka dni
- Celeste
- Don’t Starve
- Goat Simulator
- Keep Talking and Nobody Explodes
- Surgeon Simulator
- SUPERHOT
Keep Talking and Nobody Explodes

- Data premiery: 2015
- Gatunek: asymetryczna gra kooperacyjna
- Platformy: PC, PlayStation 4, Android, Nintendo Switch, Xbox One
Ten tytuł to dowód na to, że najlepsze pomysły są nieraz na wyciągnięcie ręki, tylko trzeba je dostrzec. Trzech kanadyjskich deweloperów – Allen Pestaluky, Ben Kane i Brian Fetter – postanowiło wykorzystać ówczesną nowinkę, jaką był VR, do stworzenia gry w ramach Global Game Jamu w 2014 roku. Ich symulator rollercoastera cieszył się sporą popularnością – na tyle dużą, że jeszcze w trakcie eventu tworzyły się kolejki chętnych do grania. Oczywiście, o ile ludzie, którzy akurat mieli set do VR-u na głowie, świetnie się bawili, tak ci, którzy czekali na swoją kolej i obserwowali całość z boku, zwyczajnie się nudzili.
To podsunęło deweloperom pomysł na grę, w której bawią się dobrze obie strony – zarówno gracz, jak i obserwator. Kanadyjczycy rozważali kilka koncepcji, jednak najbardziej atrakcyjna okazała się ta związana z rozbrajaniem bomby. Twórcy porzucili pomysł z rollercoasterem i stworzyli pierwszy prototyp jeszcze w trakcie tego samego game jamu, po czym zaprezentowali go pozostałym deweloperom. Nagranie z pierwszej rozgrywki trafiło również na YouTube’a. Pomysł na grę, w którą grają dwie osoby, ale tylko jedna siedzi przed ekranem, druga zaś czyta instrukcje z kartki, okazał się strzałem w dziesiątkę i wzbudził wielkie zainteresowanie zarówno wśród osób oglądających clip w sieci, jak i uczestników Global Game Jamu.
Ogromny odzew zachęcił twórców wydania pełnoprawnej gry, która sprzedała się bardzo dobrze mimo nietypowego podejścia do gameplayu – a może właśnie dzięki niemu. Jeden z krytyków pokusił się nawet o opinię, że jest to zupełnie nowa jakość pozycji imprezowych. Tytuł ten dostał szereg nagród dla najbardziej innowacyjnej produkcji i tylko w ciągu pierwszego roku sprzedał w ponad 200 tysiącach egzemplarzy.